Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Auto FP Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Dawson

Aktiv medlem
Om jag förstått Nikons D100 manual rätt så funkar inte D100 med High speed synk! Men jag har för mig att D70 och D2H ska göra det.
Jag har provat som hastigast med en SB800 på en D70 men fick den inte att synka över 1/500 sek är det något i menyn på D70 eller SB800 som man måste ställa in?

FP går ej med D70 och SB800, endast förbehållet D2H ännu (har antagligen med segmentering av kamerorna att göra - D70 får inte blir för bra).
Finns trådar som beskriver "snabb"-sync genom att tejpa för kontakter på blixten, men det är väl knappast det du menar!

Micke V skrev:
Finns trådar som beskriver "snabb"-sync genom att tejpa för kontakter på blixten, men det är väl knappast det du menar!
Med denna "snabb"-sync antar jag att du menar att kameran går att plåta med på snabbare slutartider än 1/500 sekund trots att blixten är ansluten och avfyras? (Normalt så känner ju D70:n av att det sitter en blixt ansluten och då begränsar den tiden till 1/500 sekund)

Ken Rockwell nämner lite om snabba synktider med digitalkameror men har inte testat med just D70:n (http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm#speeds). Om du har länkar till någon av dessa trådar skulle det vara intressant. Inte för att jag är i behov av annat än att släcka min kunskapstörst :)

maxzomborszki skrev:
Med denna "snabb"-sync antar jag att du menar att kameran går att plåta med på snabbare slutartider än 1/500 sekund trots att blixten är ansluten och avfyras? (Normalt så känner ju D70:n av att det sitter en blixt ansluten och då begränsar den tiden till 1/500 sekund)

Ken Rockwell nämner lite om snabba synktider med digitalkameror men har inte testat med just D70:n (http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm#speeds). Om du har länkar till någon av dessa trådar skulle det vara intressant. Inte för att jag är i behov av annat än att släcka min kunskapstörst :)

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8243892
Kan man läsa om att tejpa för kontakter (på egen risk som vanligt)

1) Aktiveras (kortsluts) synkutaget för blixt om man ställer in en kortare tid än 1/500 sek på en D70?

2) I så fall blir väl filmen bara partiellt belyst eftersom andra ridån släpps innan den första ridån gått i mål. I vilka situationer vill man ha det så?

rideg skrev:
1) Aktiveras (kortsluts) synkutaget för blixt om man ställer in en kortare tid än 1/500 sek på en D70?
Personligen har jag bara en "intelligent" blixt som pratar med kameran vilket gör det lite besvärligare eftersom jag inte kan tvinga automatiken att göra som jag vill i detta fall. Jag har inte haft möjlighet att prova en hotshoe-to-pc-adapter och till denna kopplad blixt som säkerligen skulle kunna gå runt detta.

Men med en SB-800 eller den interna blixten ställs slutartiden ned till 1/500 om man har ställt in snabbare (i tex M- eller S-läge), så det går inte att tvinga kameran att få kortare tider på detta sätt.

2) I så fall blir väl filmen bara partiellt belyst eftersom andra ridån släpps innan den första ridån gått i mål. I vilka situationer vill man ha det så?
D70:n har en elektronisk slutare som används vid korta slutartider, jag tror det var 1/180 sekund eller däromkring. Anledningen att D70:n just har så kort synktid som 1/500 sekund är att då har man bara en elektronisk slutare som begränsar, och troligen är denna gräns inbyggd för att inte D70:n ska bli för "kompetent" och konkurrera ut storebröderna i serien. Den elektroniska slutaren är ju bara av eller på och har inte problemen som en fokalplansslutare har. Jag skulle gissa att den mekaniska slutaren som finns på D70:n aldrig snabbare än att hela sensorn belyses samtidigt, dvs bakre ridån börjar inte röra sig förrän främre är "i mål".

Annars skulle man råka ut för precis vad du beskriver, Jarl.

Det är också precis denna effekt som Ken Rockwell nämner på sin hemsida, att egentligen borde man kunna synka på väldigt korta slutartider för timingen är inga problem med kameran egentligen, problemet är att veta hur kort blixtpulsen egentligen är, den varierar ju med TTL-mätningen. SB-800:ans varaktighet på blixten varierar från 1/1050 sekund vid full kräm ned till 1/41600 sekund vid 1/128 uteffekt. Med manuellt anslutna externa blixtar kan man veta det på förhand då man ställer in dem själva, men frågan är om man har nytta av kort synktid där. Det är ju främst vid upplättningsblixt i väldigt ljusa miljöer där man vill ha stora bländare som väldigt korta synktider är aktuella.

Denna fråga är nog mest rolig att fundera över och kanske inte har lika stor praktisk betydelse egentligen även om det säkerligen går att finna applikationer.

Micke V skrev:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8243892
Kan man läsa om att tejpa för kontakter (på egen risk som vanligt)
Tack för länken. Jag kommer nog aldrig försöka mig på att tejpa min D70, men det är alltid intressant att veta vilka kontakter som gör vad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar