ANNONS
Annons

Autofokus på 50/1,8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

istiger

Medlem
Först så vill jag berätta för er att jag verkligen inte är kunnig inom foto.

Jag äger en Nikon d50 och har just precis köpt ett objektiv till den, AF NIKKOR 50mm f/1.8D.
Läste rescensioner om objektivet innan jag köpte det och tydligen så ska det sakna autofokus, men på vissa kameror så ska autofokus finnas(?) d50 verkade vara en av dessa kameror men jag lyckas inte fixa till något autofokus. Hur gör man? Kan man autofokusera med detta objektiv till en d50 eller har jag missuppfattat hela grejen?

Tack på förhand. :)

Det ska funka på D50 (men inte på D40, D60 osv). Tyvärr har jag inte så bra koll på Nikonkameror att jag vet hur man gör, men gissar att det finns en AF/MF-switch på objektivet och en på kameran.

Tack för svaret, provade ändra på det, men det blev konstigt nog ingen skillnad. Finns en knapp där det står "AE-L AF-L", vad kan detta vara för knapp?

Det finns en omkopplare som sitter på kamerans framsida i nederkanten på kameran, som har två lägen: M resp AF. Den kopplar i och ur autofokus.

Ställ den på AF så funkar det säkert bra.

Per.

PS. De objektiv som har en AF-motor (alltså inte din 50:a) har också en omkopplare på objektivet. DS.

<edit>Lite långsam på att skriva jag... :)</edit>

Nu vet jag inte om det löst sig för dig, men det ska finnas en spak ner till vänster under objektivfattningen där man ställer om kameran mellan AF och MF. Denna ska stå i läge AF. Sedan beror det på hur kameran är konfigurerad när fokuseringen sker. Jag tror att man även på D50 kan sätta den till att fokusera när man trycker ner AE-L/AF-L, men standardinställningen är att kameran fokuserar när man trycker ner avtryckaren till hälften.
Jag vet inte om du har något annat objektiv till kameran, men förutsatt att AF funkar med andra objektiv så ska du inte behöva göra något annorlunda med 50/1.8.

Det finns en liten omkopplare på gluggen som måste vara rätt ställd för att autofokus ska fungera. Vrid bländarringen till f22 och drag ned den lilla läppen med en orange punkt så att den står mitt för den avlånga punkten i samma färg (syns i bilden ovanför bländarsiffrorna 4-2.8).

Bilagor

• 50mm.jpg
    50mm.jpg
    59.7 KB · Visningar: 463
Det finns en liten omkopplare på gluggen som måste vara rätt ställd för att autofokus ska fungera. Vrid bländarringen till f22 och drag ned den lilla läppen med en orange punkt så att den står mitt för den avlånga punkten i samma färg (syns i bilden ovanför bländarsiffrorna 4-2.8).

Jo, just det! Fast det är inte helt korrekt beskrivet.

Bländaren måste stå på 22 för att autofokus ska fungera. Däremot behöver inte spärren fällas ned. Dessutom får man ett blinkande "eFF" i displejen om bländaren inte är ställd på 22, vilket originalpostaren nog hade sett.

Mystiken tätnar!

Per.

Däremot behöver inte spärren fällas ned. Dessutom får man ett blinkande "eFF" i displejen om bländaren inte är ställd på 22, vilket originalpostaren nog hade sett.
Ja det stämmer, autofokus fungerar även om man inte drar ned "läppen" vilken är ett lås som förhindrar att man rubbar bländarringen och tappar autofokus på nytt.

Oj, tack så mycket för alla svar!

Bländarringen stod på 22 innan, men jag provade att vrida till 1.8 och sedan tillbaka till 22. Provade fota med och utan den orangea "läppen" men det blir ändå inte autofokusering. Provade även med M och AF, men det var ingen skillnad mellan dessa två.
Med mitt andra objektiv (18-55mm) så fungerar autofokusen som den ska, så kanske är det något fel på objektivet? Kanske har jag någon skum inställning i kameran?

Låter det något om kameran eller objektivet när du fokuserar, dvs trycker ned avtryckaren till hälften? AF-motorn i kameran borde surra då. Känns fokusringen på objektivet lätt och fint att snurra på?

Per.

PS. Du kan knappast ha en skum inställning i kameran som skulle ge AF på ditt 18-55 men inte på ditt 50:a. Någon sådan finns inte, vad jag vet. DS

Låter som om det antingen är fel i objektivet eller en trasig autofokusmotor i kameran. Kan du låna ett annat objektiv med "skruv-AF" och prova? Funkar det då så är det ju objektivet det är fel på.

Bara för att förtydliga lite extra vilken knapp du ska titta på. Kolla på bilden på den här sidan:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d50/d50-settings-controls-front.htm
Längst ner till höger sitter ett vridreglage bredvid objektivbajonetten, som kan stå på M eller AF. Det ska stå på AF.

Och ett litet hårklyveri: det finns inga objektiv som har autofokus (sensorer och processor sitter alltid i kamerahuset), däremot finns det objektiv som har inbyggd autofokusmotor. 50mm f/1,8D är inte ett av dem, så det kräver ett hus med inbyggd motor, vilket D50 mycket riktigt har.

Och ett litet hårklyveri: det finns inga objektiv som har autofokus (sensorer och processor sitter alltid i kamerahuset), däremot finns det objektiv som har inbyggd autofokusmotor.

Om vi ska fortsätta på den linjen: vad kallar du det som skiljer ett nikonobjektiv med "AF" (eller "AF-S") i namnet och ett som saknar denna beteckning? "Autofokusmöjlighet"?

Per.

Det låter ingenting när jag trycker ner knappen till hälften som det gör på det andra objektivet med AF. Den står på AF (den här vridknappen längst nere). Borde jag gå tillbaka till affären och fråga? Det kanske är kameran det är fel på, köpte kameran begagnad. :/

Jag tycker det lutar åt någon defekt i objektivet. Men ta med dig både objektiv och kamera till affären, så hjälper de dig snart se vad se brister! :)
Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar