Annons

Autofokus i 5DII och/eller 5DIII.

Produkter
(logga in för att koppla)
Just precis. Du kan säkert hitta mycket mer om fasdetekterande AF (som alla digitala spegelreflexkameror använder) om du googlar lite. Eftersom fasdetektorerna inte sitter på sensorn och s.a.s. inte kan mäta på bilden som hamnar på bildsensorn kan det bli fel. En stöt t.ex. som flyttar AF-sensorn en bråkdels bråkdels mm resulterar i att det kommer att bli fel.
OK. Jag är med. Det löste upp mängder av frågetecken! Tack för den!

Vad du missar är att du får en mindre bländaröppning med extendrar. Dessa försämrar prestandan på AF.
Om jag inte minns fel så slutar fasdetekterande AF på Canon att fungera över 5.6

Dessutom innehåller ju extendrar linser som innebär att du förvränger ljuset mer.
Jo, men i så fall ska det vara fasdetekterande vid både mellanring 12 mm och på x2 extender till mitt Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM. Det blir ju 5,6. Och deffinitivt med x1,4.

Hastigheten reduceras givetvis men precisionen är det inget fel på.

Jo, men i så fall ska det vara fasdetekterande vid både mellanring 12 mm och på x2 extender till mitt Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM. Det blir ju 5,6. Och deffinitivt med x1,4.

Javisst, men AF_systemet får fortfarande SÄMRE förutsättningar att arbeta vilket brukar resultera i "tvekan". Det har dock inget med några "tabeller" att göra.

OK, men det skrevs ju ovan att fas-detekterande fokussystem hämtade korrektionen ur tabell?

De två sakerna har dock inget med varandra att göra.
LUT har inget att göra med att AF blir mer "osäker" när man hänger på extenders. (Sålänge vi talar om originaltillbehör och inte tredjepartstillbehör)

Tack alla som deltagit. I kväll lärde jag mig något nytt. I.o.m. att jag uppfattat vad det handlar om kan jag läsa på på egen hand. Hade helt missat poängen

Njae... Det mer korrekta är att i SLR-kameror så kan man använda fasdetekterade AF _och_ kontrastavkännande.

I en spegellös kamera kan man i princip bara använda kontrastavkännande.

Detta blir väl kanske framridens melodi. Fas-avkänning på sensorn?
http://feber.se/foto/art/247784/canons_spegellsa_systemkamera_/

EOS 650D har det, tänkt för filmning.

Fasdetekterande AF fungerar alltså ungefär som snittbilden på en fokuseringsskiva. Bilden delas upp i två delar, som får träffa varsin del av AF-sensorn. Sensorn består alltid av ett sensorpar. På grund av den speciella AF-optiken framför sensorn kommer linjer i bilden att hamna på samma ställe på de två sensorhalvorna enbart om avståndet är rätt inställt. Om avståndet är fel ger förskjutningen mellan linjerna uppgifter om hur mycket fel avståndet står,och i vilken riktning.

Ju längre isär man har de två sensorhalvorna, desto högre precision kan man mäta avståndet med. Det är den gamla principen om att längre baslinje ger högre noggrannhet vid all triangulering. Men då måste hålet i objektivet vara stort nog också. Det är därför det ofta krävs minst f/2,8 för högre precision.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar