Annons

Autofokushastighet för d200 jmf d70?

Produkter
(logga in för att koppla)

epep

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om någon kan ge lite info om hur snabb autofokusen är på D200 för AF-objektiv (EJ AF-S). Gärna någon som tidigare haft D70.

På D70 är det en pina att köra med 60/2,8 och 50/1,8 är inte heller direkt snabbt. Inte något AF-objektiv har varit trevlig även om 50/1,8 åtminstone inte gör att man blir irriterad och sur. I jmf med AF-S-objektiven är skillnaden verkligen tydlig.

Hur står sig D200 med AF-objektiv mot D70 och AF-objektiv? Är det någon som känner till hur 30D och de sämre usm-objektiven fungerar rel D200 så är det också välkommen information!

/ep

Jag är också nyfiken på samma sak. Jag har tidigare (i denna tråd : http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55916) undersökt autofokushastigheten hos D50 och F60, och kommit fram till att motorerna i de husen verkar arbeta med en hastighet av 12 varv/sekund. I efterhand har jag upptäckt att D50 och D70 har samma autofokusenhet, vid namn CAM900, de borde alltså vara exakt lika snabba.

Thom Hogan har en tabell där autofokusenheterna för olika kamerahus är listade :
http://www.bythom.com/dslrcompare.htm

Jag utgår ifrån att självaste skruvmotorn är inkluderad i enheten. Någon som kan bekräfta detta?

I en annan tråd här på fotosidan nämns att D200 använder sig av CAM1000:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?&threadid=63647

Om någon har en D200 samt ett skruvobjektiv (alltså vanligt AF, ej AF-s), exempelvis AF 50/1,8, ett tidtagarur samt några minuter över kan man lätt komma fram till vilken hastighet D200 jobbar med enligt metoden i fösta länkade tråden.

Vore kul om någon kunde testa D1/D2-hus också, så man får veta hur snabba CAM1300 och CAM2000 är.

Sedan finns det massor med andra faktorer som påverkar hur snabbt och effektivt autofokusering fungerar i verkliga situationer, men jag är ändå intresserad av självaste grundhastigheten - hur snabbt autofokusskruven i objektivet snurras.

epep skrev:
Hej!

Jag undrar om någon kan ge lite info om hur snabb autofokusen är på D200 för AF-objektiv (EJ AF-S). Gärna någon som tidigare haft D70.

På D70 är det en pina att köra med 60/2,8 och 50/1,8 är inte heller direkt snabbt. Inte något AF-objektiv har varit trevlig även om 50/1,8 åtminstone inte gör att man blir irriterad och sur. I jmf med AF-S-objektiven är skillnaden verkligen tydlig.

Hur står sig D200 med AF-objektiv mot D70 och AF-objektiv? Är det någon som känner till hur 30D och de sämre usm-objektiven fungerar rel D200 så är det också välkommen information!

/ep
Jag uppskattar D200 autofocus som något långsammare än F100:as, skillnaden blir mer påtaglig vid motiv i rörelse. Jämfört med D70s är den dock märkbart rappare. Jag skulle tro att D200 har en autofocus liknande den analoga F80. D200 är i mitt tycke lite långsammare än vad jag förväntade mig. I jämförelse med ex D2x så känns den betydligt slöare. Men för de allra flesta motiv så räcker den gott och väl till. Av icke afs objektiv så är nog Nikons 85 1,8 den snabbaste pga focusering med det bakre linselementet, jag tror till och med att den är lika snabb som afs-gluggarna, om än inte lika tyst.

Re: Re: Autofokushastighet för d200 jmf d70?

paul innergård skrev:
Jag uppskattar D200 autofocus som något långsammare än F100:as,

De va det värsta. What joke, by Nikon.

Jag hade inte väntat mig att kamerans AF skulle va slöare än D1's. Men det måste den ju alltså vara, då D1 bygger på F5an som har en rappare AF än F100.

Då är ändå D1 ett eller ett par snäpp slöare än D2-serien...

Re: Re: Re: Autofokushastighet för d200 jmf d70?

schaki skrev:
De va det värsta. What joke, by Nikon.

Jag hade inte väntat mig att kamerans AF skulle va slöare än D1's. Men det måste den ju alltså vara, då D1 bygger på F5an som har en rappare AF än F100.

Då är ändå D1 ett eller ett par snäpp slöare än D2-serien...
F5 kanske var något snabbare än F100 men det kan inte ha varit med mycket. Jag skulle nog hävda att min F4s var snabbare på stillastående motiv än vad min D200 är, men skall tilläggas att F4 har en snabb autofocus så länge motiven inte rör sig.

Jag testade nyligen mitt AF 180/2.8 på D200 och D70 (ej D70s, men en D70 med senaste firmware som hade AF-prestandauppgradering). Jag hade inget tidtagarur till hands, utan klockade genom att räkna i huvudet när jag fokuserade. I mitt exmpel fokuserade jag från nära till oändligt och vice versa. Det intressanta är att D200 kändes rappare, men när jag faktiskt försökte uppskatta tiden att fokusera (runt en sekund i mitt exempel) så verkar de i stort sett lika snabba, dock är D200 mycket tystare och mjukare i fokuseringen. D200 är också säkrare och det var mer sällan som D200 jagade iväg åt fel håll. Jag har inte testat hur den fungerar på rörliga motiv och hur bra den följer dem, men rena fokuseringsmotorn verkar inte vara nämvärt snabbare än D70.

Intressant! Det har varit lite antaganden här i tråden, men nu är vi ett steg närmare ren fakta.

Jag misstänker att man uppfattar tystare autofokus som snabbare. F60 låter mer än D50, och jag hade innan testet upplevt att D50 hade snabbare autofokus, men senare visade det sig vara exakt samma hastighet.

Det blir nog ännu mer vanskligt om man använt kamerorna vid olika tillfällen - tystare och mer exakt autofokus kommer man nog ihåg som mycket snabbare, även om det rör sig om i pricip samma hastighet.

Det jag undrar mest över är fortfarande - hur pass mycket snabbare är proffshusen D1/D2? De är säkerligen väldigt exakta, men hur ligger det till med självaste hastigheten?

Jag upplever att AF 80-200/2.8D på min D2Hs är minst lika snabb som på min tidigare kombo, Canon 20D + 70-200/f4L, dvs, blixtsnabb.

kent.

Jag har haft D200 & D70.
på nikon 80-200/2.8 så märker jag skillnad, men inte inte nån överdriven skillnad.

I sådana stora gluggar så är det mer mototrkraften som avgör, inte själva autofocus"detectionen"

För att få den riktigt snabba autofocusen på icke AF-s objektiv misstänker jag att man bör satsa på en kamera med inbyggt batterigrepp. Dessa drivs på en annan spänning än "mindre" kameror och har mer kraft i den motor som snurrar runt den lilla pinne som snurrar glaset i objektivet.

Kör man AF-S, så har ju objektivet en egen motor och det blir mest rättvist att jmf ett AF-S objektiov mellan 2 kameror för att få fram vilken som är snabbast..

Snabbast focus får man i vilket fall om man är lite förutseende och planerar sina bilder.(om det nu är möjligt)!

Med AF-S så är hastigheten densamma på alla kamerahus (altså motorn går i samma hastighet) därimot så gör den bättre autofokusen i d200 och d2 serien att AF träffar rätt fortare och inte jagar lika mycket.

Det skiljer nog ganska mycket i hastighet mellan proffs och amatörhusen vad gäller fokus med AF-D.

Jag hoppas att pirattillverkarna (sigma) driver på Nikon så att de uppdaterar hela serien till AF-s.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto