Annons

auto-ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)
också en typisk sinnesstämning på detta forum, sarkasm, och viljan att hänga upp sig på detaljer.

jag tror inte att jag måste förklara vad jag menade, för du fattar nog om du bara försöker tänka utanför lådan.

Jag tycker att ec är ganska basic. På tal om sinnesstämming. Du säger att den hjälp jag försöker ge är sjukt tech. Jag upplever detta som att du nedvärderar mina inlägg. Du kan kanske ge hjälp utan att kritisera andra?

Olika vinklingar på samma "problem" måste väl ändå vara bra och ger en bredare bild av det hela. Auto-ISO och vita klänning skulle ju kunna ge problem med underexponerade bilder. Så informationen att kompensation inte funkar gav väl lite mer vid handen?

Ett annat fenomen är att med auto-ISO och centrumvägd ljusmätning kan du inte låsa exponeringen med stjärnknappen. Det tycker jag också är ett stort problem. (Det var tydligen inte många som reflekterade över när jag ställde frågan en gång.)

Olika vinklingar på samma "problem" måste väl ändå vara bra och ger en bredare bild av det hela. Auto-ISO och vita klänning skulle ju kunna ge problem med underexponerade bilder. Så informationen att kompensation inte funkar gav väl lite mer vid handen?

Ett annat fenomen är att med auto-ISO och centrumvägd ljusmätning kan du inte låsa exponeringen med stjärnknappen. Det tycker jag också är ett stort problem. (Det var tydligen inte många som reflekterade över när jag ställde frågan en gång.)

Detta har jag inte tänkt på.
Helt klart något man kan skriva till Canon om, dom känner säkert till att vi vill ha funktionen men det skadar inte att tjata lite.

EDIT:
Har inte testat förut men det går att göra med det huset jag har nu.

ni har säkert rätt allihopa, men jag har blivit bitter på detta forumet av en anledning.

På tal om diskussionen.. kan nån berätta varför man vill ha alla dessa funktioner som canon, som borde veta, har tyckt är onödiga? Själv har jag aldrig haft problem med att inte kunna låsa exponeringar hit o dit eller exponeringskompensera till höger o vänster.. kalla mig amatörjävel om ni vill, men jag låter bli att knappa så in i h-vete och fotar desto mer, och jag har aldrig haft problem med kraftigt felexponerade bilder för att jag inte kunnat göra si eller så.. det kanske bara är jag som lyckas med detta? det verkar så jobbigt för många andra :S

ni har säkert rätt allihopa, men jag har blivit bitter på detta forumet av en anledning.

På tal om diskussionen.. kan nån berätta varför man vill ha alla dessa funktioner som canon, som borde veta, har tyckt är onödiga? Själv har jag aldrig haft problem med att inte kunna låsa exponeringar hit o dit eller exponeringskompensera till höger o vänster.. kalla mig amatörjävel om ni vill, men jag låter bli att knappa så in i h-vete och fotar desto mer, och jag har aldrig haft problem med kraftigt felexponerade bilder för att jag inte kunnat göra si eller så.. det kanske bara är jag som lyckas med detta? det verkar så jobbigt för många andra :S

Jag har inte heller haft problem med att funktionen saknas eller ens tänkt på möjligheten med den, eftersom det hus jag hade innan hade så begränsat användbart iso-område. Men när man får hyfsat rena filer upp till iso 12.800 skulle kompensation i m-läge vara lite kul.

autoiso går jättebra att använda i dom flesta lägen. man måste tänka på hur ljusmätaren är inställd (spot, evaluerande etc) och se till att ISO inte går allt för högt.
Spotmätning är sällan speciellt lämplig i något auto-läge (såvida man inte använder, och ändrar, exponeringskompensation hela tiden, men då kan man lika gärna, eller snarare hellre, köra manuellt).

det fungerar som så att du ställer in önskat skärpedjup med bländaren, önskad slutartid för att få skarpa bilder, sen sköter kameran ljuskänsligheten automatiskt så att bilden blir rätt exponerad!

på min 7D ställer man in det genom att trycka på ISO-knappen och sen scrolla ner förbi 100 tills det står "auto". vet ej hur det är på 5dmk2 men läs bruksanvisningen om du inte hittar :)

konstigt att folk blir så sjukt "tech" direkt o börjar snacka om kompensering hit o dit när frågan inte handlade om det..

Det är förvisso tråkigt att det på rätt många kameror inte går att exponeringskompensera auto-ISO, men så jäkla viktigt är det inte. Jag brukar ofta använda auto-ISO i manuellt läge, och fördelen med att kunna välja slutartid och bländare helt fritt överväger bristen på exponeringskompensation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar