Annons

auto-ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Ska man använda sig av auto ISO när man fotar ett bröllop manuellt?
vad innebär det och hur ställer man in det?

Ska man använda sig av auto ISO när man fotar ett bröllop manuellt?
vad innebär det och hur ställer man in det?

Det kan vi inte svara på utan att veta vilken kamera du använder. Handboken vet dock, som alltid.

Rent generellt försöker auto-iso-funktionen ställa in så låg ISO som möjligt utan att få för lång slutartid. Denna tid är ställbar på min D90, jag vet inte hur det är med din. Hur auto-iso fungera med M-läget tror jag varierar.(*)

Per.

*) Min D90 justerar ISO och försöker få korrekt exponering med inställd tid och bländare.

Frågan belyser två av de saker som jag saknar med min Canon:

1. Ingen kompensation i M-läge och auto-ISO.
2. Ingen övre gräns för hur lång slutartiden får vara i A-läget innan ISO åker upp.

Ganska synd egentligen och hyffsat lätt att åtgärda för Canon kan man tycka. Om de förstått problemet!

Ingen säger Nikon efter mitt inlägg! ;)

Haha erkännandet är första stadiet av tillfrisknande ;-)

Visst är det märkligt att Canon och Nikon hade varsin halva av ett fungerande auto-ISO och alla insåg hur det egentligen skulle fungera men inte förrän med D800 har de kombinerats!

Men inte ens D800 är fullgod. D800-lösningen fungerar inte så bra på super-zoomar. Det den saknar är en funktion där man kan sätta en minstatid som autovarianten inte går under. På ett 28-300 är 1/30sek oftast för långsamt på den vida sidan och 1/300sek hade varit för snabbt. så en funktion där man kunde sätta kortaste tiden t.ex. 1/100sek och sedan auto så att 28-100mm hade givit 1/100sek och sedan 1/brännvidden på 100-300mm hade varit den ultimata lösningen för mig.

/Karl

Frågan belyser två av de saker som jag saknar med min Canon:

1. Ingen kompensation i M-läge och auto-ISO.
2. Ingen övre gräns för hur lång slutartiden får vara i A-läget innan ISO åker upp.

Ganska synd egentligen och hyffsat lätt att åtgärda för Canon kan man tycka. Om de förstått problemet!

Ingen säger Nikon efter mitt inlägg! ;)

Funkar inte exponeringskompensation i M läget?
Bara i AV & TV?

Funkar inte exponeringskompensation i M läget?
Bara i AV & TV?

Stämmer, man kan iofs kompensera med ISO men man måste sedan trycka ner avtryckaren halvvägs för att uppdatera exponeringspilens läge. Så det är inte lika smidigt som vanlig kompensering. Handlar nog bara om vana.

Av tradition finns ingen exponeringskompensation i läge M, av den enkla anledningen att det är meningslöst. Det finns ju inget att kompensera. Du ställer in allting själv.

När så Auto ISO infördes på Canonkamerorna valde de att låta M-läget fungera som tidigare, men nu finns det ju plötsligt lite exponeringsautomatik där också. Jag skriver lite, för Auto ISO har inte så stort reglerområde. Som Canonkamerorna är uppbyggda ställer man inte exponeringskompensationen på det hjul som i M används till bländaren (eller hur man nu har konfigurerat sin kamera), så det blev inget hjul över till exponeringskompensation i läge M. Det är bara 1D-serien som dessutom har en knapp för exponeringskompensation. Med de kamerorna vore det lättare att programmera in en justering av kompensationen på befintliga hus.

Dock finns exponeringskompensationen tillgänglig även via menysystemet på nyare kameror, så där skulle det gå att komma åt den. Men den är nedsläckt på exempelvis en 7D så snart man väljer läge M.

Av tradition finns ingen exponeringskompensation i läge M, av den enkla anledningen att det är meningslöst. Det finns ju inget att kompensera. Du ställer in allting själv.

När så Auto ISO infördes på Canonkamerorna valde de att låta M-läget fungera som tidigare, men nu finns det ju plötsligt lite exponeringsautomatik där också. Jag skriver lite, för Auto ISO har inte så stort reglerområde. Som Canonkamerorna är uppbyggda ställer man inte exponeringskompensationen på det hjul som i M används till bländaren (eller hur man nu har konfigurerat sin kamera), så det blev inget hjul över till exponeringskompensation i läge M. Det är bara 1D-serien som dessutom har en knapp för exponeringskompensation. Med de kamerorna vore det lättare att programmera in en justering av kompensationen på befintliga hus.

Dock finns exponeringskompensationen tillgänglig även via menysystemet på nyare kameror, så där skulle det gå att komma åt den. Men den är nedsläckt på exempelvis en 7D så snart man väljer läge M.

Definitionen på lite är 6 steg 100-6400 som jag låter kameran ställa in själv.

/Karl

För att besvara din fråga, trådstartarn!

autoiso går jättebra att använda i dom flesta lägen. man måste tänka på hur ljusmätaren är inställd (spot, evaluerande etc) och se till att ISO inte går allt för högt.

det fungerar som så att du ställer in önskat skärpedjup med bländaren, önskad slutartid för att få skarpa bilder, sen sköter kameran ljuskänsligheten automatiskt så att bilden blir rätt exponerad!

på min 7D ställer man in det genom att trycka på ISO-knappen och sen scrolla ner förbi 100 tills det står "auto". vet ej hur det är på 5dmk2 men läs bruksanvisningen om du inte hittar :)

konstigt att folk blir så sjukt "tech" direkt o börjar snacka om kompensering hit o dit när frågan inte handlade om det..

För att besvara din fråga, trådstartarn!

autoiso går jättebra att använda i dom flesta lägen. man måste tänka på hur ljusmätaren är inställd (spot, evaluerande etc) och se till att ISO inte går allt för högt.

det fungerar som så att du ställer in önskat skärpedjup med bländaren, önskad slutartid för att få skarpa bilder, sen sköter kameran ljuskänsligheten automatiskt så att bilden blir rätt exponerad!

på min 7D ställer man in det genom att trycka på ISO-knappen och sen scrolla ner förbi 100 tills det står "auto". vet ej hur det är på 5dmk2 men läs bruksanvisningen om du inte hittar :)

konstigt att folk blir så sjukt "tech" direkt o börjar snacka om kompensering hit o dit när frågan inte handlade om det..

Så exponeringskompensation är alltså "sjukt tech", bra att veta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar