A I Nikolis
Aktiv medlem
A I Nikolis och Cocuyo: Det är mycket hjärnsläpp i dag, jag satt och pillade på spaken på kamerahuset, och inte spaken på objektivet…Men nu trillade myntet ner. Tack för tipset!
MVH
Ingemar
Vet precis hur det är, så bra att du förstod till slut!
Som nämnt av cocuyo så är det svårt att få bländaren till samma öppning varje bild, eftersom bländaren återgår till minsta öppning direkt när man släpper "spaken". För att inte tala den kramp jag får av att hålla den öppen hela tiden...
Jag brukar som sagt "söka" med bländaren helt öppen, och sedan låta bländaren gå ner till någonstans vid f/4 när jag tar bilden. Jag vill minnas att det fanns ett "reverseringskit" där man fick med reverseringsring (självklart) och även en "separat" bländarring som man sätter på det reverserade objektivet, just för att kunna styra dess bländare. Kommer tyvärr inte ihåg vart någonstans det fanns eller vad det hette. Gäller ju dock Nikon, men jag tänkte att det kunde vara intressant ändå.
Nu använder jag ju i och för sig inte reverseringsring mot kamerahuset, utan en kopplingsring för att fästa mitt 50mm bak-och-fram, där fram på ett 70-300. Men båda metoder har ju vissa saker gemensamt ändå