Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

autofokus - hur fungerar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

91an

Aktiv medlem
När autofokusen ställt in skärpan på motivet (fokuseringspunkt blinkar på motivet) och jag istället för att trycka ned avtryckaren för exponering zoomar in på motivet så blir motivet suddigt. Jag tolkar det som att kameran inte ställer in skärpan rätt i vidvinkelläge. Släpper jag avtryckaren och trycker halvvägs ner igen korrigeras fokuseringen. Jag har 350D och det händer samma sak med alla objektiven. Ska det vara så för det kan väl inte vara så att avståndsinställningen ändras då man zoomar?
 
När autofokusen ställt in skärpan på motivet (fokuseringspunkt blinkar på motivet) och jag istället för att trycka ned avtryckaren för exponering zoomar in på motivet så blir motivet suddigt. Jag tolkar det som att kameran inte ställer in skärpan rätt i vidvinkelläge. Släpper jag avtryckaren och trycker halvvägs ner igen korrigeras fokuseringen. Jag har 350D och det händer samma sak med alla objektiven. Ska det vara så för det kan väl inte vara så att avståndsinställningen ändras då man zoomar?

Det är nog rätt vanligt att fokus ändras då man zoomar. Vill minnas att det beror på konstruktionen av objektivet. Det lär vara enklare att bygga ett objektiv där man måste fokusera om vid varje brännvidd än det är att bygga en zoom där fokus är korrekt vid varje brännvidd.
Var nog viktigare förr innan det fanns autofokus. Nu går det ju snabbt att fokusera, mycket snabbare än om man manuellt vrider avståndsringen.
/johan
 
Så är det. Gammal FD-optik var nästan alltid äkta zoomar, eller parfokala, som det också kallas. Alltså med oförändrat skärpeläge oavsett brännviddsinställning.
På den tiden hade dagens zoomar kallats "objektiv med variabel brännvidd" allihop, förmodligen, då fokusläget ändras hit och dit när man zoomar. Och det är förstås just för att det är så lätt att fokusera om nuförtiden.
 
Just som Anders sejer. De gamla goda är inte alls outrage med dagens std.
Jag har ett 20-tal canon FD som används på A1 och F1; men oxå på EOS m/converter, Tyvärr måsste jag använda converter med extra lins för att fokusera till max, det reduserar den optiska kvaliteten.
Men utan extra glas är den "gamla" optiken fullt på höjd med dagens L-optik.
FD24/2.0 SSC eller FD 135/3.5 SSC ,FD 50-135/3,5 SC med flytande linser; visa mej dagens motsvarighet.

Idag väntar Canonisterna att den nya 18-200 skall prestera. Ja ja optikens lagar kann förbättras, men inte övervinnas.

Någon tycks tro att sylskarpa fotografier är något som hör 20-hundratalet till; men det är dom som är född efter 1990......

Alla mina "gamla" FD-zoomar håller fokus inom zoomområdet; bra va'?
 
Senast ändrad:
Där ser man, variabel fokusinställning med zoomningen, där fick jag lära mej nåt nytt. Men avståndet till motivet som man läser av på objektivets lilla fönster (Canon EFS17-85) stämmer således inte då det visar olika världen beroende på vilken brännvidd som används.
 
Nä, det är bara ett approximativt värde. Detta framgår också till viss del av att numera har nästan alla objektiv ett "flytande oändligt" inställningsmärke, alltså en L-formad markering för oändligt. Det är förstås för att tillverkaren inte är riktigt säker på var oändligt är någonstans, då detta ändrar sig med inte bara temperaturen och humöret, utan också med brännvidden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.