Annons

Att vara amatör och välja...

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Jag hade beslutat mig för att köpa ett studiokit ifrån ebay,följde med både det ena och det andra, för en billig peng.

Men så började jag tänka, är det så himla smart?

Jag vill ha kvalla på mina grejer och vill kunna köpa till saker och reservdelar enkelt....


Ja då är jag ju tillbaka i djungeln igen ;(

Rummet jag ska använda är ca 4,5x4,5 meter.

Jag tror att jag vill ha 2 softboxar OCH en blixt som lyser upp bakgrunden så att jag har möjlighet att få riktigt vita bakgrunder.

Jag vill kunna fota flera personer, vill inte ha för svaga blixtar....

Och om det nu har någon betydelse så har jag en pentax k7



Någon som nu kan ge mig ett litet köpråd?
 
Problemet är ofta at blixtarna inte går att ställa ned tillräckligt i styrka om de är starka. Vilket man vill ibland för att använda kort skärpedjup vid porträtt tex.

Två st 110ws blixtar ger dig ca bländare 8 med transparent paraply på två meters avstånd från modell.

Så speciellt starka blixtar behövs inte. Jag köpte mina första på Kaffebrus, just 110ws. Efter 5 år är de fortfarande med på varje session, fast numer mest som effektljus, hårljus mm.

Om du planerar att skaffa en massa tillbehör är det bra att kolla upp vad blixtarna är kompatibla med för märken.

Elinchrome D-lite verkar väldigt populära och finns färdiga kit också.
 
Denna borde passa då?

Elinchrom Studioblixtpaket D-Lite 2 it -To Go Set. 2st blixtar + tillbehör
cyberphoto.se


Men om jag då vill belysa bakgrunden måste jag handla en lampa till va?
 
Ja ska du fräta ut bakgrunden behövs nog till och med två blixtar, beroende på hur stor del som påverkas. För porträtt behöver man ju bara blåsa ur en liten del av bakgrunden. För helkroppar får man ju se till att även golvet blir tillräckligt belyst.

Finns en heldel videos om detta på youtube.

Om man börjar med ett billigt set Ebay/Kaffebrus, kan man alltid använda de grejorna som effektljus sen ( för bakgrund hårljuse bakljus mm ).
 
Det här kittet är grymt.

Alla mina bilder är i princip tagna med det kittet. Stålhus på blixtarna, lite plastigt s-fäste (Bowens fäste = massor av tillbehör som passar) för tillbehören men inget som gått sönder under året jag haft dem.

http://www.ebay.co.uk/itm/900Ws-Dig...ghting_Kits&hash=item27bc092906#ht_3412wt_907

Köpte mitt från den säljaren, inga som helst problem - mejla bara vad frakten ska kosta till sverige.

Och man kan ställa ner dem till 1/32, vilket hjälper enormt.
 
Ja det där setet såg ju klart intressant ut.
Finns det lite mer info du kan delge oss? =) Om du har nått att jämföra med, för-nackdelar osv.
Vad har du behövt komplettera?

/Mvh Larson
 
Ja det där setet såg ju klart intressant ut.
Finns det lite mer info du kan delge oss? =) Om du har nått att jämföra med, för-nackdelar osv.
Vad har du behövt komplettera?

/Mvh Larson

Vet inte riktigt vad du vill ha för mer info...

Inställningsljuset är vanlig 'stor fot' glödlampa, exakt likadana finns på Kaffebrus. Även blixtröret går att byta själv och köpa på kaffebrus. Jag har dock inte behövt byta något på någon av blixtarna efter ungefär 30k skott.

Jag har lagt till ett par beauty dishar, några parabolic umbrellas, nya radiotriggare (den som följer med kopplas mellan strömsladden och blixten.

Ena blixten är ungefär 1/3 stop ljusare än de andra två men det är ju lätt att kompensera för. Och de kommer i en grym väska (iaf om man byter ut spännena) som rymmer hela kittet och lite till.

Givetvis är det lite färgtempskillnad vid full och min effekt, och blixtarna kanske inte är EXAKTA på varje skott - men det är utan tvekan det bästa-för-pengarna. Jämfört med tex QH's 110W (som inte alls är dåliga) så känns QH som 'leksaker', dessa har lite vikt. För hobbybruk och porträtt är de helt ok. För krävande katalogjobb och krävande produktfoto kanske man ska köpa lite rejälare / pålitligare saker.

De har dessutom fläkt, så överhettning tex är inte något problem.

Mina har rasat ett par gånger då man stött till stativet och inte ens inställningslampan gick.

Jag har inte ångrat köpet en sec.

Har du mer specifika funderingar så säg till så ska jag försöka besvara dem...

Just ja. Batteriet i radiosändaren var dött när det kom, vilket tog typ en dag att lista ut för en tekniskt efterbliven människa som jag. 39:- på Kjell senare var jag glad igen.


EDIT:
Det är alltså det här settet, fast med 300Ws istället för 200Ws och 3 blixtar istället för 2. För ungefär samma pris.
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-200ws-1085.html

och jag är ganska säker på att det här blixtröret är samma
http://www.kaffebrus.com/blixtror-for-visico-plug-in-693.html

och det här är inställningslampan
http://www.kaffebrus.com/reservlampa-150w-219.html
 
Senast ändrad:
Tack för det svaret Michael! Det rätade ju ut några frågetecken. Alltid kul att höra hur de fungerar och upplevs. Har tittat runt på lite olika set och detta var ju klart intressant. När man inte skiter pengar så var det ett bra alt för den summan. Och med Bowensfäste underlättar det ju en hel del vid inköp av tillbehör.
Härligt med detta forumklimat som finns här på FS =)
 
Det beror jhelt på vilken bländare, iso, avstånd mm du använder, om det blir utfrätt eller inte.
Du kan fräta ut en bakgrundspapperet med en glödlampa , med tillräckligt lång slutartid =)
 
Jag använder ibland Kaffebrus 110Ws för att fräta ut bakgrunden. En standard reflektor och ca 1 meters avstånd till bakgrunden. Då ställer jag blixten på ca 75% de flesta gångerna. En blixt räcker vanligtvis för att fräta ut bakgrunden vid ett porträtt.

Sedan finns varianten att sätta upp en transparant vit bakgrund och skjuta blixten genom denna mot baksidan av modellen. Då behöver du inte lika mycket kräm på blixten. En underbar lösning har Lastolite men den är tyvärr svindyr (ca 5 000.-) Jag kör med en reflexskärm - en s.k 5 i 1 skärm eller en riktigt stor bakgrundsskärm. (från Kaffebrus)

Helkropp är klurigare. Svårt att få en riktigt jämnt utfrätt bakgrund. 2 st blixtar med paraplyer och effekten på 75 - 100%. Avståndet mellan blixt och bakgrund blir längre eftersom blixtarna inte skall synas i bilden.

Utfrätt bakgrund.
Jag antar att du menar att bakgrunden skall bli vit. Jag försöker hamna på ca +1 till +1½ steg över exponeringen på modellen. Det är inte snyggt men en bakgrund som är totalutfrätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.