Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

H.G

Avslutat medlemskap
Hej.
Undra om någon vet och kan ger mig tipps om hur jag får igång Autofokus på min via Fotosidan inköpta vitvinkel "Tamron AF 17-35mm 2.8- 4 DI (Nikon)".
Manuellt funker den och alla mina andra objektiven jobbar felfritt med autofokus på min Nikon D5000.
Hälsningar
Horst
[email protected]

Du byter antingen kamera till en med fokusmotor i huset, byter till ett objektiv med inbyggd fokusmotor eller finner dig i att fokusera manuellt.

Den aktuella kombinationen ger helt enkelt inte AF, tyvärr.

Nikon har tyvärr plockat bort fokusmotorn ur sina billigare kameramodeller. Detta innebär att flertalet begagnade objektiv (förutom de dyraste) inte ger autofokus med din D500.

Edit: Martin hann före...

Tack för svar

Nikon har tyvärr plockat bort fokusmotorn ur sina billigare kameramodeller. Detta innebär att flertalet begagnade objektiv (förutom de dyraste) inte ger autofokus med din D500.

Edit: Martin hann före...
Hej och tack för svaret.
Det är en D5000 jaf ha och som jag sa i min förfrågning så funkar alla andra tre objektiv jag har utan problem med autofokus...........?
Hälsningar
Horst

Hej och tack för svaret.
Det är en D5000 jaf ha och som jag sa i min förfrågning så funkar alla andra tre objektiv jag har utan problem med autofokus...........?
Hälsningar
Horst

Hej!
Problemet är att i D5000 finns det ingen autofokusmotor. Så för att det skall fungera måste det finnas en autofokusmotor i objektivet. Det är inte alla AF-objektiv som har en egen autofokusmotor utan fungerar då bara med kameror som har inbyggd motor som t.ex. Nikon D90 och D7000.

Ditt objektiv har antagligen ingen autofokusmotor så du får klara dig med manuell fokusering på det objektivet.

Hej!
Problemet är att i D5000 finns det ingen autofokusmotor. Så för att det skall fungera måste det finnas en autofokusmotor i objektivet. Det är inte alla AF-objektiv som har en egen autofokusmotor utan fungerar då bara med kameror som har inbyggd motor som t.ex. Nikon D90 och D7000.

Ditt objektiv har antagligen ingen autofokusmotor så du får klara dig med manuell fokusering på det objektivet.

Hej och tack för tipset.
Ja, det verkar som jag får klara mig med manuell inställning.
Men för övrig är jag ganska nöjd med objektivet som jag betalade 1.800:- för
Hälsningar
Horst

Hej och tack för svaret.
Hälsningar
Horst
OK, för att ytterligare förtydliga:
Tamron AF 17-35mm 2.8- 4 DI har ingen autofokusmotor (och behöver därför som sagt ett kamerahus som har), medan dina övriga tre objektiv har AF-motor, varför dessa fungerar även på din D5000.

Tack för svar

Toppen att man kan får svar på sina funderingar..........................
Nu vet jag och får väl leva med det.......... ;-)
Hälsningar
Horst

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto