Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att vända objektivet bak å fram!

Produkter
(logga in för att koppla)
A I Nikolis och Cocuyo: Det är mycket hjärnsläpp i dag, jag satt och pillade på spaken på kamerahuset, och inte spaken på objektivet…Men nu trillade myntet ner. Tack för tipset!

MVH
Ingemar

Vet precis hur det är, så bra att du förstod till slut! :)

Som nämnt av cocuyo så är det svårt att få bländaren till samma öppning varje bild, eftersom bländaren återgår till minsta öppning direkt när man släpper "spaken". För att inte tala den kramp jag får av att hålla den öppen hela tiden...
Jag brukar som sagt "söka" med bländaren helt öppen, och sedan låta bländaren gå ner till någonstans vid f/4 när jag tar bilden. Jag vill minnas att det fanns ett "reverseringskit" där man fick med reverseringsring (självklart) och även en "separat" bländarring som man sätter på det reverserade objektivet, just för att kunna styra dess bländare. Kommer tyvärr inte ihåg vart någonstans det fanns eller vad det hette. Gäller ju dock Nikon, men jag tänkte att det kunde vara intressant ändå.
Nu använder jag ju i och för sig inte reverseringsring mot kamerahuset, utan en kopplingsring för att fästa mitt 50mm bak-och-fram, där fram på ett 70-300. Men båda metoder har ju vissa saker gemensamt ändå :)

Men har blivit intresserad av möjligheter med billigare lösningar för förstoringsgrader från 2:1 och högre.

Ingemar, du borde kolla på en stackring som du fäster i objektivens filtergängor. Detta gäller om man har två objektiv med samma filterdiameter.

Ta det med störst brännvidd och fäst på kameran och sedan ringen och sen det med mindre brännvidd, då får man en rejäl förstoring.

se http://peterforsell.com/macro.html för mer info om förstoringsgrader och hur det ser ut när man använder dessa metoder.

Bälg eller mellanringar är också ett välbeprövat alternativ.
Originala mellanringar har elkontakterna på plats och automatiken fungerar. Det är inte alltid så enkelt med ett ändvänt objektiv där inget fungerar automatiskt. När inte ringarna längre räcker till är det mikroskop som tar vid.

Googla Nikon BR-6, där finns en bra lösning till Nikon. Den är från tiden före elektroniken, så den funkar bäst med objektiv som har bländarring, och förr använde man den med en dubbel trådutlösare, så att den bländade ner precis när man skulle ta bilden, men det går säkert att hitta en bra metod att använda den också på digitalkameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar