Annons

Autofokus 5D mkII vs 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

jomper

Aktiv medlem
Den korta bakgrunden är att jag idag använder en 50D som jag överlag är nöjd med. Skulle gärna vilja kunna gå upp lite mer i ISO och sneglar naturligt mot fullformat.

Jag fotograferar mest familj, släkt och vänner. Skaffade nyligen en 430 EXII som ger bra hjälp inomhus under de mörka månaderna här i Norden. Vad jag fått problem med är att autofokusen får svårt att hitta rätt vid dåligt ljus. Vad jag läst mig till så ska 6D vara fenomenal på det området. Rätta mig gärna om jag har fel.
Undrar hur 5D mkII står sig mot 6D vad gäller autofokus i dåligt ljus?
Fungerar autofokus bättre i dåligt ljus på 5D mkII än 50D? I så fall hur mycket bättre?
Jag är alltså främst inte ute efter snabb autofokus utan snarare mer träffsäker.
Använder mig mest av 24-105 f4.

Tack på förhand.
 
Har haft alla tre husen. 5D Mk II och 50D har likvärdig AF både vad gäller känslighet och snabbhet. 6D är bara aningen snabbare, men ffa så är den markant säkrare när ljuset är dåligt. Gäller mittpunkten! Den bara sätter fokus utan att man funderar på det, även i rejält skumrask :)
 
Fast om ändå du har en 430EX på (för exponeringens skull) så kan du ju använda den för att hjälpa AF med sin IR? Eller missade jag något i ditt resonemang?
 
Tackar för de svar som kommit.

NLC76, jag tar ditt inlägg som ett tips. Jag har aldrig tänkt den tanken. Du får gärna utveckla och beskriva hur man går tillväga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.