skarpedjup
Aktiv medlem
Kommer, har inte tid att svara just nu bara.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
yalazy skrev:
Men Nils, det verkar som om det som är den springande punkten för dig är huruvida man joxat i ett mörkrum eller inte.
Graal skrev:
Då har du nog missuppfattat vad jag skrivit men visst finns det en skillnad i hantverket, det har du rätt i.
Graal skrev:
Ska en datorframställd bild som är omöjlig att skilja från en äkta akvarell då kallas för akvarell? Tekniken har ju utvecklats så att dessa möjligheter finns men jag vet ingen som idag vill kalla en datorframställd bild för akvarell. Varför ska fotografin skilja sig där?
Graal skrev:
Personligen skulle jag nog vilja skilja på silverbaserad fotografi och digital fotografi. Allting skulle bli så mycket enklare då och vi skulle slippa alla dikussioner om när fotografi övergår till att bli något annat (men det håller nog inte alla digitala fotografer med om och ett silverbaserat fotografi kan ju också bearbetas på olika sätt i efterhand med icke-fotografiska metoder). Fast det kanske bara är jag som går med dessa funderingar och "trauman"? Men nu görs ju inte detta rent allmänt utan vi som sysslar med traditionella metoder får finna oss i att våra bilder sammanblandas med digitalt efterbehandlade fotografier av alla de slag. Jag är själv väldigt noga med att uppge vad det är för metod bilden framställts i men för andra spelar det mindre roll. Kanske är jag konservativ men jag ser en ganska väsentlig skillnad i de båda sätten att skapa fotografier, även om resultaten kan vara
lika? För mig är både metod och resultat olika liksom egenskaper i materialen och slutresultatet. Men för andra kan denna diskussion tyckas oväsentlig och problemställningen löjlig. Det kan jag hålla med om. Vi ser saker olika, utifrån våra egna utgångspunkter och det får man acceptera.
Lasse Mellberg skrev:
I den fotografiska historien finns det cirka ett tusen olika varianter på den fotografiska processen beskrivna. Silver är inte det enda ljuskänsliga materialet utan det finns många andra t.ex järnsalter som också är ljuskänsliga................................................. Jag tror inte att det går att dra en gräns och försöka definera fotografier som äkta eller inte!!!
Graal skrev:
Silver är nog det i särklass mest dominerande ljuskänsliga materialet inom traditionell fotografi och det som karaktäriserat fotografin under huvuddelen av 1900-talet. Silverhaloider har blivit synonymt med det som karaktäriserar traditionell fotografi.
Visst är jag ute efter någon slags definition på fotografi. Jag också ute efter att definiera äktheten i vad som är datorgrafik och att försöka utröna eventuella skillnader mot vad som vi i allmänhet kallar fotografi med ljuskänsligt material, digitalt som traditionellt, eller skillnader mot andra konstformer. Finns det några sådana skillnader eller ej? Visst kan det ses som meningslöst men jag ser det inte så. Och kanske är det som du säger att gränserna inte kan sättas? Men själv är jag ändå alltid intresserad av att veta hur en bild eller ett konstverk framställts.
För två år sedan fanns bilder som jag trodde var akvareller på en utstsällning här på Lessebo Handpappersbruk. När jag läste det finstilta visade det sig att det inte alls var akvareller utan fotografier som bearbetats i dator och sedan skrivits ut på handgjort akvarellpapper från Lessebo. Jag provade sedan att göra samma sak själv och det visade sig ganska enkelt, t.om i ett simpelt bildprogram som följde med min gamla scanner. Den bild jag sedan skrev ut på Lessebopapperet skulle jag nog inte kunnat måla förrän efter flera års övning med akvarell. Jag kallar inte sådant för akvarell, även om det är snarlikt och möjligt att skilja från äkta akvarell endast av experter. Jag kallar det inte heller för fotografi, även om utgångsmaterialet är ett fotografi av traditionell typ eller en digital bildfil. Jag vill kalla det för datorgrafik och varför skulle det vara problem med det? Kan inte den typen av bilder få ha sin egen definition? Varför ska det heta fotografi?
dumbo skrev:
För mig är "datorgrafik" något som har sitt ursprung i just en dator. Datorgrafik skapar med raytracing-program tex. Dessa bilder kan, med en skicklig person bakom spakarna, bli mycket lika fotografiska bilder. Här är skillnaden att ursprunget är en 3D-modell ritad i en dator och bilden skapas sedan av datorn.
Nils, med ditt resonemang så diskvalificerar du all musik på vinylskivor som musik eftersom att man
1. Använder RIAA-steg för att minska basen vid inspelning och öka den vid uppspelning.
2. Vinylskivor är, rent tekniskt, ett undermåligt medium som ger en tämligen förvrängd bild av verkligheten pga distortion och andra biprodukter.
Ändå är det detta som anses som "äkta" av väldigt många entusiaster.
Likaledes är inte heller musik på CD-skiva musik eftersom inspelningen normaliseras, komprimeras, för att inte tala om att den approximeras.
Du får ursäkta, men detta känns lite som en "diskussion" i stil med att "RIKTIGA bilar går på bensin, inte på gas, etanol eller rapsolja."
Du vill inte kalla det för fotografi för att bilden förändras i en dator.
Om man "målar" en bild i en dator, är det då inte att måla helt plötsligt.
Varför är fotografi helt plötsligt inte fotografi längre för att det tillkommer nya alternativa sätt att manipulera sina bilder?
Säg att jag, rent hypotetiskt, skulle komma på ett sätt att få ett fotografi att se ut som en akvarell, eller en kolteckning, som gjorde det möjligt att göra detta via "traditionella fotografiska metoder" i ett mörkrum. Då skulle detta helt plötsligt vara fotografi, medan det inte skulle vara det om jag gjorde det i datorn.
Vad jag inte heller förstår är varför det är så viktigt hur bilden är framställd. En bra bild är en bra bild. Punkt.
mats lindfors skrev:
Datorbearbetat fotografi, det låter väl i så fall bra som benämning.
//mats