Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatik och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasII

Aktiv medlem
Kan någon fgörklara för mig vari problematiken ligger när det gäller kamerans oförmåga att förstå blixtens kapacitet?
Varför kan man inte fota med automatik och blixt; när jag försöker drar kameran iväg med värden som är pinsamt oanvändbara.
Hur svårt ska det vara för kameran att uppfatta ljurmängd om man drar av en förblixt? Kunde den inte få en mer korrekt uppfattning av verkligheten då?
 
Lite tunt med info, men jag gissar att det är det typiska problemet med reflekterad evaluerande ljusmätning i kombination med att kameran inte kan veta vad det är du fotograferar (detta då i synnerhet om det finns någonting vitt eller väldigt ljust färgat i förgrunden, eller ännu värre reflexer). Kameran kan ju inte veta om det är en snögubbe eller ett svart får du fotar, den kommer då att försöka ge dig en grå snögubbe eller ett grått svart får. Det är bara du som kan avgöra om motivet skall vara mörkt eller ljust.

Edit: Detta då sagt av en som tycker det är betydligt lättare att fota med en 25 år gammal blixt utan någon som helst automatik.
 
Ah, men vad jag menar är: vad är skillnaden mellan det (korrekta) antagande kameran gör när det är ljust ute, och det antagande den gör när jag drar av en förblixt i mörker?
 
Utomhus har man ofta scener som kameran kan gissa rätt, dock långt ifrån alltid. Med blixten har du problemet att det huvudsakliga ljuset kommer från kameran. Låt säga att du har motivet 5.5 meter bort, men du har någonting vid sidan mellan dig och motivet som bara är 2.7 meter bort och som också kommer med på bild. Denna sak vid sidan får då 4 gånger mer ljus på sig, kameran registrerar detta och väljer en mindre bländare alternativt mindre effekt på blixten, med resultat att motivet blev allför mörkt. Än värre blir det om den där saken dessutom är ljus, då kommer kameran att dra ned ännu mer med resultat att motivet längre bort blir kraftigt underexponerat. Detta är vådan av automatik (som alltså inte alltid gör saker lättare).

Gamla blixtar hade en skala på sidan där man helt sonika läste ut vilken bländare som gav rätt exponering för ett visst avstånd. Vid iso200 hade jag i exemplet ovan satt bländare 8 och motivet hade blivit bra, plain and simple (slutartiden är inte så noga och reglerar bara hur mycket av det befintliga ljuset som skall komma med).

Sama sak ute en solig dag utan blixt, i solsken så ger bländare 16 och en tid på samma som iso-talet rätt exponering, detta oavsett om man fotar något mörkt eller ljust, människa på sandstrand vid medelhavet eller snögubbe norr om polcirkeln, i synnerhet snögubben kommer kamerans automatik att gå bet på, ibland med så mycket som två hela steg (varje steg är en dubblering/halvering av ljusmängd).

Det hela kokar alltså ned till att lära sig hur mycket man måste kompensera med blixtkompensationen vid olika sorters motiv, hur automatiken kommer att reagera i olika situationer. Näe, just det, det är inte så lätt.
 
Men vid makro borde ju kameran ha lättare då?

Jag kör ALLTID med manuell inställning vid nattmakro nu, dels för att få upp bländaren till max och dels för att kameran suger.
 
Nej, kameran har det inte så lätt.

Ljusmätningen sker genom att kameran matchar ljusbilden (ljusa/mörka delar) mot förbestämda typvärden för "bra exponering". Är motivet inte "standard" (exemplet snögubbe vs sotare är bra) fungerar inte de här beslutsreglerna så bra. Blixtmacro innebär svart bakgrund, som nästan säkert ger stark överexponering om kameran "väntar sig" en lagom ljus bakgrund.

Du bör studera din kameras handbok. Förmodligen hittar du något läge där DU bestämmer hur (blixt)mätningen skall ske och PÅ VAD - t ex centrumvägd eller spot. Jag kan inte råda exakt hur på en Canon, men jag är helt säker att det finns något att ta till.

Sedan (det gäller "alla" DSLR) har man ett ypperligt verktyg i displayen. På den gamla goda (onda?) tiden fick man (dvs proffsen) använda Polaroidbakstycket för att verifiera att blixtsättningen lirade, och nu har vi det gratis och snabbt på displayen - en i mitt tycke brutalt underskattad finess.
 
JonasII skrev:
Kan någon fgörklara för mig vari problematiken ligger när det gäller kamerans oförmåga att förstå blixtens kapacitet?
Förstår inte vad du menar.

Varför kan man inte fota med automatik och blixt; när jag försöker drar kameran iväg med värden som är pinsamt oanvändbara.
Man kan visst fota med automatik och blixt men man måste förstå på vilket sätt kameran använder blixten när du kör med automatik.
Vet inte vad du menar med "pinsamt oanvändbara" värden men om du sätter en blixt på kameran och ställer den i Av-läge med bländare 4.5 en mörk kväll så får du förmodligen ett val av slutartid som är jättelång. Jag antar att det är det du syftar på.
Det beror på att det är så det SKA fungera. I det läget är det alltså typiskt inte Av man vill använda, det är inte konstigare än att du förmodligen inte väljer att använda nattläget på stranden.

Hur svårt ska det vara för kameran att uppfatta ljurmängd om man drar av en förblixt? Kunde den inte få en mer korrekt uppfattning av verkligheten då?
Däremot är det så att den i flera lägen använder just den korrekta uppfattningen av läget och inte uppfattningen så som den ser ut om någon skjuter en blixt i exponeringsögonblicket.

Använd P- eller M-läget, med blixt monterad innebär bägge automatik (precis som Av- och Tv, fast på annat sätt). Bägge är lägen där blixten har till uppgift att fixa exponeringen och inte bara hjälpa till att lätta upp den.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar