Annons

Autofokushastighet: D50 vs D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

stobbart

Aktiv medlem
Sitter och är lite fundersam över hur snabb autofokus min D50 egentligen har. Funderar på att byta upp mig till en D200. Kommer man uppleva någon skillnad på just den aspekten? Är ganska viktigt med en snabb af eftersom jag fotar mycket sport. Använder ett sigma 70-200 f2.8 med hsm. Spelar det någon roll vad kamerahuset har för motor då eller går autofokusen bara med hjälp av motorn i objektivet? Kommer jag att uppleva någon skillnad i hastighet tror ni om jag skulle byta kamerahus och sätta på min sigma 70-200 på en d200 istället? Tacksam för svar!

mvh
Carl-Henrik
 
stobbart skrev:
Sitter och är lite fundersam över hur snabb autofokus min D50 egentligen har. Funderar på att byta upp mig till en D200. Kommer man uppleva någon skillnad på just den aspekten? Är ganska viktigt med en snabb af eftersom jag fotar mycket sport. Använder ett sigma 70-200 f2.8 med hsm. Spelar det någon roll vad kamerahuset har för motor då eller går autofokusen bara med hjälp av motorn i objektivet? Kommer jag att uppleva någon skillnad i hastighet tror ni om jag skulle byta kamerahus och sätta på min sigma 70-200 på en d200 istället? Tacksam för svar!

mvh
Carl-Henrik

Hej!

Jag har kört D70s och D200 parallellt och växelvis med samma uppsättning (snabbfokuserande) objektiv. Nu vet jag inte exakt hur D70s och D50 förhåller sig till varandra, men jag misstänker starkt att de är tämligen lika vad gäller just autofokus i alla fall.

Det blir helt klart snabbare med D200 och det blir mer exakt. För mig var skillnaden ganska märkbar, i synnerhet när jag försöker göra saker som att följa hockey- och fotbollsspelare eller en flygande fågel. Just förmågan att följa ett rörligt motiv som fladdrar runt i bildrutan är märkbart bättre.

Om din 70-200 har HSM spelar det ingen roll vad det sitter för autofokusmotor i kameran. Själv kör jag med Nikons AF-S, och att en D200 fokuserar snabbare med dem beror mer på det fler fokuspunkter och snabbare och effektivare bearbeting av informationen från fokuspunkterna.

Sätter jag på min 135:a utan AF-S blir skillnaden D200/D70s ännu något större, då tillkommer ju dessutom det här med den kraftigare fokusmotorn.

Men den stora skillnaden liger i hur själva autofokusen jobbar. När det gäller att fokusera på ett (någorlunda) orörligt motiv känsn inte skillnaden speciellt viktig, men när det gäler följande autofokus är D200 en märkbar förbättring.
 
Det låter ju riktigt bra, för det är just det här med att följa rörliga objekt som är problemet. När jag kör på servo och ska "jaga" så vill det inte riktigt bli rätt. Kan ju inte vara objektivet för när jag tar på stillasittande objekt så sätter sig skärpan bra.
 
Jag har också läst att focusmotor i objektivet gör kamerorna likvärdiga i af-snabbhet. Men när jag testat kameror mot varandra så upplever ändå jag att det skiljer en hel del mellan ex en D2X och en D70. med USM-optik så är min Mark III märkbart rappare än en 350D/400D med samma optik.
 
paul innergård skrev:
Jag har också läst att focusmotor i objektivet gör kamerorna likvärdiga i af-snabbhet. Men när jag testat kameror mot varandra så upplever ändå jag att det skiljer en hel del mellan ex en D2X och en D70. med USM-optik så är min Mark III märkbart rappare än en 350D/400D med samma optik.

Ofta i diskussioner om af-snabbhet så visar det sig att man diskuterar två lite olika saker.

1) Ren fokuseringshanstighet, dvs hur lång tid det tar för ett objektiv att flytta fokus mellan punkt A och punkt B. Där blir resultat ofta ungefär detsamma om du jämför två olika kamerahus, men med samma objektiv. Däremot kan det bli ganska stor skillnad med ett tungdrivet objektiv utan inbyggd AF-motor om flyttar det mellan två kameror med olika starka fokusmotorer.

2) Förmågan att snabbt hitta fokus och sedan hålla fokus på ett motiv som rör sig ryckigt och inte snällt håller sig exakt på autofokusens mittsensor.

När det gäller 1) märker jag ganska liten skillnad mellan en D70, en D200 och en D2H som alla får fokusera mellan till exempel två stolpar på olika avstånd med en AF-S 80-200 (inbyggd fokusmotor). Däremot är D2H snabbare än D200 och D200 snabbare än D70 om jag sätter på 135/2,0 som inte har fokusmotor och som har stora och rätt tunga linselement att flytta.

När det gäller 2) upplever jag en stor skillnad mellan D70 och D200 och faktiskt en ännu större skillnad mellan D200 och D2H -- oavsett objektiv. Här är det kamerornas autofokussystem som sätter begränsningarna, inte objektivet.
 
Det där med punkt 1 är jag inte så besvärad av, det går snabbt att fokusera från en punkt till en annnan. Men punkt 2, det är däri mitt problem ligger. Jag fokuserar på mitten, följer nogrannt det rörliga objektet med halva avtryckaren intryckt och när jag känner att jag har bra fokus och en stabil hand tar jag bilden. I många fall när jag själv har trott att det kommer bli en kanonbild och sedan har tittat så ser man att af:n inte riktigt har träffat. Ganska besvärande faktiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.