Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Autofokus - manuell fokus
- Trådstartare Kajssan
- Start datum
pdahlen
Aktiv medlem
Nästan alltid autofokus förutom vid dessa tillfällen:
Vid makrofotografering behöver man oftast göra någon finjustering manuelt
Vid naturfotografering över större landskap där man önskar skärpedjup från nära kameran och till oändligheten, sätter man manuellt avståndet närmare kameran
Vid nattfotografering
Vid väldigt snabba objekt, typ fladdermöss, omöjligt att få AF att följa så där får man anta ett avstånd och trycka av när objektet är där
Vid stackning, där man bygger upp bilden av flera bilder med olika avstånd för att öka skärpedjupet, kan både vara för makro men också vid naturfotografering där förgrunden består av ett avstånd och bakgrunden av ett annat
Vid makrofotografering behöver man oftast göra någon finjustering manuelt
Vid naturfotografering över större landskap där man önskar skärpedjup från nära kameran och till oändligheten, sätter man manuellt avståndet närmare kameran
Vid nattfotografering
Vid väldigt snabba objekt, typ fladdermöss, omöjligt att få AF att följa så där får man anta ett avstånd och trycka av när objektet är där
Vid stackning, där man bygger upp bilden av flera bilder med olika avstånd för att öka skärpedjupet, kan både vara för makro men också vid naturfotografering där förgrunden består av ett avstånd och bakgrunden av ett annat
Använder ni er av autofokus eller manuell fokus?
När föredrar ni auto resp manuell? Vid vilka tillfällen/situationer?
Jag känner igen mycket från Peter Dahléns beskrivning. Som ett generellt svar skulle jag säga att det är med autofokus som med exponeringsautomatik: När det fungerar ok, vilket är för det mesta, så tar jag gärna hjälp av det. Men det finns tillfällen då automatiken inte ger de resultat man vill ha. Det kan vara allt från att man vill uppnå något som ur automatikens synvinkel verkar konstigt till att motivet helt enkelt är för svårt att mäta.
Konkret exempel: Jag stod igår kväll och tog närbilder på en spindel som vävt ett nät i ett broräcke, med hela staden bakom som suddig bakgrund. Där är de naturligt för autofokusen att anta att det är staden som skall vara i fokus, inte den lilla spindeln och det supertunna spindelnätet. Sedan finns det situationer där man kanske vill ha fokus mitt i en stor slät yta där de helt enkelt inte finns något kontrastrikt för autofokusen att mäta på. Eller att motivet, som Peter var inne på, rör sig för snabbt eller för svårförutsägbart.
Nu använder jag oftast vad man skulle kunna kalla halvautomatisk fokus, eller tumfokus som väl är en vanligare benämning. Den stora fördelen med det är mycket just att jag själv till stor del kan styra när och hur mycket autofokusen skall hjälpa till.
holycrap
Aktiv medlem
Jag känner igen mycket från Peter Dahléns beskrivning. Som ett generellt svar skulle jag säga att det är med autofokus som med exponeringsautomatik: När det fungerar ok, vilket är för det mesta, så tar jag gärna hjälp av det. Men det finns tillfällen då automatiken inte ger de resultat man vill ha. Det kan vara allt från att man vill uppnå något som ur automatikens synvinkel verkar konstigt till att motivet helt enkelt är för svårt att mäta.
Konkret exempel: Jag stod igår kväll och tog närbilder på en spindel som vävt ett nät i ett broräcke, med hela staden bakom som suddig bakgrund. Där är de naturligt för autofokusen att anta att det är staden som skall vara i fokus, inte den lilla spindeln och det supertunna spindelnätet. Sedan finns det situationer där man kanske vill ha fokus mitt i en stor slät yta där de helt enkelt inte finns något kontrastrikt för autofokusen att mäta på. Eller att motivet, som Peter var inne på, rör sig för snabbt eller för svårförutsägbart.
Nu använder jag oftast vad man skulle kunna kalla halvautomatisk fokus, eller tumfokus som väl är en vanligare benämning. Den stora fördelen med det är mycket just att jag själv till stor del kan styra när och hur mycket autofokusen skall hjälpa till.
Jag känner igen exakt det problemet, alltså en spindel i sitt nät. Kameran vill gärna fokusera på bagrunden trots att man valt bara mittersta fokuspunkten då spindel är så liten. Då är det bara manuellt som fungerar.
Tumfokus är bra att ha i dessa fall, men även i andra situationer. Det gör det lättare att komponera om efter att man ha satt fokus och man behöver nästan aldrig röra AF-switchen på objektivet. Man låter bara bli att använda AF-knappen om man vill fokusera manuellt (gäller då bara objektiv som tillåter manuell fokus med AF på).
I vanliga fall använder jag dock alltid AF om det går. På en modern DSLR så är det ganska svårt att sätta fokus manuellt om man inte har vanan inne. Sökaren är optimerad för att vara ljus och tydlig och offrar lite av MF-möjligheterna. Mattskivan i de flesta moderna DSLR-hus återger ett skärpedjup som motsvarar ungefär f4. Har man ett lägre f-värde valt så kan man alltså inte se exakt hur skärpan kommer att bli. Utöver det problemet finns heller inga hjälpmedel för att sätta fokus, Man får förlita sig helt på sin syn.
/P
pdahlen
Aktiv medlem
Använder nästan alltid mitten med AF låses på fokus. Undataget är rörliga objekt där jag använder mitten samt 8 punkter runt om som Nikon kallar dynamisk AF-9 då med kontinuerlig AF.
Om man använder tumfokus som beskrevs ovan så använder man alltid kontinuerlig fokus, för man stoppar själv med AF knappen när man är nöjd.
Om man använder tumfokus som beskrevs ovan så använder man alltid kontinuerlig fokus, för man stoppar själv med AF knappen när man är nöjd.
Hans Österlind
Aktiv medlem
Hej
När huvudmotivet är nära och brännvidden hyffsat kort flyttar jag fokuspunkten där jag tror jag behöver den innan bilden tas eller strax intill, fokusplanet förskjuts när kameran flyttas/vrids i sidled. Jag använder helst de mittre punkterna som är korsformade för bästa precision annars får jag vara noggrannare i fokuseringen närmare kanten där fokuspunkterna endast är känsliga i en riktning. Gärna i kombination med tumfokus.
När huvudmotivet är nära och brännvidden hyffsat kort flyttar jag fokuspunkten där jag tror jag behöver den innan bilden tas eller strax intill, fokusplanet förskjuts när kameran flyttas/vrids i sidled. Jag använder helst de mittre punkterna som är korsformade för bästa precision annars får jag vara noggrannare i fokuseringen närmare kanten där fokuspunkterna endast är känsliga i en riktning. Gärna i kombination med tumfokus.
eskil23
Aktiv medlem
Ska man ha konverteraren på objektivet på MF då för att med hjälp av AF-on sätta på autofokusen?
Nä, objektivet måste stå på AF. Poängen är att objektivet bara fokuserar när man håller in AF-ON med högertummen.
Själv så använder jag halvnedtryckt avtryckare i stället. Sikta på det man vill fokusera på, tryck ner till hälften, komponera bilden och tryck av. AF-C med 3D-följning. Har funkat för mig i alla situationer hittills.
FlyerOne
Aktiv medlem
Kort förklaring av tumfokus
Först och främst, det är inte alla kameramodeller som har möjlighet till "tumfokus".
När man använder AF är, som du vet, det normala att denna aktiveras när man trycker ner slutarknappen halvvägs.
Då ställs objektivets skärpa (förhoppningsvis) in på det objekt du har tänkt dig.
Vad som händer sedan beror på på ifall du har valt:
AF-S(ingle Shot). Canon: One-Shot AF.
eller
AF-C(ontinuous). Canon: AI Servo AF.
På vissa kameror kan det finnas även:
AF-A(utomatic). Canon: AI Focus AF.
AF-S
Vad som händer när du trycker ner slutarknappen halvvägs beror på vilket av dessa alternativ du har vält.
För stillastående objekt, välj normalt AF-S. AF-systemet söker fokus en gång, och stannar där tills du tryckt av.
AF-C
För objekt som rör sig från eller mot kameran, välj AF-C. AF-systemet arbetar hela tiden, och försöker följa objektet när dess avstånd till kameran ändras. Du trycker av när det ser bra ut i sökaren.
AF-A
Kameran försöker att avgöra ifall objektiet är stillastående eller rörligt. Beroende på vad det kommer fram till, väljer det sedan antingen AF-S eller AF-C.
Glöm det! Detta tar tid, och valet blir inte alltid rätt. Du vet själv direkt ifall objektet du avser att fotografera är stillastående eller förväntas röra på sig.
För att ge möjlighet till tumfokus måste det gå att koppla bort det normala "Focus with Shutterbutton".
Sedan ska man förlägga fokus till någon annan knapp. Vissa kameror har en AF-On-knapp på baksidan inom (någorlunda) bekvämt avstånd från tummen, som då kan användas för att aktivera autofokussystemet. Fokusmode-väljaren ska som sagt stå i läge AF-C.
Så länge du håller tummen på AF-On-knappen fokuserar kameran objektivet. När du släpper knappen stannar fokusläget där det är just då.
Det är inte nödvändigt att kameran har någon knapp som är MÄRKT med AF-On för att tumfokus ska fungera. För att ta ett exempel, det finns ingen knappt märkt AF-On på någon enda Sony-kamera. Men alla Sonys systemkameror under de senaste åren jag sett har haft denna möjlighet. Knapparna är fullt ut konfigurerbara, så det går att förlägga tumfokus på i stort sett vilken knapp som helst. De har vanligen en knapp som är märkt AF/MF, och den kan ju vara lämplig att välja för tumfokus ifall man vill ha detta.
Vissa kameror ger även möjlighet till att ställa in inverterad tumfokus. Dvs att kameran fokuserar kontinuerligt så länge tumfokusknappen är UPPSLÄPPT, man stannar fokus när man trycker in tumfokusknappen.
En del älskar tumfokus, medan andra inte gillar det alls. Att separera AF-aktivering och bildtagning till två skilda knappar, som är vad man får när man ställt in tumfokus, älskas av somliga medan andra inte gillar det alls. Man bör vara medveten om att tumfokus är något som kräver träning - i början är det nog knappast någon alls som gillar det...
Vid manuell fokus kommer tumfokus förstås inte med i bilden.
Vet att min förklaring kan vara antingen för teknisk eller för kort. Eller för långrandig.
Hoppas dock att jag lyckats uttrycka mig någorlunda förståeligt, annars får du återkomma.
.
Först och främst, det är inte alla kameramodeller som har möjlighet till "tumfokus".
När man använder AF är, som du vet, det normala att denna aktiveras när man trycker ner slutarknappen halvvägs.
Då ställs objektivets skärpa (förhoppningsvis) in på det objekt du har tänkt dig.
Vad som händer sedan beror på på ifall du har valt:
AF-S(ingle Shot). Canon: One-Shot AF.
eller
AF-C(ontinuous). Canon: AI Servo AF.
På vissa kameror kan det finnas även:
AF-A(utomatic). Canon: AI Focus AF.
AF-S
Vad som händer när du trycker ner slutarknappen halvvägs beror på vilket av dessa alternativ du har vält.
För stillastående objekt, välj normalt AF-S. AF-systemet söker fokus en gång, och stannar där tills du tryckt av.
AF-C
För objekt som rör sig från eller mot kameran, välj AF-C. AF-systemet arbetar hela tiden, och försöker följa objektet när dess avstånd till kameran ändras. Du trycker av när det ser bra ut i sökaren.
AF-A
Kameran försöker att avgöra ifall objektiet är stillastående eller rörligt. Beroende på vad det kommer fram till, väljer det sedan antingen AF-S eller AF-C.
Glöm det! Detta tar tid, och valet blir inte alltid rätt. Du vet själv direkt ifall objektet du avser att fotografera är stillastående eller förväntas röra på sig.
För att ge möjlighet till tumfokus måste det gå att koppla bort det normala "Focus with Shutterbutton".
Sedan ska man förlägga fokus till någon annan knapp. Vissa kameror har en AF-On-knapp på baksidan inom (någorlunda) bekvämt avstånd från tummen, som då kan användas för att aktivera autofokussystemet. Fokusmode-väljaren ska som sagt stå i läge AF-C.
Så länge du håller tummen på AF-On-knappen fokuserar kameran objektivet. När du släpper knappen stannar fokusläget där det är just då.
Det är inte nödvändigt att kameran har någon knapp som är MÄRKT med AF-On för att tumfokus ska fungera. För att ta ett exempel, det finns ingen knappt märkt AF-On på någon enda Sony-kamera. Men alla Sonys systemkameror under de senaste åren jag sett har haft denna möjlighet. Knapparna är fullt ut konfigurerbara, så det går att förlägga tumfokus på i stort sett vilken knapp som helst. De har vanligen en knapp som är märkt AF/MF, och den kan ju vara lämplig att välja för tumfokus ifall man vill ha detta.
Vissa kameror ger även möjlighet till att ställa in inverterad tumfokus. Dvs att kameran fokuserar kontinuerligt så länge tumfokusknappen är UPPSLÄPPT, man stannar fokus när man trycker in tumfokusknappen.
En del älskar tumfokus, medan andra inte gillar det alls. Att separera AF-aktivering och bildtagning till två skilda knappar, som är vad man får när man ställt in tumfokus, älskas av somliga medan andra inte gillar det alls. Man bör vara medveten om att tumfokus är något som kräver träning - i början är det nog knappast någon alls som gillar det...
Vid manuell fokus kommer tumfokus förstås inte med i bilden.
Vet att min förklaring kan vara antingen för teknisk eller för kort. Eller för långrandig.
Hoppas dock att jag lyckats uttrycka mig någorlunda förståeligt, annars får du återkomma.
.
FlyerOne
Aktiv medlem
Efter att ha försökt besvara din fråga ovan gick jag upp och kollade på din ursprungliga fråga.
Jag använder för det mesta AF. I vissa fall är det fördelaktigare att använda MF, och i andra fall GÅR DET INTE att använda något annat (som vid makro när man närmar sig skala 1:1). *)
Ifall jag har en vanlig DSLR-kamera så använder jag nästan aldrig MF, eftersom de helt saknar hjälpmedel för manuell fokusering. Använder jag en kamera aom är försedd med BRA MF-hjälpmedel, så använder jag dock många gånger manuell fokusering. Det är den metod som ger mest exakt resultat (vid stillastående objekt, eller vid förfokusering för snabba objekt).
*) Med undantag av ETT ENDA specialfall.
Jag använder för det mesta AF. I vissa fall är det fördelaktigare att använda MF, och i andra fall GÅR DET INTE att använda något annat (som vid makro när man närmar sig skala 1:1). *)
Ifall jag har en vanlig DSLR-kamera så använder jag nästan aldrig MF, eftersom de helt saknar hjälpmedel för manuell fokusering. Använder jag en kamera aom är försedd med BRA MF-hjälpmedel, så använder jag dock många gånger manuell fokusering. Det är den metod som ger mest exakt resultat (vid stillastående objekt, eller vid förfokusering för snabba objekt).
*) Med undantag av ETT ENDA specialfall.
Graylingman
Aktiv medlem
Den stora poängen med tumfokus tycker jag är att man kan låsa fokus på ett ställe i bilden och mäta/låsa exponeringen på ett annat, eftersom fokuslåsningen ligger på tumknappen och exponeringslåsningen sker genom att avtryckaren trycks ner till hälften.
AWid
Aktiv medlem
Jag kanske är lite trög, men jag tror inte riktigt jag förstår begreppet tumfokus, AF-on.................
Här är en länk till en "tumfokusfilm"
lonian
Aktiv medlem
Kör själv oftast på autofokus med en singel punkt, men om jag tex skall fota en katt som rör sig så söker jag fokus först med autofokusen sedan håller jag in af lås knappen som jag programmerat fram för ringfingret. Manuellt fokus blir det på stativ om jag skall fota stjärnor, macro eller video tex.
martinot
Aktiv medlem
Jag kanske är lite trög, men jag tror inte riktigt jag förstår begreppet tumfokus, AF-on.
Ska man ha konverteraren på objektivet på MF då för att med hjälp av AF-on sätta på autofokusen?
Det är olika ifrån kamerasystem till kamerasystem.
På många DSLR:er (som mina Nikon) så har du typiskt kameran/objektivet inställt på AF och sedan trycker du på tumfokusknappen (AF ON) för att fokusera.
På många spegellösa (som mina Fuji och Panasonic) så har du typiskt kameran/objektivet inställt på MF och sedan trycker du på tumfokusknappen (AF ON) för att fokusera.
Väldigt smidig funktion som jag oavsett kan rekommendera dig att testa.
FlyerOne
Aktiv medlem
Generellt brukar mittpunkten vara den som har bäst noggrannhet, bäst känslighet och bäst fokusalgoritmer. Klarar du att sätta mittpunkten på det ställe du vill ha fokus, är mittpunkten det bästa valet. Detta ger förstås inte alltid den bästa kompositionen, men du lär dig vid fotograferingen att först "beskära med ögat", och sedan efteråt i bildbehandlingsprogrammet.Tack för era svar!
Brukar ni använda mitten som fokuspunkt eller va placerar ni den?
Om motivet rör sig runt lite grand i sökaren, så kan det vara bättre att välja en AF-punkt med ett kluster av vanligen 4 eller 8 assisterande AF-punkter runtomkring. Då försöker systemet att i första hand fokusera på den AF-punkt du valt, och ifall det inte går väljer det någon eller några av de andra AF-punkterna i klustret. 'Expanded Flexible Spot' fungerar så på min Sony A77 II, och jag TROR att 'AF point expansion' på Canon också fungerar på detta sätt.
Om objektet rör sig ännu "oroligare" kan det vara bättre att välja någon form av Zone focus. Då väljer man ett kluster av AF-punkter, som kan vara t.ex. 9, 12, 21 eller nåt. Kan heta 'Zone', 'Zone AF', '9-Point Dynamic-Area AF' etc. Här har dock alla dessa punkter samma prioritet, så AF-systemet är inte lika bra på att sätta fokus precis där du vill ha den, som systemet vanligen kan klara med fokusarea-val av 'Spot', 'Center', 'Single-point' eller 'Single-Spot' (tillverkarna vill gärna ha sina egna beteckningar). OM du klarar att hålla den valda grundpunkten på rätt ställe på objektet förstås.
Vanligen finns det även något som kallas för 'Wide' eller motsvarande, där kamerans alla AF-punkter är "beredda". Enklast att använda i vissa fall, men också störst risk för att kameran ska välja fel pbjekt att fokusera på.
Till slut är det så att allt eftersom du tränar och får mer erfarenhet att följa "virriga" objekt, så kommer det optimala valet för din del att flytta sig längre bort ifrån 'Wide' och närma sig 'Single Spot' / 'Single Point'.
Bör tillägga att denna överblick i första hand är inriktad på "tjockkameror", som jag antagit är vad du har. För spegellösa kameror, där man på de senaste kan finna över 400 AF-punkter, finns ett knippe andra inställningsmöjligheter.
PS Det vi vanligen kallar för "AF-punkt" är inga punkter, utan är rent tekniskt par av sensorer.
.
Senast ändrad:
Similar threads
- Svar
- 9
- Visningar
- 829