Annons

Autofokus med Sigma 150-500 på Nikon D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

BAn

Aktiv medlem
Jag har läst lite om Sigma 150-500/5-6,3 APO DG OS HSM att använda till min Nikon D200. Det jag främst blir osäker på är om autofokuseringen då verkligen fungerar.

Det jag läser om autofokussystemet på min D200 är att det skall ha lägst f:5,6 som "största effektiva bländare" för att fungera korrekt. Jag tolkar "största effektiva bländare" som den maximala bländaröppningen vid den brännvidd jag för ögonblicket valt, dvs. gissningsvis f:5 vid 150 mm och f:6,3 vid 500 mm. Det kanske inte är rätt uppfattat? I så fall skulle autofokus bara fungera på de kortare brännvidderna...

Å andra sidan läser jag i forum här och på andra håll att det fungerar ändå. Någon skrev att objektivet lurar kameran att fungera. Vad jag förstår är det sensorerna i autofokussystemet som kräver infallande mätljus i den vinkel som brännvidden : 5,6 ger. Är det då inte en fysikalisk nödvändighet att tillräckligt ljus kommer i den vinkeln?

Är det någon som vet hur det förhåller sig? Fungerar autofokusen i hela brännviddsomfånget?
 
Det är inte så att af fungerar vid f/5,6 och totalhavererar vid f/5,7 utan det fungerar bäst under f/5,6 och försämras stegvis över det för att bli mer eller mindre oanvandbart över f/8 någonstans.

Du kan lugnt använda det objektivet men var beredd på att af blir nagot sämre på långa brännvidder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.