ANNONS
Annons

Att utvecklas inom fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Välkommen, nu ska du få bestämma min framtid!

Du läste rätt, nu är det du som ska få bestämma min framtid.
Jag under de sista tre månaderna utvecklat ett intresse för fotografering, det har gått oerhört snabbt, från att jag sparade ihop pengarna inför min första systemkamera tills nu då vi startat ett UF (ung företagsamhet) företag inom foto och design. Min fråga är nu hur jag under mina kommande år kan utvecklas inom fotograferingen? Jag vill ju i princip arbeta enbart med fotografering och även leva på detta, vad det nu innebär. Jag vill börja tjäna pengar på mitt fotograferande.Antagligen har flera av er vart i denna situation förut, hur bar ni er åt? Är det läge att skaffa någon form av "stockphoto" eller vad de nu heter där man kan sälja bilder osv, kanske göra en egen sida vilken man kan hänvisa till om man vill visa sitt portfolio mm... Min pappa är webdesigner (www.cyberworks.se) så det här med hemsida osv är inget problem. Hur bar ni er åt?

Bilden på hemsidan (cyberworks.se) är även tagen utav mig, bruset har dock tillkommit utav pappa (fattar inte varför) :)

Tack på förhand!

bruset som du kallar det är sk JPEG aretfakter som uppstår när man komprimerar om en bild för många gånger eller för hårt.

Stockphoto är inte lätt att livnära sig på som nybörjare och många stockphoto siter på nätet betalar inte till räckligt bra för att man ska kunna tjäna en heltids lön. Många använder stockphoto som ett kompliment till sin vanliga verksamhet, det är bättre att det finns en chans att bilderna tjänar pengar åt en än att de sitter och sammlar dam i ett arkiv resonerar en del fotografer.

Mitt tipps till dig är att gå till en lokal fotograf och fråga om du får vara assistent över en sommar eller två. Då kan du lära dig väldigt mycket och se hur en riktigt etablerad fotograf lever och arbetar.

Jag tror många här håller med mig om att fotograf yrket är till 80% av tiden planering, marknadsföring och logistik, dvs förberedelser för att fotta och att skaffa kunder. Sen är det ungefär 10% fotograferande och 10% bildredigering för resten av tiden.

Sen när du har assisterat ett tag kan du ta beslutet att gå en fotoutbildning antingen på folkhögskola eller Universitet.
Jag sket en "formell utbildnign" och läste Visuell Kultur, Intermedialastudier, Ide och Lärdoms historia och systemvetenskap på Universitets nivå istället. Vilket har gett mig en väldigt stor insikt i hur bilder och innehållet i bilder har behandlats av samhället genom historien, samt förbättrat min förståellse av hur reklam och mode och produktfoto fungerar.

Om du fortfarande vill sattsa på foto, och verkligen brinner för det så är mitt råd till dig:

Just Do It!
Likabra att kasta sig ut i det stora blå, du är ung och har alla möjligheter framför dig. Det är sunt att veta exakt vad man vill göra i sitt liv när man är 17-18år, själv tog jag det beslutet bara för 2 år sedan när jag var 25.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar