ANNONS
Annons

Att tänka på i Thailand?

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstrand

Aktiv medlem
Hej! Jag ska resa till Thailand om några veckor vilket jag längtar till något fruktansvärt =)

Men jag undrar vad man ska tänka på när man ska fota i ett sådant exotiskt land? Något speciellt ni vill tipsa om sådär?



mvh
Karlstrand
 
Fota mycket, speciellt i början då du ser saker med "svenska ögon". Efter ett tag vänjer man sig och ser inte lika lätt saker som är helt annorlunda motför i Sverige.

Jag var lite orolig i början för att hala fram kameran p.g.a. rånrisk men den risken är nog väldigt liten! Det kan ändå vara värt att se över försäkringen för sinnesfriden.

Ha kul och njut av maten! /BL
 
ska du resa rundor mycket bland öarna så se till att ha en kamera väska som tål lite vattenstänk. kan bli blött på Longtail båtarna om man transporterar sig med dom.
 
Banala motiv såsom solnedgångar kan vara mycket vackra. Du kommer dock märka att det går väldigt fort när solen är på väg ner.

Jag skulle också föreslå att fota de thailändska människor du möter. Se om du kan gå lite vid sidan av turiststråken. Om du ger dig ut på lite upptäcksfärd och prövar lite mindre restauranger osv kommer du upptäcka de fantastiska människor som bor i Thailand. Ni kommer långt ifrån alltid förstå varandra, men det gör inget :)
 
En praktisk detalj ifall du bor luftkonditionerat, se upp med kondens! Lite trist att komma ut och slita upp kameran för att ta en bild och upptäcka att allt ser dimmigt ut... Låt kameran ligga i kvar i väskan ett tag så att den värms upp långsamt.
 
De flesta Thailändare älskar att bli fotade, men som vanligt gäller det att visa hänsyn och fråga om det är OK. Speciellt om du fotar polis och militär bör du få ett OK först, brukar inte vara några problem. Har du ett macroobjektiv så finns det hur många motiv som helst. Blommor,fjärilar,insekter mm
Lycka till ! Jag åker själv ner i Februari :=)
 
Några andra små tips? Som hur jag ska använda polaritions filtret etc.?

En annan fråga: På mitt polarisitions filter så när tvättar den så blir det någon lila färged vätska på som är svår att ta bort.. vad är detta?
 
Man skall vara försiktig med att tvätta polfilter. De består av två glasskivor med en polariserande plastfolie emellan. Vatten kan tränga in mellan skikten. Undantag är polfilter av typ Käsemann. De har tätade kanter.

Olle
 
Ska du ha någorlunda bra ljus så plåta innan 9 på morgonen och efter 4 på eftermiddagen. Mitt på dagen så är ljuset mycket hårt och det är svårt att få bra bilder i den mycket starka solen.
Jag bor där en stor del av året och har hundra-tusentals bilder från Thailand.
Här har du lite att se på innan du själv kommer dit

http://www.pbase.com/larsjohnsson
 
karlstrand skrev:
Finns det något sätt att få det att försvinna?

Om du har tvättat polfiltret när det sitter i fattningen kan det vara smörjmedlel som finns mellan de två metallringarna som har tagit sej ut på glaset. Ta en mjuk trasa eller toapapper, fukta med kemiskt ren bensin (Gripen, säljs på ICA) och torka försiktigt. Obs bara lite bensin!

Olle här ovan varnar för vatten vilket kan vara befogat men jag tror att risken för vatteninträngning på moderna polfilter är liten (men man ska inte bada dem), men bensin och alkohol kan däremot vara en fara om kanten på filtret blir blöt.
 
Sliskigt snygga solnedgångar ;-)
Alla udda, trevliga glada människor
Hela familjer, 5 pers, på moppe
Gatulivet
Härliga vyer
Tempel

Det känns som den frågan bara kan komma från någon
som inte har varit i Thailand ;-)
Var inte orolig se bara till att du inte får slut på
film/kort
 
det jag känner när jag är i asien mest i Filippinerna mn även i thailand är att man är rätt att dom skall ta kameran. Man vågar inte direkt. Men det börjar släppa mer o mer..

Så mitt råd är att våga gå ut med den och tryck av på så mycket som möjligt.
 
Piggelin-Malmö skrev:
det jag känner när jag är i asien mest i Filippinerna mn även i thailand är att man är rätt att dom skall ta kameran. Man vågar inte direkt. Men det börjar släppa mer o mer..

Så mitt råd är att våga gå ut med den och tryck av på så mycket som möjligt.

Sorry skrev i all hast :)

Rättstavad!!!

Det jag känner när jag är i Asien, mest i Filippinerna men även i Thailand är att man är rädd att dom skall ta kameran. Man vågar inte direkt. Men det börjar släppa mer o mer..

Så mitt råd är att våga gå ut med den och tryck av på så mycket som möjligt.
 
Tack för alla tips, dom tar jag med mej till Kambodja i Januari.
Inom vissa religioner kan dom bli galna av att bli fotade.
En del resenärer blev ordentligt utskällda i Egypten av för flitigt fotande.
Kanske muslimer är mer känsliga för att bli fotade än buddister.
Så man ska nog vara lite försiktig ändå.
Framförallt som någon skrev, visa respekt för deras religioner och tyckande angående fotografering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.