ANNONS
Annons

Att tänka på med dataköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag går i tankar om att köpa mig en stationär dator som enbart kommer vara till för bildredigering och så klar surf och Office arbete.
Men vad skall jag tänka på?
Finns det bra packet eller är det bäst att bygga själv?
Vad skall man räkna med att en bra data utan skärm går på för detta ändamål?

/sebbe

Jag lade 5kkr på hårdvara och 0kr på mukvara sist jag uppgraderade. Det räckte till en fyrkärnig processor, fyra gig minne, nytt grafikkort, tysta komponenter osv, köpt i lösa delar, både nytt och begagnat. Allt från tre till trettio tusen passar in på din luddiga beskrivning, beroende på hur kräsen du är, vad du arbetar med och vad du redan har.

Utan dtaljstudier kan jag tänka mig att nedanstående funkar finfint utan att vara alltför mkt overkill:

* Absolut minimum 4GB RAM, men helt minst 6GB. Gärna mer. Kanske 2500:- för 8 GB?
* Moderkort och processor (socket 1156, core i5). Strax under 3000:-
* En SATA-disk av (i princip) valfritt slag, men med hygglig mängd cache. Storlek? Tja, 1TB kanske. Räcker långt. Överväg definitivt 2x1 TB i raid-konfig så får du redundans mot paj på ena disken. Vill du ha en snabbare maskin kan du ev peta i en SSD som systemdisk och sedan ha 2 SATA för datalagring. Det är dock knappast nödvändigt. Cirka 1400 för två diskar.
* Ett "bra" grafikkort, men du behöver inte ngn spelvärstingmodell. Under tusenlappen borde funka bra. Jag uppskattar tysta grafikkort.
* En tyst(!) låda om du bygger själv. Modellerna med lågvarvig jättefläkt på sidan brukar vara ganska tysta. Sedan ett bra nätagg. 1600:- kanske?
* En DVD-spinnare 250:-

Summa: Sisådär 10 kkr.
Går helt klart att göra billigare. Lite mindre RAM. Bara en HD. Simplare nätagg/låda. Lite billigare MB/processor. Så sparar man ett par kkr kanske, men det blir inte lika bra.

Jag bygger alltid själv, men det är ju jag det.

EDIT: Man kan komma undan klart billigare om man sparar in på allt, men om man kör mkt bildredigering (LR, CS, ...) så anar jag att man vill ha en ganska "bra" maskin.

Jag skall uppgradera till PS5 och LR

Jag skall uppgradera till PS5 och LR3. Min bärbara klarar inte kraven
Gäller 6 G minne även bärbar dator? Jag uppgraderar även fast dator om ett år.
Skall man använda 2 (i5) eller 4(i7) processorer i datorerna?
Jag använder bärbar datopr på fotokurser och hemma när fast dator har krachat.
/Thomas

Jag är själv i läge för en ny laptop och överväger inte ens att ha mindre än 6GB RAM. Därmed inte sagt att man måste ha 6+ GB, men det skadar definitivt inte.

Går själv i dataköptankar.

Plockade ihop på komplett:

AMD Phenom II X6 1090T 6 kärnor 3,2-3,6 Ghz
4-8GB Corsair DDR3 1866MHZ
Asus moderkort Evo nånting... SATA2 600 samt USB 3
WD black edition 1TB SATA-600
2 st WD Green 1,5TB för lagring

Allt ihopsatt i min PowerMAC-låda som är modifierat till att passa PC ;-)

Grafikkort har jag kvar sedan innan samt brännare osv
Vad tror ni om denna?

Är det funkis med X6? behövs kärnorna i photoshop? utnyttjar man prestandan?
Läste tester och den räknar ju bra men presterar lite sämre i spel och sånt.
För att räkna hem samma med Intel så behöver man gå upp i 5-7000kr för en processor enligt testerna.

Jag tror inte riktigt på det där resonemanget kring AMD's X6:a. Den är såklart lika bra som Intel i7:eek:r när det finns behov av alla kärnor, men när det går på en eller ett fåtal trådar lär den hänga efter Intels i5/i7, som är bra mycket kraftfullare per kärna. Jag valde nyligen en:

i7-870, gav 280€
4 Gb Crucial 1333Cl9 minne, billigt och bra enligt testar, går lätt i 1600 MHz
Gigabyte moderkort med USB3/Sata3 utifall... ~140€
80 gigs Intel SSD, viktigsta komponenten!
Fractal design låda, tyst och snygg
EVGA gt 210 fläktlöst instegs grafik kort
Diversa extra lågvarviga fläktar, cd brännare, kortläsare etc.
Windows 7 64 bit

Hamnade på samlat 1100 €. Vikten ligger på processor, snabb system disk, och tystnad. Beträffande minne känner jag för tilfället inget behov av mer, har inte upplevd att systemet swapper. Man kommer säkert långt med en i5:a också.

Thorsten

Låter som en bra konfig. Vart köpte du den? Jag vill oxå ha en tyst snabb stationär men lurigt välja komponenter när man tappat all koll på marknaden.

Jag tror inte riktigt på det där resonemanget kring AMD's X6:a. Den är såklart lika bra som Intel i7:eek:r när det finns behov av alla kärnor, men när det går på en eller ett fåtal trådar lär den hänga efter Intels i5/i7, som är bra mycket kraftfullare per kärna. Jag valde nyligen en:

i7-870, gav 280€
Windows 7 64 bit

Hamnade på samlat 1100 €. Vikten ligger på processor, snabb system disk, och tystnad. Beträffande minne känner jag för tilfället inget behov av mer, har inte upplevd att systemet swapper. Man kommer säkert långt med en i5:a också.

Thorsten

i7-870, gav 280€
Windows 7 64 bit

Hamnade på samlat 1100 €. Vikten ligger på processor, snabb system disk, och tystnad. Beträffande minne känner jag för tillfället inget behov av mer, har inte upplevd att systemet swapper. Man kommer säkert långt med en i5:a också.

Thorsten

Tjena.

Efter lite mer läsande och kollat i tester så visade det sig att i5 med 4 kärnor presterade lite bättre än X6an i just photoshop. Iom att det är det som jag ska använda den till huvudsakligen så jag slog till på i5an ist samt en SSD-disk för system samt 2*1,5TB för lagring och backup, 1600mgz Corsair XMS minnen

Lär ju iaf bli bättre än C2Duo 3.0Ghz som jag kör med nu.

Sen känns det på något sätt skönt att fortsätta köra med intel.

Tänkte bara tillägga lite till er som funderar på raid. Om ni har en sata eller en ssd som systemdisk och sen vill köra exempelvis 2st 1tb som raid 0 eller 1, kör då dessa som mjukvaruraid i win och inte som hårdvaruraid på moderkortet. Hårdvaruraid låter ju bra i käften men de flesta chip på mb's shuuuger och ger riktigt risig prestanda. Mjukvaruraid på en i5/i7 märks inte i form av resurs och är i mina tester ungefär 3x snabbare och då är diskarna flaskhalsen som det ska vara. (Gäller på Asus mb's för i5:eek:r P7-serier och i7:eek:r P6-serier)

/sebbe

Sälj skärmen och prova något nytt.
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/imac?mco=MTM3NDk2Nzc

En prisvärd och bra paktelösning om du i huvudsak vill jobba med bilder och surf.
Där hade jag lagt mina 12000
(och nu kan vi starta "jag-har-aldrig-arbetat-på-mac-men-vet-att-den-är-kass-debatter" :eek:)
/D

Ingen SSD, i3 cpu etc, låter inte så prisvärt jämfört med ovanstående paket faktiskt.

Min mobiltelefon (sonyericsson Satio) har lika många megapixlar och snabbare processor än min Canon 5D (mk1). Är telefonen en bättre kamera? (OBS - Retorisk fråga!) Det går inte alltid att bara gämföra vissa tekniska specar för att få svaret.

Men om vi struntar i fördelarna med att alla komponenterna är optimerade för att fungera ihop, tryggheten i ett unix-system kombinerat med en unik användarvänlighet och det minimalistiska utförandet så det blir plats över på skrivbordet så tycker jag fortfarande man får mycket för pengarna.

Kan inte ni PC/windows-experter sätta ihop en dator med motsavarande prestanda, skärm och mjukvara för långt under 12000kr? Nu tror jag ni kommer lyckas. Det är svårare när Apple just uppdaterat produkten. En nackdel med Apple är de långa produktcyklerna... Borde komma en uppgradering snart.

Lycka till!

Jag går i tankar om att köpa mig en stationär dator som enbart kommer vara till för bildredigering och så klar surf och Office arbete.
Men vad skall jag tänka på?

/sebbe

Det viktigaste är att du ser till att datorn du köper funkar med mac osx. Eftersom du skall använda den till surf så slipper du alla virus som du löper stor risk att bli smittad av när du kör windows. T.ex svininfluensan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar