Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att välja kamera... vilken djungel!

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Jag ska köpa mig en kompakt kamera. Har kollat lite närmare på Canon ixux 65 som verkar vara en ok kamera. Men sedan såg jag Panasonic DMC-FX01 som verkar intressant med fin lins och 28mm:s vidvinkel :)

Min budget ligger mellan 2000-3000kr +moms.

Vad rekomenderar ni??

Själv har jag inte en aning... har aldrik köpt en kompakt kamera innan! Jag vill givetvis ha bra kvalité på både bilder samt kamera.

Tacksam för lite vägledning :)
Ha det gott!
Mvh // M

Köp med hjärtat...Bildskillnaden mellan kameror i samma prisklass är minimal.

Nya Ixus 800IS ligger på gränsen av din budget. Men är en riktigt trevlig kamera. Snygg och lätt att bära i fickan.

IXUS 65 har fördelen med sin stora 3" skärm.

Andra snygga:

Ixus i7 (läcker)
Nikon s7c (wifi)
Olympus mju720 (vattentät)

Jag håller med Jeppe, kamerorna som du pratar om samt andra i sina prisklasser är faktiskt rätt likvärdiga. Välj den med den finess som du tycker verkar bäst/roligast och njut av den kameran och var nöjd.
Du kommer alltid att finna fel, men då köper du en ny kamera utifrån vilka brister och funktioner du lärt dig att du behöver/saknar.

I den prisklassen skulle jag kolla lite närmare på Fujifilm Finepix F11 som ju även ska prestera bra på högre iso-tal. Det tycker jag annars är en av de större begränsningarna med kompakter.

Att köpa en kamera utan någon form av sökare utöver lcd:n skulle jag inte rekommendera. I solljus är det hopplöst att komponera bilden med enbart lcd. (Iallafall har jag inte sett nån kamera som duger i det avseendet.)

Tack för era åsikter. Det finns många trevliga kameror. Nästan för många när man är är van vid dslr världen :)

Hursom ixus 800is verkar vara bra. Men frågan är hur står sig panasonic kameran? Lite sugen på lite mer vidvinkel... Hur är batteritid etc. i Canonkamerorna?

Fuji F11 verkar också intressant.

Jag kommer använda denna kamera till att dokumentera på jobbet alltifrån personer till produkter, allså en ren jobbkamera. Bilderna kommer endast att användas till dokumentation och kommer inte att gå i tryck etc. Jag prioriterar bra vidvinkel ihop med bra batteritid.

Privat kör jag med en gammal Nikon D1 som snapshot kamera. Men på jobbet orkar jag inte släpa med min åbäket :(

Så vad kör ni själva med, antar att ni som jag inte orkar dra med den stora kameran i alla lägen...

Anderzon skrev:
Jag ska köpa mig en kompakt kamera. Har kollat lite närmare på Canon ixux 65 som verkar vara en ok kamera. Men sedan såg jag Panasonic DMC-FX01 som verkar intressant med fin lins och 28mm:s vidvinkel :)

Min budget ligger mellan 2000-3000kr +moms.

Vad rekomenderar ni??

Själv har jag inte en aning... har aldrik köpt en kompakt kamera innan! Jag vill givetvis ha bra kvalité på både bilder samt kamera.

Tacksam för lite vägledning :)
Ha det gott!
Mvh // M
Ixus 65 har en lillebror som heter Ixus 60. Det är i alla avseenden en lika bra kamera, men den har en något mindre skärm. Trots den mindre skärmen så förfogar den över samma antal pixlar på skärmen vilket ger ett skarpare bildvisningsläge. Dessutom så är lillebror billigare. Har en bekant som har en Ixus 60 och det är verkligen en snabbopererad kamera, verkar vara ett kap sett till pris/prestanda.

kika även på ricoh's R3-R5 kameror. 28-200 mm objektiv, bildstabilisator, samt grymt snabb AF och slutarfördröjning.
jag har en R2:a, som saknar bildstabilisator och är 28-135 mm. innan jag köpte min D50 så hade jag läst att AF-hastigheten skulle vara mycket bättre med dslr, men jag tyckte inte att det blev någon större skillnad!
min kamera har grymt bra batteritid också (jag kan fylla ett 512 mb minneskort på en laddning), men jag tror att batteriet är annorlunda på de senare modellerna.

Canons småkameror är ju "pisstråkiga"! Visst, snygga att se på, men inte bäst på något. Men det spelar ingen roll hur mycket man säger att man ska köpa annan roligare kamera, för folk köper Canon ändå!

Martin, jag föreslår att du kikar på Casio och Fuji. Casio för att de är så enkla och funkar så snabbt och smidigt. Fuji väljer du om du är mer intresserad av bildkvaliteten och kan tänka dig en kamera som inte är lika logisk eller kvick att använda.

Exempel:
Casio EX-Z1000
FUJI F30

Casion är minst, F30 är lite större, men ändå inte särskilt stor.

Hallå!

Jag suger åt mig er info! Ska ta mig en sväng till Scandinavian Photo i veckan för att titta närmare på kamerorna ni rekomenderat.

Fortfarande sugen på lite mer vidvinkel, med behöver också någon form av macro läge.

Kanske ska berätta att familjen har en liten Nikon Coolpix 5600. Vi köpte den mest för att kunna fotografera lite vardagsbilder. Jag kör nästan alltid med blixt utomhus, jag tycker att det ger ett trevligt sting i bilderna. Men ack sååå slött denna kamera laddar blixten ~3sek till nästa bild.
Laddar alla kompakter lika sakta?

Mvh // Martin

Alla kompakter är allmänt slöa med blixten. Det finns dock ett undantag och det är Casio som har ett specialläge då man kan ta upp till tre bilder med blixt i följd. "Priset" man får betala är att blixten då inte blir lika stark varje bild. Men står man nära så tror jag det kan funka okej ändå. Kul finess.

Martin, det som jag personligen gillar allra mest hos Casio är deras överskådliga bildbläddringsprogram som följer med. Man får upp en sida för respektive månad med 5 tumnagelbilder per dag som bilder togs. Kanske inte det enklaste när man sedan vill bränna skiva, eller hålla reda på uppladdning av bilder till fotolabbet. Canons Zoom Browser EX tycker jag är långt mindre överskådligt eftersom man inte får upp tumnagelbilder per varje månad på lika tydligt sätt.

Att hålla reda på +10 000 bilder är inte så komplicerat ändå med deras program.

Rent allmänt funkar Casio-kamerorna väldigt snabbt. För att bläddra mellan bilderna på kameran bläddrar den men c:a 10 bilder per sekund(!). Det gör att man snabbt hittar bland tagna bilder i kameran. Där ligger Fuji LÅNGT LÅNGT efter, och även Canon 5D(!) är inte alls lika snabb eller med samma direkta respons.

Fast då har man detta med Fuji F30:s braiga bild... som ju är väldigt bra.

Fuji vrider inte ens bilderna rätt om man tagit i stående format, det får man vrida själv! Helt idiotiskt...

Casio har även enkelt realtidshistogram (t.o.m. RGB) med exponeringskompensation med piltangenterna. Canon 5D (och alla andra d-slr) och Fuji F30 är även stenålder där med...

Bedöm därför vad som är viktigast för dig:

Bra bild: Fuji

Bäst hanterbarhet/enklast användning: Casio

Hej

Se till att kameran har optisk bild stabilisator. Det hjälper till många gånger när inte ljuset räcker.

Annars så finns det många bra kameror i det prisintervallet.

Själv så ska jag köpa en Leica D-LUX 3 (Panasonic LX2) som julklapp till frugan och varför jag valde den kameran är att den kan spara bilderna i raw format. Fast den är något dyrare än vad du hadde tänkt. Men mycket kan hända innan det blir Jul.

Fuji är kända på att ha bättre sensorer än konkurrenterna men tyvärr så saknar dessa kameror optisk bildstabilisator.

// Fredrik

Å andra sidan hjälper inte bildstabilisator om man fotar inomhus och folk rör på sig (vilket de ju brukar tendera till att göra... :) ). Då måste man ha korta slutartider, vilket man kan få om kameran ger bra bilder med hög bildförstärkning ("ISO-tal").

Johan Lindroos skrev:
Å andra sidan hjälper inte bildstabilisator om man fotar inomhus och folk rör på sig (vilket de ju brukar tendera till att göra... :) ). Då måste man ha korta slutartider, vilket man kan få om kameran ger bra bilder med hög bildförstärkning ("ISO-tal").

Hej

Efter att ha testat Panasonic FX01 så är jag mycket imponerad av teknologin. Kanske har inte Panasonic dom bästa sensorerna gämfört med Fuji men när stabilisator saknas på Fuji så tror jag att om man inte sätter fast kameran i stativ så har man större glädje av stabilisator än av något känsligare och bättre sensor som Fuji har.

Om stabilisatorn gör 3 steg enligt reklamen så är det en hel del.

Vill man fotografera rörelse under svagt ljus så är det nog bättre att man tittar på annan typ av kamera i annan prisklass med stor blixt.

// Fredrik

Som jag skrev ovan så hjälper inte "antiskak" mot rörliga bildobjekt. 1/8 s slutartid funkar säkert bra på stilleben, men ganska dåligt med människor i bilden.Man får säga: - Hallå hallå, nu ska jag ta en bild! Sitt stilla nu! Sedan ser alla ut som smilande fån... ;-)

En kollega på jobbet har den där Panasonicen med widescreensensor (16:9 format på själva sensorn). Han tycker den är kul på alla sätt och vis, förutom det att den ger brusiga bilder. Han är ganska putt på den faktiskt.

P.S. Blixt tycker jag i allmänhet förstör stämningen på inomhusbilder. Canon 5D/24-105 IS med bläandare 4 på ISO 1600 fungerar precis på gränsen till acceptabelt om det är inomhus och sådär lite dunkel belysning. D.S.

Tack för alla tips!
Nu kom jag just hem ifrån kamerashoppen...

Jag föll för den lilla kameran med fin optik, vidvinkel och lite retrolook. SD kort använde den också vilket är bra då jag har en Sony Vaio TX2 med inbyggd SD läsare :)
Vad kan man mer säga, optisk stabilistaor verkar trevligt. Fler bilder på ett fulladdat batteri än ixus 65, den kameran hade ju förövrigt stoor skärm men ack så hackig/pixlig den var osså var kameran lite större.

Vi får se om jag blir nöjd med resultatet, har tagit ~50bilder och det ser ok ut.

Ja... det blev en Panasonic Lumix DMC-FX01

Mvh // Martin

Anderzon skrev:
Tack för alla tips!
Nu kom jag just hem ifrån kamerashoppen...

Ja... det blev en Panasonic Lumix DMC-FX01

Mvh // Martin

Grattis.

Bara att gå ut och plåta. Mina föräldrar var i Barcelona förra helgen och farsan var mycket nöjd över resultatet när han fotograferade ut genom rutan.

// Fredrik

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar