Annons

Att ställa in vitbalansen med vitt papper

Produkter
(logga in för att koppla)

sonni

Aktiv medlem
Hej, jag undrar hur man ställer in vitbalansen "på plats"? Jag har läst någonstans att man kan använda ett vitt kaffefilter och ställa in vitbalansen efter detta. Men hur gör man?

Ska man hålla det alldeles framför objektivet eller ska man placera det en bit från kameran (t ex på marken om man plåtar i naturen)? Om jag står i skugga och vill fota en vy där solen bryter fram bakom en krök eller mellan trädstammar, hur gör jag då?

Det beror på kameran. På Nikon tar du t ex en bild där det vita (eller grå) fyller hela bildytan och kameran räknar ut rätt vitbalans efter det. Förmodligen är det liknande på andra märken, men kolla i din manual.

Men om man själv står i skugga och stora delar av motivet längre fram ligger i sol, blir vitbalansen rätt då?

Du ska låta samma ljus som faller på ditt motiv falla på pappret du balanserar mot. Ligger ditt motiv i skuggan ska pappret vara i skuggan osv.

Sonia, eftersom du lägger väldigt stor vikt vid just färg och vitbalans ska du definivt ta steget över till RAW. Sen skaffar du dig en Whibal
och du får rätt färgtemp med klick hemma vid datorn i efterhand.
Se även fotosidans recensioner.

/Jörgen

Precis, poängen är att du tar en bild på ett vitt papper som befinner sig i SAMMA ljus som det du fotar, så blir vitbalansen rätt. Om ljuset förändras måste du göra om proceduren. I motiv med blandat ljus får du nog välja vilket du vill ha rätt. Och plåta som sagt i RAW, så kan du fixa vitbalansen efteråt om det blir fel.

Min D300 låter mig lägga in lite olika referensbilder att växla mellan, men det går så fort att ställa in vitbalansen att jag inte brukar bry mig om det, jag tar bara en ny varje gång.

Jag har en Sony A350, och den vill ha det vita området i centrum.

Men när jag försökt att ställa in vitbalansen med ett vitt papper, själv stått i skugga och hållit pappret alldeles framför objektivet, så har jag fått ett felmeddelande: "custom WB error" vilket enligt manualen betyder att färgnyansen ligger utanför det förväntade området.

Det är därför som jag börjar tro att jag måste ha pappret en bit ifrån kameran, i fullt ljus, för att det ska funka. Men det är ju inte alltid möjligt att göra så.

Hela pappret MÅSTE fylla ut ringen i sökaren annars vitbalanserar du mot allt annat. Jag tyckte det funkade sådär mot papper, därför skaffade jag min whibal. Vitt papper är inte alltid vitt, så det kan slå en hel del.

Har läst recensionerna om Whibal, det verkar ju jättebra! Ska köpa detta kit så fort jag får lön!

har jag fått ett felmeddelande: "custom WB error" vilket enligt manualen betyder att färgnyansen ligger utanför det förväntade området.

Det låter ju konstigt, det är inte så enkelt att kameran måste kunna fokusera på papperet för att det ska funka, d v s att du håller det för nära helt enkelt?

Det kan vara det som är problemet. Nu har jag testat med lite olika avstånd mot ett vitt papper. Kameran reagerar lite inkonsekvent, ibland ger den ett felmeddelande när jag har pappret nära motljusskyddet, men inte alltid. Men jag får uppenbarligen tänka på att inte ha pappret för nära.

Hur vet kameran vilken färg pappret/kortet har? Man kan ju använda både grå och vita kort har jag förstått det som.
Jag har för mig att "gråkort" används för att mäta exponering och "vitkort" för att justera vitbalans. Båda används på så sätt att dom placeras så att dom får samma ljus som motivet.

Någon som vet bättre får gärna korrigera.

---/Thomas

Hur vet kameran vilken färg pappret/kortet har? Man kan ju använda både grå och vita kort har jag förstått det som.

Vill du ha det riktigt rätt så skall du undvika vita papper. Gråkort är det som gäller. Gråkorten har oftast en grå sida med 18% reflexion och en vit sida.

Problemet med vita papper är att de är för vita :). De är oftast behandlade med optiska vitmedel som gör ytan blåaktig för kameran. Den gråa och den vita ytan på ett gråkort har samma "färg" (samma RGB värde). Det enda som skiljer är hur mycket ytorna reflexerar

Du kan använda både den grå sidan och den vita på ett gråkort för vitbalans. De ger samma resultat. De vita använder man annars oftast till att hitta vitpunkten i ett motiv där en absolut vit yta saknas. Tänk er ett porträtt med färgad eller grå bakgrund. I ett motiv som detta så saknas ofta både vit och svartpunkten. Skitsvårt att veta hur mycket man skall dra i kontrastreglagen för att få det perfekt utan att veta ljusets totala omfång om man inte använder ett vit och svartkort. Man tar helt enkelt en referensbild före själva fotosessionen för att fastställa omfånget.

Ta och läs på Lars Kjellbergs sidor om QP Card
http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=84&tci=137

Senast ändrad:
I praktiken orkar man ofta inte släpa på ett gråkort (åker ofta till diverse länder med enbart handbagage, t ex), så då mäter jag på något jag tycker ser vitt ut för ögat... funkar OFTAST bra :).

Hej, jag undrar hur man ställer in vitbalansen "på plats"? Jag har läst någonstans att man kan använda ett vitt kaffefilter och ställa in vitbalansen efter detta. Men hur gör man?

Ska man hålla det alldeles framför objektivet eller ska man placera det en bit från kameran (t ex på marken om man plåtar i naturen)? Om jag står i skugga och vill fota en vy där solen bryter fram bakom en krök eller mellan trädstammar, hur gör jag då?

Man kan använda ett vitt kaffefilter. Då trär man det över objektivet och gör en vitbalansinställning. Ett billigt alternativ i förhållande till många andra lösningar. Blir riktigt bra när jag har testat (har en D300 själv).

I praktiken orkar man ofta inte släpa på ett gråkort (åker ofta till diverse länder med enbart handbagage, t ex), så då mäter jag på något jag tycker ser vitt ut för ögat... funkar OFTAST bra :).

Likandant gör jag!
Det finns ju nästan alltid något vitt man kan balansera mot. Och är det för vitt så får man väl blända ner.
Kanske inte blir exakt exakt, men fullt tillräckligt enligt mig.
Jag skulle aldrig lägga flera hundra kronor på en Whibal (vilket jäkla pris för en plastbit!!!) när det finns så mycket som är grått/vitt gratis.

En lurig sak med gråkort kan vara att de är tryckta med tanke på att ställa in rätt exponering, inte vitbalans. Den grå färgen kan då ha en icke-neutral färgton, om i sin tur lurar kamerans vitbalansering, den också.

Om din kameraväska är av märket Lowepro så har den en inredning med neutralgrå färg, då kan du vitbalansera mot den.

Annar kan du köpe ett billigt gråkort typ http://www.kaffebrus.com/grakort-18-procent-10-x-15-cm-257.html

En del sparar locket från en förpackning Pringles chips och håller det framför objektivet som ett filter, tar en bild och vitbalanserar mot den.

Jag använder ibland gråkort men bara i speciella situationer som inomhus vid blandljus. Vid sådana tillfällen fotar jag i raw vitbalanserar i efterkott mot gråkortet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar