Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus i 5DII och/eller 5DIII.

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag skulle önska få en diskussion till stånd om autofokus i dessa båda kameror och hoppas Ni som kan detta har lust att bidra med inlägg. Inte handhavande utan tekniskt funktionssätt.
Jag läser allt som oftast om fokuseringsproblem och justeringar och lyckas inte få allt som står här att gå ihop med mitt tekniska kunnande om hur detta fungerar. Har sökt efter information både på bibliotek och på webben men inte funnit förklaringar som jag är nöjd med.
Jag vill helt enkelt förstå hur en digitalkamera arbetar med automatisk skärpeinställning. Är tekniken olika i olika kameror och/eller olika fabrikat så är det Canons 5D Mark II och Mark III som intresserar mig mest.

Jag kör igång med ett påstående så hoppas jag det räcker för att "tända brasan". :)

Jag inbilar mig att det handlar om bildanalys på de punkter av "bilden" som man bestämt att utnyttja och att programvaran då kör fokusmotorn fram och åter tills dessa punkter inte kan bli skarpare?

Tillägg:
Givetvis behöver Ni inte vara experter för att delta. Fler som vill ställa frågor eller komma med delresonemang är givetvis hjärtligt välkomna att delta.

Senast ändrad:
Wikipedia

Ett snabbt besök på Wikipedia (original, inte svenska) kan vara en bra start. Googla på "autofocus wiki" så får Du fram länken enklast.
ALj

Googlade på "canon autofocus" och hittade detta:

http://www.the-digital-picture.com/Photography-Tips/Canon-EOS-DSLR-Autofocus-Explained.aspx

Har inte orkat läsa själv. Men jag ska nog kanske göra det

ALj
Tack för den länken, har jag inte hittat. Den bekräftade vad jag redan visste men beskrev inget mer.
Då omformulerar jag frågan:
Enligt denna beskrivning så är autofokus en sensor-program funktion som snurrar objektivets fokusmotor tills "bilden" på sensorn är "skarp". Dessutom finns det mer eller mindre smarta funktioner för att fastställa åt vilket håll det ska snurras. Det innebär ju att oberoende av objketiv "snurras" det tills bilden är skarpast möjlig. Spelar inte så stor roll om objektivet sitter en eller annan mm fel i axial riktning. Det blir skarpt ändå men avståndsmarkeringen på objektivet stämmer sämre med det verkliga avståndet.
Varför är det då så många här som ständigt skriver om att objektiven måste in för "justering"? Vad justeras då?

Senast ändrad:
O nej!

Tack för den länken, har jag inte hittat. Den bekräftade vad jag redan visste men beskrev inget mer.
Då omformulerar jag frågan:
Enligt denna beskrivning så är autofokus en sensor-program funktion som snurrar objektivets fokusmotor tills "bilden" på sensorn är "skarp". Dessutom finns det mer eller mindre smarta funktioner för att fastställa åt vilket håll det ska snurras. Det innebär ju att oberoende av objketiv "snurras" det tills bilden är skarpast möjlig. Spelar inte så stor roll om objektivet sitter en eller annan mm fel i axial riktning. Det blir skarpt ändå men avståndsmarkeringen på objektivet stämmer sämre med det verkliga avståndet.
Varför är det då så många här som ständigt skriver om att objektiven måste in för "justering"? Vad justeras då?

Det är inte den långsamma kontrast-AF som fungerar med hjälp av mjukvara och bildsensorn som man brukar ha problem med, (Denna AF används vid live-view när spegeln är uppfälld) Det är den fasdettekterande AF som sköts med mjukvara och speciella AF-sensorer (som inte sitter där sensorn sitter, (Den vanliga AF helt enkelt som används när man tittar med hjälp av spegeln och prismahuset) Läs, och se bild, i den andra länken om canonkameror så förstår du mer.

Så här har jag fattat att det ligger till:

I enkla kameror används kontrastmätande fokusering, och här flyttas objektivet fram tills det passerat skarpaste läget och backas sedan tillbaka. Kanske går man några gånger fram och tillbaka för att hitta möjligast exakta läge.

Men i avancerade kameror används istället fasmätande fokusering. Här mäter kamerahuset upp hur stor felfokuseringen är, i princip uttryckt i antal mm i bildplanet. Sedan tittar det efter i en tabell som finns i objektivet, där det får reda på hur mycket det ska ändra objektivets läge. Och så gör det det.

Fördelen med detta är att kameran direkt kan ställa in rätt avstånd -- under förutsättning att tabellen stämmer. Man slipper den översläng som man får med ett servosystem (om man inte gör systemet väldigt väl dämpat och långsamt). Det går också enklare att ordna med fokuseringssystem som följer rörliga objekt.

Men det förutsätter att tabellen i objektivet stämmer med verkligheten. Som jag fattat saken betyder att kalibrera ett objektiv att man korrigerar tabellen.

ALj

Enligt denna beskrivning så är autofokus en sensor-program funktion som snurrar objektivets fokusmotor tills "bilden" på sensorn är "skarp".

Nej.

Fasdetekterande system kan mäta hur pass mycket ur fokus objektivet är, och kompensera därefter. Det handlar alltså INTE om att "justera fokus tills det blir skarpt"

Ett kontrastavkännande system arbetar dock lite efter principen successiv approximation.

Så här har jag fattat att det ligger till:

I enkla kameror används kontrastmätande fokuseringj

Njae... Det mer korrekta är att i SLR-kameror så kan man använda fasdetekterade AF _och_ kontrastavkännande.

I en spegellös kamera kan man i princip bara använda kontrastavkännande.

Njae... Det mer korrekta är att i SLR-kameror så kan man använda fasdetekterade AF _och_ kontrastavkännande.
I en spegellös kamera kan man i princip bara använda kontrastavkännande.

Ja ja ja, men Rom byggdes inte på en dag. Man måste börja någonstans, även med pedagogik.

Och förresten, är inte en spegellös kamera en enklare kamera, om man nu ska märka ord. Den saknar ju spegel...
;-) /ALj

Det är inte den långsamma kontrast-AF som fungerar med hjälp av mjukvara och bildsensorn som man brukar ha problem med, (Denna AF används vid live-view när spegeln är uppfälld) Det är den fasdettekterande AF som sköts med mjukvara och speciella AF-sensorer (som inte sitter där sensorn sitter, (Den vanliga AF helt enkelt som används när man tittar med hjälp av spegeln och prismahuset) Läs, och se bild, i den andra länken om canonkameror så förstår du mer.
Förmodar Du menar denna länk?
http://www.the-digital-picture.com/Photography-Tips/Canon-EOS-DSLR-Autofocus-Explained.aspx

Ja

Just precis. Du kan säkert hitta mycket mer om fasdetekterande AF (som alla digitala spegelreflexkameror använder) om du googlar lite. Eftersom fasdetektorerna inte sitter på sensorn och s.a.s. inte kan mäta på bilden som hamnar på bildsensorn kan det bli fel. En stöt t.ex. som flyttar AF-sensorn en bråkdels bråkdels mm resulterar i att det kommer att bli fel.

Jag fortsätter väl och demonstrerar min okunnighet! :)
Sätter jag på en mellanring fokuserar de fortfarande mycket snabbt. Likaså extender. Däremot med två stackade extendrar så tuggar de något.
Extendrarna kan jag möjligen förstå att de meddelar att de finns där och att tabeller justeras men piratmellanringen är ju komplett "dum". Ändå fokuserad 5:0rna mycket snabbt. Äver 300 2,8 med mellanring. Skulle det fortfarande vara utan kontroll av skärpan?

Jag fortsätter väl och demonstrerar min okunnighet! :)
Sätter jag på en mellanring fokuserar de fortfarande mycket snabbgt. Likaså extender. Däremot med två stackade extendrar så tuggar de något.
Extendrarna kan jag möjligen förstå att de meddelar att de finns där och att tabeller justeras men piratmellanringen ärju komplett "dum". Ändå fokuserad 5:0rna mycket snabbt. Äver 300 2,8 med mellanring. Skulle det fortfarande vara utan kontroll av skärpan?

Vad du missar är att du får en mindre bländaröppning med extendrar. Detta försämrar prestandan på AF.
Fasdetektionen fungerar bättre ju större fasskillnad man kan få. Man får större fasskillnad ju större strålgången är.
Om jag inte minns fel så slutar fasdetekterande AF på Canon helt att fungera över 5.6

Dessutom innehåller ju extendrar linser som innebär att du förvränger ljuset mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar