Annons

Autofokus i dåligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade med mig systemaren ute på klubb häromveckan. Körde med extern blixt på kameran. Tänkte det skulle bli fräna bilder.
Mitt problem var att autofokusen fungerade väldigt dåligt. Jag försökte sätta en fokuspunkt i ett öga eller annat med hög kontrast men kameran fick verkligen kämpa.
Den inbyggda blixten hjälper ju själv till men det verkar inte min externa göra?
Hur gör de/ni som jobbar som klubbfotografer? Manuell fokus känns inte aktuellt då jag vill jobba riktigt snabbt och inte missa något på golvet.
 
Om du har den externa blixten igång ska den lägga ut en röd ljusmatta över motivet som fokushjälp. Testa i ett helt mörkt rum så kan du se det själv.

Edit: Ser att min 56:a gör det även om den är avstängd. Det blir ett rött rutmönster. Jag märker ingen större skillnad på af:en i ljus/mörker inomhus.
 
Har du ljussvagt objektiv kanske? Ett sådant släpper ju in mindre ljus till af och den får kämpa mer. /Fredrik
 
Jo, testade i ett svart rum nu. Det röda nätet dyker upp och ibland fick autofokusen jobba lite men det var nog mer på grund av kontrastsvagt motiv. Kör F2.8 så det borde väll duga?
Får nog ta med kameran ut igen. Kanske är det inte värre än vanligt. Länge sedan jag använde den nu faktiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.