Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus Problem med D90

Produkter
(logga in för att koppla)

143802

Medlem
Upptäckte idag till min besvikelse ett fel på min D90 som jag köpte innan jul.
På ovansidan finns en snabbknapp märkt AF. Om man trycker ner den och vrider på kommandohjulet kan man växla mellan AF-A, AF-S och AF-C.

Kontrollpanelen visar valet man gjort vilket alltså fungerar. Dock så får det ingen effekt utan det är menyvalet som styr.

T.ex Om jag ändrar till AF-S för singel fokuspunkt) med snabbknappen + hjulet så biter inte ändringen eftersom jag inte ändrat från menyn.
Någon annan som haft samma problem ?
Blir nog till att lämna in den till veckan på Mediamarkt där jag köpte kameran .
 
Blev lite nyfiken på problemet, går det verkligen att byta mellan AF-S och AF-C via en meny? Jag har inte sett något sånt val.
 
Du har nog missat vad AF-S betyder. Läs för säkerhets skull handboken om AF innan du lämnar in kameran, eller Ken Rockwells genomgång här:

http://kenrockwell.com/nikon/d90/af-settings.htm

Per.


Vad är det jag inte har fattat ?

Jag vill t.ex kunna välja AF-S för att själv bestämma fokus punkt i tex stillastående motiv. Jag kan då med multiväljaren vilja vilken fokuspunkt som skall vara aktiv, tex om jag vill fokusera på ett ansikte och undvika att fokus hamnar någon annanstans. Problemet är att snabbinställningen inte biter.
Men igen... Om jag ändrar i menyn så fungerar det.
Snabbinställningen är en av det stora fördelarna med D90 om jag exempelvis jämför med min gamla D60

Ken skriver
"The only reason to tweak these settings is if you want to do something special, like tell the D90 exactly where to focus."

Det är precis detta jag vill göra och det funkar alltså inte om jag sätter på AF-S dvs jag kan inte styra multiväljaren...

Eller med andra ord valet jag gör (KNappen + rattvridning indikerar AF-S, AF-C eller AF-A ändrar inte i menyinställningarna
 
Senast ändrad:
Fast det här med AF-S, AF-C och AF-A handlar väl om att välja mellan enbildsfokus, kontinuerlig fokus eller nåt slags automatisk växling mellan dessa? Vad står det i din manual?
 
Kan hända att jag ändå missförstog. Kollade lite extra på inställningarna och det verkar alltså inte att finnas något samband mellan menyvalet Anpassningsmeny/Autofokus/Inställning för AF-Område och knappvalet AF-S/AF-C och AF-A vilket jag trodde. Knapp valet verkar funka. Ändrade t.ex till AF-C och flyttade kameran vilket resulterade i omfokusering vilket ju är helt riktigt. AF-S bibehöll ursprunglig fokuspunkt. Om jag vill ha tillgång till multväljaren är det tydligen menyvalet som gäller (Specifik punkt)
Kanske man kan sammanfatta det med att knappvalet styr fokus beteendet och menyvalet som ju namnet antyder området.

Tackar i så fall för påpekandet och risken att skämmas över min okunskap vid reklamering.
/Roger
 
Ett tips är att om du vill ha möjligheten att välja fokuspunkt utanpå kameran så kan du sätta det på den programerbara knappen på framsidan.

// Robban
 
Ett tips är att om du vill ha möjligheten att välja fokuspunkt utanpå kameran så kan du sätta det på den programerbara knappen på framsidan.

// Robban

Tack för tipset. Det skall jag göra. Ja, det är klart störande när man exempelvis vill ha fokus på ögonen men kameran väljer att ha fokus på något annat föremål. Har hänt mig flera gånger.
Är som sagt var ganska så ny i den digitala kamera världen men oj vad spännande och mycket att lära.....
 
Du väljer ju fokuspunkt med "pilknapparna" på baksidan, hoppar snabbt tillbaka till centrumpunkten genom att trycka på ok knappen mitt i (med standardinställningarna). Spaken under låser valet av fokuspunkt om den står på L. Står den på punkten är du fri att välja fokuspunkt enligt ovan.
Hoppas att det blev begripligt..
/Johan
 
Tack för tipset. Det skall jag göra. Ja, det är klart störande när man exempelvis vill ha fokus på ögonen men kameran väljer att ha fokus på något annat föremål. Har hänt mig flera gånger.
Är som sagt var ganska så ny i den digitala kamera världen men oj vad spännande och mycket att lära.....

Du väljer själv fokuspunkt med pilarna runt ok-knappen ,det är det som är meningen !
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.