ANNONS
Annons

Att ta bort gulstick från ett 100år g. foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Avslutatmedlemskap111024

Avslutat medlemskap
Hejsan
Har provat lite, men har lite riktigt lyckats ta bort gulsticket från ett nästan 100 (!) år gammalt färgfoto. Tänkte fråga någon av er om ni skulle vilja ge det ett försök, och om ni lyckas; dela med er hur ni gick till väga. Jag använder mig av Photoshop CS3.

För att resten av oss ska kunna se skillnaden lite mer tydligt rekommenderas att man tankar upp originalet på tex sendspace.com. Man behöver inte registrera sig, och att ladda upp tar 1 min. Rekommenderas. Bara att skriva länken här i forumet så kan alla ta del av vad man skapat.

Jag tankar upp originalet så ni har lite information att arbeta med. Originalet ligger här;

http://www.sendspace.com/file/fpysq7

Bilagor

• clipboard01.jpg
    clipboard01.jpg
    19.4 KB · Visningar: 881
Näe, inte färgfoto för hundra år sen.. Möjligtvis att någon försökt att kolorera bilden.

Bilden hade både gul och blåstick. Eller egentligen blåstick med gula skador.

Jag gjorde två lager, i bakgrundslagret tog jag bort blåsticket genom att bara använda pipetten för grått i nivåer, klickade på muren vid vattnet. I det andra lagret tog jag bort gulsticket på samma vis och klickade på det gula på muren, satte sedan detta lager till "skillnad", kopierade sedan detta lager till en inverterad mask. Vid detta skeende ser det rätt så vettigt ut, nästa helt svartvitt. Slog ihop lagren och blandade till riktigt svartvitt med kanalblandaren, lade sedan på en svag sepia för att det skall se lite gammalt ut, dock väldigt försiktigt, slutligen höjde jag kontrasten något med kurvor. Skalade sedan ned och skärpte upp med USM.

Edit: givetvis bör man ju också klona bort alla repor och smutsprickar, men det ides jag inte.

Bilagor

• fs.jpg
    fs.jpg
    24.5 KB · Visningar: 845
Senast ändrad:
steelneck skrev:
Näe, inte färgfoto för hundra år sen.. Möjligtvis att någon försökt att kolorera bilden.

Varför kan inte det vara ett färgfoto fast det är nästan 100 år gammalt? Här hittar du en hel drös med ypperliga färgfoton, tagna i Ryssland ca. 1909, alltså 97 år sedan!

steelneck skrev:

Bilden hade både gul och blåstick. Eller egentligen blåstick med gula skador.

Jag gjorde två lager, i bakgrundslagret tog jag bort blåsticket genom att bara använda pipetten för grått i nivåer, klickade på muren vid vattnet. I det andra lagret tog jag bort gulsticket på samma vis och klickade på det gula på muren, satte sedan detta lager till "skillnad", kopierade sedan detta lager till en inverterad mask. Vid detta skeende ser det rätt så vettigt ut, nästa helt svartvitt. Slog ihop lagren och blandade till riktigt svartvitt med kanalblandaren, lade sedan på en svag sepia för att det skall se lite gammalt ut, dock väldigt försiktigt, slutligen höjde jag kontrasten något med kurvor. Skalade sedan ned och skärpte upp med USM.

Edit: givetvis bör man ju också klona bort alla repor och smutsprickar, men det ides jag inte.

Tror du att jorden är platt och samtidigt i epicentrum kring gud också? Precis som den vise mannen ovan påpekar så har färgfoton tagits ända sedan början av 1900-talet. Det är det otroliga med bilden. Men nu ska jag inte vara allt för bitter eftersom du ändå bemödat dig att experimentera i PS. Hursomhelst så är allt jag ser en svartvit bild. Du kanske har råkat konvertera den eller något sådant omedvetet.
Hela poängen är att få den i färg, orörd, förutom de gula delarna (som är en effekt av ett av de tre filtren som användes för att skapa färgfotot).

Hej,

Ska man få bilden bra måste man nog jobba lite mer selektivt med vänsterkanten av bilden där den är rätt angripen av tidens tand, och kanske även dra ner lite på det gula i lövverket. Himlen tror jag blev hyfsad, och att moskvafloden ser smutsgul ut tror jag var sant då likaväl som nu,,,

Notera förresten hur behagligt finkornig originalbilden är, detta som en kommentar till alla som försöker ge sina bilder ett 'gammalt' utseende genom att lägga på en massa brus. *Grovkorniga' bilder blev väl moderna på 60-70 talet iom pressed Tri-X, knappast för 100 år sedan?

Bilagor

• clipboard01b_sml.jpg
    clipboard01b_sml.jpg
    97.4 KB · Visningar: 833
Hej!

Själv använder jag Elements 3, men fungerar det där så fungerar det i CS3.

När jag stöter på en färgbild där en eller flera färger sticker ut och dominerar på ett störande sätt brukar jag skapa ett justeringslager Nyans/mättnad.

I rullgardingsmenyn väljer jag sedan det alternativ som ligger närmast, i det här fallet Gul. Sedan drar jag helt enkelt ned mättnaden tills det ser bra eller åtminstone bättre ut.

Om inte defaultvärdena för Gul ger bra resultat kan man ju ändra nyansvärdena tills det blir bra eller bättre. Ibland kan man också behöva använda lagermasken om metoden inte ger bra resultat när den tillämpas lika över hela bilden.

Sedan är det bara att göra likadant med andra färger som inte ser bra ut i bilden.

Den här metoden brukar fungera utmärkt för mig, men det är klart, en gammal bild är en gammal bild och färgerna kan ofta ha förvanskats kraftigt på olika sätt med åren.

Det hela beror ju också på vilken typ av resultat man vill uppnå. Vill man åstadkomma så verklighetstrogna färger som möjligt eller vill man att det fortfarande ska se ut som ett gammalt färgfoto, fast utan alltför störande färgstick, eller kanske något annat.

I vilket fall som helst brukar metoden jag beskrev ovan vara mycket användbar. Den kan naturligtvis göras med olika grader av komplexitet. Man kan nöja sig med att justera en färgnyans eller man kan lägga på lager efter lager och jobba med massor av färgnyanser på samma sätt, allt beroende på vad bilden kräver och hur mycket arbete man vill lägga ned.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hej!

Jag tog mig lite tid med bilden..
Jag använde mig av de vanliga funktionerna i PS; Replace Color, Hue/Saturation, Selective Color, Color Balance och så körde jag lite hafsig kloning för att ta bort de största fläckarna.

För att bilden ska bli ännu bättre får man nog gå in och dela upp den lite, använda funktioner på vissa delar av bilden bara. Det är ju lite jobbigare, jag gjorde bara sånt som hela bilden påverkades av nu så..

Jag lyckades förövrigt inte få tag i orginalbilden, vilket försvårade PS-jobbet lite (bilden va så liten).

Bilagor

• clipboard01 copy ms.jpg
    clipboard01 copy ms.jpg
    71.8 KB · Visningar: 744
Avslutatmedlemskap111024:
Tror du att jorden är platt och samtidigt i epicentrum kring gud också?

Jasså, det är till att vara otrevlig också.

Jag trodde på fullt allvar att det var en kolorerad bild, jag misstänker att det är så fortfarande. Å det tror jag inte bara för att färgfoto från början av seklet som finns kvar idag är mycket ovanligt, även om det fanns ett visst kunnande o teknik även då.

Nåja, eftersom jag ändå var inne på det där med kolorering så vart jag lite sugen o inspirerad att mixtra närmast som träning. Här kommer en kolorerad version som jag medvetet har försökt få att likna gamla kolorerade foton, kanske lite överdrivet dock.

Hur jag gjort... näe.

Bilagor

• fs2.jpg
    fs2.jpg
    26 KB · Visningar: 759
Hej, Magnus!

Ja, som du var inne på själv, rent estetiskt hade jag nog föredragit en något svagare färgmättnad. Men bortsett från den detaljen, himla snyggt jobb! Skön gammaldags känsla i bilden.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Senast ändrad:
machin skrev:
Hej!

Jag tog mig lite tid med bilden..
Jag använde mig av de vanliga funktionerna i PS; Replace Color, Hue/Saturation, Selective Color, Color Balance och så körde jag lite hafsig kloning för att ta bort de största fläckarna.

För att bilden ska bli ännu bättre får man nog gå in och dela upp den lite, använda funktioner på vissa delar av bilden bara. Det är ju lite jobbigare, jag gjorde bara sånt som hela bilden påverkades av nu så..

Jag lyckades förövrigt inte få tag i orginalbilden, vilket försvårade PS-jobbet lite (bilden va så liten).

Det här var ju riktigt lyckat!
Ska läsa igenom lite mer noggrant vad du skrivit och testa själv.
"Originalet" ligger här: http://www.sendspace.com/file/fpysq7

som jag skrev ovan. Klicka sedan bara på download.

OK, jag ger mig, nu är jag övertygad om att det faktiskt kan kallas färgfoto och inte kolorering, även om jag till viss del hade rätt eftersom det handlar om tre olika svartvita bilder fotade genom tre olika färgfilter. Egentligen liknar det i själva arbetsgången mer digitaltekniken än vad det liknar färgfilm. När man interpolerar bitmapp från råformat så är det ju just precis det här man gör, sätter ihop olika gråskaledata innehållandes jusvärden från rött, grönt och blått.

Jag återkommer igen med en till kolorerad version när jag sitter vid rätt dator, där jag alltså utgått från en strikt svartvit som i mitt tidigare lite överdrivna exempel.

Hmmm, mån tro om det finns något program som kan ta tre olika svartvita representerande RGB och slå ihop dem till en råfil, t ex. en DNG som man sedan kan konvertera i sin vanliga råfilskonverterare.

Hej!
Jag blev inspirerad att försöka mig på detta med kolorering... Men jag försökte inte återskapa någon gammaldags känsla i bilden, utan var bara ute efter att försöka att få det så verklighetstroget som möjligt. Jag använde mig av en svartvit variant som grund och målade de olika färgerna i separata lager. Så här blev resultatet:

Bilagor

• kolorering_400px.jpg
    kolorering_400px.jpg
    64.7 KB · Visningar: 631
Hej!

Kan bara hålla med. Snyggt!

Jag har själv hållt på litegrann tidigare med att färglägga gamla svartvita släktfoton, men kom av mig. Nu har jag fått lite ny inspiration att sätta igång igen.

Sedan har jag en fråga till Christopher som startade tråden. Jag har provat länken du gav, http://www.sendspace.com/file/fpysq7.
Hur gör jag sedan? Jag trodde jag skulle komma direkt till bilden. Jag har ingen vana av sådana här sidor, men jag är mycket intresserad av att lära mig har man använder dem.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Tack för det! :))
Det tog kanske 30-40 min skulle jag gissa. Jag kollade inte klockan så noga, så det är svårt att säga...

steelneck skrev:
OK, jag ger mig, nu är jag övertygad om att det faktiskt kan kallas färgfoto och inte kolorering, även om jag till viss del hade rätt eftersom det handlar om tre olika svartvita bilder fotade genom tre olika färgfilter. Egentligen liknar det i själva arbetsgången mer digitaltekniken än vad det liknar färgfilm. När man interpolerar bitmapp från råformat så är det ju just precis det här man gör, sätter ihop olika gråskaledata innehållandes jusvärden från rött, grönt och blått.

Du motsäger dig själv :) Men bra att du nu äntligen lärt dig lita till fakta!

Gimli skrev:
Hej!
Jag blev inspirerad att försöka mig på detta med kolorering... Men jag försökte inte återskapa någon gammaldags känsla i bilden, utan var bara ute efter att försöka att få det så verklighetstroget som möjligt. Jag använde mig av en svartvit variant som grund och målade de olika färgerna i separata lager. Så här blev resultatet:

Det här blev väldigt bra!

Lasse C skrev:
Hej!

Kan bara hålla med. Snyggt!

Jag har själv hållt på litegrann tidigare med att färglägga gamla svartvita släktfoton, men kom av mig. Nu har jag fått lite ny inspiration att sätta igång igen.

Sedan har jag en fråga till Christopher som startade tråden. Jag har provat länken du gav, http://www.sendspace.com/file/fpysq7.
Hur gör jag sedan? Jag trodde jag skulle komma direkt till bilden. Jag har ingen vana av sådana här sidor, men jag är mycket intresserad av att lära mig har man använder dem.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Javisst självklart!
Du går in på sidan och så söker du efter texten "Download Link: Clipboard01.png"

Klicka sen på Cliboard01.png så startar nedladdningen av bilden.

Lycka till!

Såg att Åsa också glömt att guldfärga den bakre kupolen, jag såg det också först i efterhand.

Nåja, efter att kikat på orginalbilden, men även moderna flygbilder på Nilova klostret som ligger vid sjön Seliger nordväst om Moskva så ser jag att kupolerna skall vara gråa, även om det var mycket frestande att förgylla dem.

Jämför man flygbilderna i länken ovan med bilden vi mixtrar med här så får jag uppfattningen att en av dem är vänd bak o fram.

Här kommer en kolorering till av mig. Något blåare himmel än i den förra, och inte fullt så stål-blått vatten.

Om någon undrar hur man går tillväga så gör jag så här: Först ett nytt lager innehållandes en solid färg som jag vill färga något med, lägger sedan till en vit lagermask som jag fyller med svart. Sedan använder jag kloningsverktyget med inställningen "registrerat", klickar på lagret jag hämtar färg ifrån, gör sedan masken i det där nyss skapade färglagret aktivt och bara målar på.

PS.
Surfar man runt på den där .gov sajten som Per Y. länkade till så kan man ladda ned en TIFF innehållandes alla tre svartvita bilder som man själv kan mixtra med (+20Mb). Tyvärr går det inte att direktlänka, deras system är lite knepigt.

Bilagor

• fs3.jpg
    fs3.jpg
    26.7 KB · Visningar: 217
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar