Annons

AUTO PICT, färger och Vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
AUTO PICT ger gula bilder innomhus (utan blixt), varför blir de så och är detta nått som Pentax gjort frivilligt?

För slår man upp blixten blir bilderna bra och att det inte enbart beror på AWB märker man om man går över till [P] och använder Adobes färgrymd, för mig blir då inomhusbilder utan blixt ganska bra.

Men den fråga jag egentligen vill ställa är, "Hur många använder egentligen AUTO PICT läget och när är detta läge användbart"?

Jag har aldrig? använt auto pict men det är användbart för nybörjare.
Om du använder glödlampor så ligger dom på runt 2500-3000Kelvin, medan Pentax har valt att begränsa AWB till 4000K neråt. Solnedgångar kan bli dåliga annars, jag använder ofta fasta lägen för vitbalansen, även för RAW kan det vara praktiskt att hamna rätt direkt.

kenny_lex skrev:
AUTO PICT ger gula bilder innomhus (utan blixt), varför blir de så och är detta nått som Pentax gjort frivilligt?

För slår man upp blixten blir bilderna bra och att det inte enbart beror på AWB märker man om man går över till [P] och använder Adobes färgrymd, för mig blir då inomhusbilder utan blixt ganska bra.

Ljuset från blixten har en blåare färgton, en "kallare" färgtemperatur, som utomhusljuset, än temperaturen från glödlampor som är varma och Pentax har, som sagt, valt att inte låta den automatiska vitbalansen täcka in glödlampsljus.

Adobe RGB ger andra färgnyanser än sRGB, så det är skillnad på färgerna. Inte fler färger, men andra nyanser.

Hälsar
R

kenny_lex skrev:

I AutoPict-läget så används Bright/ljus färgton, oavsett vad du har ställt in kameran på så är det Bright/ljus färgton som används i AutoPict för JPEG-bilderna. Om du har Natural/naturlig inställd för P)rogram så kopplar kameran över till Bright/ljus när du kör på AutoPict. Bright/Ljus innebär bl a ökad färgmättnad och ljusare mellantoner än Natural/naturlig, så det förklarar skillnaden i färger som du ser om du hoppar mellan AutoPict och P, om båda är inställda på samma färgrymd.

Sen för din fråga om när man använder AutoPict...
Det som AutoPict gör - det är att AutoPict ställer bländare och tid, och det finns där för dem som inte vet vad bländare och tid är för något eller hur dessa parametrar används.

AutoPict ställer in:
Kort fotograferingsavstånd: liten bländare, långsam slutartid
Långt fotograferingsavstånd, telebrännvidd: stor bländare, snabb slutartid
Långt fotograferingsavstånd, vidvinkel: liten bländare, långsam slutartid
Motivet rör sig: liten bländare, snabb slutartid

Scenlägena, scenes - som inte är samma som AutoPict, i K100D påverkar även andra parametrar i bilden än bländare och tid (som skärpa, kontrast och färgmättnad) - för JPEG. (Pentax PhotoLab kan läsa dem för RAW och använda i läget "Auto processing", hoppar över informationen vid "Custom processing".

Hälsar
R

Jag skrev inte riktigt tydligt:
Automatiska vitbalansen går bara ner till 4000 Kelvin och glödlampsljus ligger lägre.
Då kan man använda fasta läget för glödlampsljus eller balansera mot en vit yta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar