Eckerbrant
Medlem
Hej!!
Jag undrar om någon vet varför jag inte får min autofokus att fungera i lägena Av & Tv på min canon 40D.
Jag undrar om någon vet varför jag inte får min autofokus att fungera i lägena Av & Tv på min canon 40D.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur menar du att den inte fungerar?
Har du ställt in att den ska fokusera vid tryck på AF-On knappen eller vanliga avtryckaren förresten?
Du hittar det i menyn C fnIV, Manövrering/övrigt.
Har du en manual? Läs igenom den noga flera gånger, det lönar sig!
Tittat lite i den men det får nog bli lite kvällsläsning för att få ut hur jag ändrar det till vanliga avtryckaren.
Om du har köpt kameran begagnad så kan du återställa den till "fabriksinställningar".
Gå in vi Menyn och återställ kameran.
Sen tycker jag att du kan läsa manualen ett par gånger samtidigt som du går igenom menyerna i kameran. Bl.a är det ganska viktigt att förstå hur AF arbetar och att i vissa lägen går det inte att trycka av om bilden är ur fokus.
När du börjar bli varm i kläderna så kan du börja pilla på de olika valmöjligheterna att tilldela knapparna och rattarna olika funktioner.
MVH J O
Varför vill du göra det? Kameran har en AF-on knapp och det är ett mycket bekvämare sätt att jobba. Oki på hus som saknar knappen, men finns den så är den bra att använda då den konfigurationen löser många småproblem.
Oki, jo - kan nog vara bra att ha varit van vid ljusmätning,af på halvtryck. Men AFon knappen finns där för att väldigt många fotografer har kommit fram till att det ofta finns fördelar med att ha focus på separat knapp.
Men du fick ordning på inställningarna som du ville ha dem?