Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Attackerad som fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Emeleus

Aktiv medlem
Jag tänkte dela med mig här om en händelse i gamla stan Stockholm i förrgår. Jag var på väg till Vikingterminalen och passade på att ta lite nattliga bilder i gamla stan innan färjan skulle gå. Vid ca 5-tiden på morgonen kommer en man gående och börjar dölja sitt ansikte, uppenbarligen rädd att bli fotad. Jag låtsas som ingenting och fortsätter fota byggnader. Märk väl jag tar inga bilder av mannen.

Så börjar han att komma emot mig utan att säga något. Han spottar mig rakt i ansiktet riktigt ordentligt. Jag säger nåt i ren ilska men börjar gå därifrån. Han följer efter så jag ökar på farten och går mot min bil för att starta den. Batteriet är dött. Bilen startar inte!!! Mannen kommer fram till bilen och börjar sparka på den och jag börjar få nog, öppnar dörren och tar mig ut igen varpå mannen springer iväg. Sen ringer jag till räddningstjänsten som kommer med startkablar så att jag hinner med färjan... puh.

Nu undrar jag också lite grann om det i allmänhet är farligt att fota människor. Jag kör ibland extra natt som taxichaffis och har ibland kamera med mig. Jag visar den dock aldrig för folk jag inte litar på och känner.

Hur riskfyllt är det att fota och hur försäkrad är man? Skulle gärna höra lite mer feedback från folk som tagit eller tar vimmelbilder eller som varit med om hotfullt beteende.

Jag har t.o.m. varit med om otrevligt och hotfullt beteende förut och dessutom mitt på dagen när jag tagit bilder på byggnader mm.

Har ni goda råd eller egna erfarenheter så vore det kanske intressant för oss andra att höra.

Tack för mig.

Det är rent allmänt inte farligt att fota människor. Men man får vara lite streetsmart ibland, du hade ju kunnat vänta med att fota tills mannen gått. Även om du har rätten på din sida hade kunnat vara smidigare. Sen är det givetvis förkastligt av mannen att ge sig på dig.

Jag är övertygad, efter 20 års gatufotograferande, att man i allmänhet tror att folk tar mer illa upp av att bli fotograferande än de gör. Men hur man uppträder själv har naturligtvis betydelse.

olika slags tåg-personal kan bli riktigt jobbiga när man fotar graffiti på just tåg, skrika och leva runt.

Du vet, det är väldigt många som lever för sitt arbete just för att det är enda platsen där de kan hävda sig och känna sig viktiga.. Låt dom få känna sig lite viktiga, låt dom skrika lite. Det är ju egentligen bara synd om dom stackarna :)

Du vet, det är väldigt många som lever för sitt arbete just för att det är enda platsen där de kan hävda sig och känna sig viktiga.. Låt dom få känna sig lite viktiga, låt dom skrika lite. Det är ju egentligen bara synd om dom stackarna :)

jo, jag försöker vara trevlig tillbaka eller bara strunta i dem.

Det är väl inte direkt vanligt. Men samtidigt så har nästan alla som fotograferar mycket i publika miljöer liknande erfarenheter av olika slag. Så jag skulle inte heller vilja säga att det är ovanligt. Det händer och man får försöka hantera det.

/Maverick

Jag tänkte dela med mig här om en händelse i gamla stan Stockholm i förrgår. Jag var på väg till Vikingterminalen och passade på att ta lite nattliga bilder i gamla stan innan färjan skulle gå. Vid ca 5-tiden på morgonen kommer en man gående och börjar dölja sitt ansikte, uppenbarligen rädd att bli fotad. Jag låtsas som ingenting och fortsätter fota byggnader. Märk väl jag tar inga bilder av mannen.

Så börjar han att komma emot mig utan att säga något. Han spottar mig rakt i ansiktet riktigt ordentligt. Jag säger nåt i ren ilska men börjar gå därifrån. Han följer efter så jag ökar på farten och går mot min bil för att starta den. Batteriet är dött. Bilen startar inte!!! Mannen kommer fram till bilen och börjar sparka på den och jag börjar få nog, öppnar dörren och tar mig ut igen varpå mannen springer iväg. Sen ringer jag till räddningstjänsten som kommer med startkablar så att jag hinner med färjan... puh.

Nu undrar jag också lite grann om det i allmänhet är farligt att fota människor. Jag kör ibland extra natt som taxichaffis och har ibland kamera med mig. Jag visar den dock aldrig för folk jag inte litar på och känner.

Hur riskfyllt är det att fota och hur försäkrad är man? Skulle gärna höra lite mer feedback från folk som tagit eller tar vimmelbilder eller som varit med om hotfullt beteende.

Jag har t.o.m. varit med om otrevligt och hotfullt beteende förut och dessutom mitt på dagen när jag tagit bilder på byggnader mm.

Har ni goda råd eller egna erfarenheter så vore det kanske intressant för oss andra att höra.

Tack för mig.

Som sagt, man måste vara litet "streetsmart"...
Och vad det nu är, det brukar komma med vanan/erfarenheten..

I en storstad kan du möta vem som helst,
även i kostym! ;)

Ju mer du avviker i utrustning, beteende, desto mer intresant kan du bli! ;)
Å så kan man såklart möta människor, där inte det heller spelar nå'n roll!

Men jag tror, att ju mer turistlik du e i ditt utseende/utrustning/fotograferande, desto större chans har du att få fota i fred! ;)

På dagen i alla fall ;)
Nätter e alltid litet speciella....

Streetsmart HA HA. Vad är det??? Man kan givetvis göra sitt för att inte locka till sig oönskat intresse. Aggera coolt, avslappnat och köra sitt race. Ibland spelar det dock ingen som hellst roll om du är streetsmart eller ej, vad det nu är. Man måste ju kunna koncentrera sig på fotograferandet också och en paranoid eller psykisk sjuk människa behöver inga triggar för att gå igång.

På dagtid är det sällan några problem, inga överfall då, bara tjafs med någon enstaka amatörpolis som kan påstå att det är förbjudet att fotografera eller så.

Däremot på småtimmarna finns det en del påverkade människor med dåligt ölsinne på väg hem från krogen som förmodligen knappt behöver någon ursäkt, kamera eller inte. Man får ha uppsikt omkring sig och ser det skumt ut är det bättre att gå åt sidan lite innan buset kommer för nära. Har man valet ska man kanske helst inte vara ensam på en del ställen, utan ha en fotokompis med sig. En fyllskalle ger sig knappast på två personer.

Det är rent allmänt inte farligt att fota människor. Men man får vara lite streetsmart ibland, du hade ju kunnat vänta med att fota tills mannen gått. Även om du har rätten på din sida hade kunnat vara smidigare. Sen är det givetvis förkastligt av mannen att ge sig på dig.

Jag är övertygad, efter 20 års gatufotograferande, att man i allmänhet tror att folk tar mer illa upp av att bli fotograferande än de gör. Men hur man uppträder själv har naturligtvis betydelse.

Jag la faktiskt av att fota när han kom, typ låtsades vara upptagen av mitt utan att ens märka honom men han liksom vände tillbaka. Västerlånggatan där det skedde var dessutom helt tom på folk då.

Altså jag tror faktiskt att man måste leva med att man kan möta sånt här och hantera det när det uppstår. Hur höga är oddsen att man möter en psykiskt sjuk person och står ensam mot honom sen ;)? Jag ser det här som en nyttig läxa dock!

Det skulle kanske inte vara en dum idé Magnus om du med din erfarenhet skrev en artikel i ämnet att uppträda korrekt som fotograf ifall du inte redan gjort det. Det vore intressant. Kanske lite intervjuer med andra erfarna fotografer. Jag vet med mig själv att orsaken till att jag inte har modet att fota i offentliga miljöer är att jag inte vill störa. Jag är ju ofta ute och får ibland arga frågor att "Fotade du mig"!? osv. Med lite kunskap så kanske det kan lossna. Är det t.ex. bra att låtsas va journalist? Hur många gånger har man inte fått den frågan ;)

I de nämda exemplet låter de inte som om de just var fotograferandet som drog igång hans beteende. Om de hade varit de skulle han nog sagt något. De låter mer som en människa som bara söker att mucka gräl. Visst hade du bara varit ute på promenad hade han kanske inte gått till attack men nu gjorde du något som trigga han. Hade du stoppat ner kameran när han kom skulle samma sak hänt, hade du slutat fota när han gick förbi o han upptäcktde så skulle han gjort samma. De enda du kanske skulle kunnat göra för att undvika är att ha gått iväg på ett sätt som skulle innebära att han skulle behöva avika från sin rutt för att göra något mot dig. Eller kanske låsas prata i telefon, ja skulle tro att ett telefonsamtal ofta kan avskräcka mot att göra något värre än att spotta o springa.

De är nog inte så mycke fotorelaterat som idiotrelaterad händelse.

I de nämda exemplet låter de inte som om de just var fotograferandet som drog igång hans beteende. Om de hade varit de skulle han nog sagt något. De låter mer som en människa som bara söker att mucka gräl. Visst hade du bara varit ute på promenad hade han kanske inte gått till attack men nu gjorde du något som trigga han. Hade du stoppat ner kameran när han kom skulle samma sak hänt, hade du slutat fota när han gick förbi o han upptäcktde så skulle han gjort samma. De enda du kanske skulle kunnat göra för att undvika är att ha gått iväg på ett sätt som skulle innebära att han skulle behöva avika från sin rutt för att göra något mot dig. Eller kanske låsas prata i telefon, ja skulle tro att ett telefonsamtal ofta kan avskräcka mot att göra något värre än att spotta o springa.

De är nog inte så mycke fotorelaterat som idiotrelaterad händelse.

Killen värjde sig kraftigt mot att bli fotad.Han gömde sig i det närmast demonstrativt från kameran. Min första tanke var att det var en paranoid illegal flykting eller nåt. Kanske både idiot- och fotorelaterat...

Killen värjde sig kraftigt mot att bli fotad.Han gömde sig i det närmast demonstrativt från kameran. Min första tanke var att det var en paranoid illegal flykting eller nåt. Kanske både idiot- och fotorelaterat...

Skulle nog säga att det är rätt typiskt. De som är mest arga och irriterade över att man fotograferar, det är dem man inte ägnar sig åt. Däremot, och det är väl det som är problemet, så är de övertygade om att du fotograferar just dem.
Man kan ha kameran riktad åt ett annat håll, kanske till och med motsatt håll (men det har jag inte provat än) och de kommer i alla fall att kräva att du ska radera bilder eller annat trams.
Kontentan är att sådana där paranoida personer (eller vad man nu ska kalla dem) betyder en situation som är svår att förutse och skydda sig emot. Om man inte ska lägga ner kameran helt.

I det här fallet var det med all sannolikhet en psykisk sjuk människa som gick till attack. Att fota fylledrägg med dåligt ölsinne verkar inte särskilt intressant. Vanligare torde väl dock vara att "normalfriska" människor vänder sig emot en arbetande fotograf. Då är det ju viktigt att man är förberedd, har sinnesnärvaro och är streetsmart som sagt:)

Jag tror inte att jag är den enda som tvekar inför att fota människor i offentliga miljöer. Det hade ju varit naturligt att man fritt kan och får fotografera folk. Tyvärr är många rädda eller har komplex och då kan de vara svåra att få en positiv kontakt med när man fotar.

Jag är själv lite intresserad eftersom jag känner att jag skulle vilja "befolka" mina bilder mer men man drar sig ju för det för att undvika konflikt vilket jag tycker är frustrerande.

Bilagor

• 3 copy.jpg
    3 copy.jpg
    17.6 KB · Visningar: 397
  • 2 copy.jpg
    2 copy.jpg
    16.5 KB · Visningar: 398
  • 1 copy.jpg
    1 copy.jpg
    24.8 KB · Visningar: 398
Superfina bilder!
Jag tycker inte att de behöver befolkas. Det är rogivande att se dem som de är, med människor hade det blivit "oroligt".

Har också blivit hotad av en psyktiskt sjuk knarkare. Det påminner om det du skrev. Jag fotade inte alls honom men han var väl för nära. Jag blev gudskelov inte attackerad bara hotad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar