Annons

Autofokus med konverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej på er!
Canon EOS 3 är som bekant den enda canonkamera som kan hantera ett 300/4,0 + konverter 2x med bibehållen autofokus. Men, hur fungerar det i praktiken? Funkar det lika bra som med 1,4x- konvertern? Har ni praktisk erfarenhet av kombinationen så hör av er? Jag funderar på att inhandla en EOS 3 pga denna autofokusfunktion.
Tack på förhand!:cool:

original!

Glömde nämna att det är originalprylar jag har:300/4,0 usm och original telekonverter 2x.
(Använder för tillfället ett EOS 100 kamerahus):cool:

Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt förutom att ljusstyrkan på objektivet sjunker till bländare 8. Det är stativ ( en eller trebens)eller bra ljus som gäller. Man blir lite frustrerad (ibland) av att det endast är den mittersta AF-punkten som fungerar.
Kvaliten på bilderna blir bra under förutsättning att man hålla kameran stilla.

lell

?

Är du säker på det där med att AF inte skulle funka?
jag har dock för mig att jag läst nånstans om att ISfunktionen inte funkar 100%igt på en del äldre modeller m converters

Tidningen FOTO skriver i en test som gjordes för ett par år sedan (300/2,8 + konverter 2x).
En oerhört bra konverter som inte ligger långt efter Canons 1,4x-version. Bra skärpa över hela bildfältet Vinjetteringen är försumbar,
För egen del kan jag inte se någon skillnad i skärpan på 1,4x och 2.0x. Det är nog bara när man testar konvertrar som man ser skillnaden (Gäller märkes konvertrar)

lell

Re: ?

erhu skrev:
Är du säker på det där med att AF inte skulle funka?
Canon klipper AFen avsiktligt om den effektiva bländaren understiger 5.6 på de flesta billigare husen. Förmodligen för att inte få rykte om sig om långsam och sökande autofokus är min gissning. Har för mig att de inte gör det på proffshusen. Däremot så bibehålls AFen om man har en tredjepartskonverter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar