Annons

Att spara från tif till jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Hur gör jag för att spara om från tif till jpeg....det finns inte i rullmenyn i sparafönstret när jag väljer "spara som"

Jag har gjort det förut, men hur tusan gjorde jag då...?
 
Ändra till 8 bitar, Jpeg klarar inte 16

Konvertera även till s-rgb innan om du kör med RGB, ananrs kan färgerna se lite matta och tråkiga ut i Jpeg
 
För att kunna spara i JPG-format så måste du se till att din bild har 8-bitar/kanal och helst RGB-färg (indexerad färg funkar t.ex. inte).

Så gå till Image -> Mode och ändra där så borde JPG komma med när du väljer "Spara som"
 
Kalle_B skrev:
Ändra till 8 bitar, Jpeg klarar inte 16

Konvertera även till s-rgb innan om du kör med RGB, ananrs kan färgerna se lite matta och tråkiga ut i Jpeg

JPEG stöder en inbäddad profil, så om du öppnar bilden i ett program som kan läsa en sådan profil blir det ingen ändring i färgen. Men om du öppnar bilden i en webbläsare, då är Kalles kommentar korrekt.

Stefan
 
stefohl skrev:
JPEG stöder en inbäddad profil, så om du öppnar bilden i ett program som kan läsa en sådan profil blir det ingen ändring i färgen. Men om du öppnar bilden i en webbläsare, då är Kalles kommentar korrekt.

Stefan

Jupp, eftersom jag enbart gör Jpeg bilder för webben eller om ajg ska skicka til lnågon okänd person så brukar jag ta för vana att alltid göra bilderna i s-rgb. Jag vet aldrig vad andra personen har för program och ärligttalat så vet jag inte om XP:s bildprogram har stöd för inbäddad färgprofil...

Eftersom mina jpeg bilder aldrig kommer redigeras och man inte ser en direk och klar skillnad mellan srgb och rgb så kör jag alltid srgb i Jpeg bilden. :)
 
Nu måste detta låta vrålknäppt, men jag KAN inte göra den till sRGB...

Jag har en tråd om det, men ingen kunde hjälpa mig, jorå jag fick MÄNGDER av tips, men inga fungerade och jag har CS på 2 datorer, CS2 på den ena och CS på den andra...

Jag är grymt begränsad pga av detta, så om nån har ett fungerande förslag så hade jag blivit glad.
 
Om jag nu minns rätt så ligger konverteringen under olika menyer på CS & CS2

CS ligger det under "Bild"
CS2 ligger det under "Redigera"

CS
Gör först om din tif-bild till 8-bitar, under bildmenyn.
Konvertera sedan till srgb, under bildmenyn.
Spara sedan som JPG, under arkivmenyn.

CS2
Gör först om din tif-bild till 8-bitar, under bildmenyn.
Konvertera sedan till srgb, under redigeramenyn.
Spara sedan som JPG, under arkivmenyn.

Jag har inte Photoshop framför mig just nu, så jag hoppas jag kom ihåg rätt, annars får någon annan komplettera.
 
Gip skrev:
Jag är grymt begränsad pga av detta, så om nån har ett fungerande förslag så hade jag blivit glad.

Grymt besvikna människor kan vi ju inte ha på Fotosidan, men det är lite svårt att hjälpa dig med så lite information. Vad är det som inte fungerar?

Stefan
 
stefohl skrev:
Grymt besvikna människor kan vi ju inte ha på Fotosidan, men det är lite svårt att hjälpa dig med så lite information. Vad är det som inte fungerar?

Stefan

När jag gör proceduren som Johan beskriver så är den fortfarande RGB...

Ingenting händer...

Jag kan skicka en bild till någon så får ni testa.
 
Gip skrev:
När jag gör proceduren som Johan beskriver så är den fortfarande RGB...

Du gör en konvertering från en RGB-färgrymd till en annan. Ingenting ska förändras i Photoshop. Men när du sparar bilden ser du att du kan bädda in en profil, som då heter sRGBIEC61966-2.1

Man kan inte tala om RGB eller sRGB. Adobe RGB eller sRGB är bara två olika varianter av RGB-färgmodeller.

Stefan
 
stefohl skrev:
Du gör en konvertering från en RGB-färgrymd till en annan. Ingenting ska förändras i Photoshop. Men när du sparar bilden ser du att du kan bädda in en profil, som då heter sRGBIEC61966-2.1

Man kan inte tala om RGB eller sRGB. Adobe RGB eller sRGB är bara två olika varianter av RGB-färgmodeller.

Stefan

Men när jag lägger upp bilden på webben ser den prutt ut...
 
Adobe Bridge

Hejsan,

Om du har CS2 och Bridge installerat kan du du där välja ImageProcessor och den gör då per automatik om bilden från RAW eller TIFF till JPG utan att du själv behöver konvertera den till 8-bit och sedan konvertera färgrymden till sRGB. Här kan du även välja att ändra storlek och köra makron, mycket användbart. Har du endast CS så finns det en ImageProcessor på www.russellbrown.com det är samma som är implementerad i CS2 så upplägger är exakt det samma.

Just ImageProcessor är mycket användbar om man ska göra samma ändringar på många bilder, välj vilka bilder du ska arbeta med och låt sedan ImageProcessor göra jobbet. Har du en någorlunda slö dator och många bilder kan man med gott samvete ta en fika!

Jonas
 
Re: Adobe Bridge

jonasandersson skrev:
Hejsan,

Om du har CS2 och Bridge installerat kan du du där välja ImageProcessor och den gör då per automatik om bilden från RAW eller TIFF till JPG utan att du själv behöver konvertera den till 8-bit och sedan konvertera färgrymden till sRGB. Här kan du även välja att ändra storlek och köra makron, mycket användbart. Har du endast CS så finns det en ImageProcessor på www.russellbrown.com det är samma som är implementerad i CS2 så upplägger är exakt det samma.

Just ImageProcessor är mycket användbar om man ska göra samma ändringar på många bilder, välj vilka bilder du ska arbeta med och låt sedan ImageProcessor göra jobbet. Har du en någorlunda slö dator och många bilder kan man med gott samvete ta en fika!

Jonas

Verkar intressant.

Löser det problemet med min srgb eller är det svaret på första frågan?
 
Gip skrev:
Men när jag lägger upp bilden på webben ser den prutt ut...

En färg beskrivs av tre värden: R, G och B. Värdena talar om hur mycket av de tre färgerna Rött, Grönt och Blått som skall blandas ihop. Problemet är att inte alla är överens om exakt hur de tre grundfärgerna ser ut. Har du testat att begära ett "rött" läppstift i en sminkaffär någon gång? :) Eller att fylla i lackskador på en bil i "ganska blå" färg? :)

sRGB är en definition på hur de tre grundfärgerna ser ut, och Adobe RGB är en annan. För att visa en blandad färg korrekt måste man veta DELS de tre värdena R, G och B, och DELS vad som avses med "Rött", "Grönt" och "Blått". Den andra halvan av villkoret är alltså valet mellan sRGB och Adobe RGB.

När allt det är klart så gäller det ju att skärmen verkligen visar den korrekta färgen. Här hjälper ENDAST en skärmkalibrator.

Slutligen så krävs naturligtvis att bildvisningsprogrammet kan ta hänsyn till färgprofilen (sRGB eller Adobe RGB). Tyvärr gör inte Microsoft Internet Explorer det.


Jag tror jag fick allt rätt, annars ser jag fram att bli rättad av Stefan.

Edit: Snyggat till formulering.
 
Jag gör ändringarna på 2 datorer, en med PS på jobbet utan kalibrator och en hemma med PS2 där jag kalibrerar skärmen med jämna mellanrum (på utskrifterna blir bilderna riktiga i färgen)

Jag tänkte jag skulle slippa ställa in sRGB på kameran, men just nu ser jag ingen annan utväg, min gamla kompaktkamera som har sRGB som standard har åtminstonde färgerna rätt när dom lägg ut på webben(...men det är mycket annat som är skit med den gamle trotjänaren ;))
 
Re: Re: Adobe Bridge

Gip skrev:
Löser det problemet med min srgb eller är det svaret på första frågan?

Förhoppningsvis så både löser det problemet med sRGB och är ett alternativt svar på din fråga, samtidigt så kan du utföra det på många bilder samtidigt och få en välförtjänt fika!

Jonas
 
Re: Re: Re: Adobe Bridge

jonasandersson skrev:
Förhoppningsvis så både löser det problemet med sRGB och är ett alternativt svar på din fråga, samtidigt så kan du utföra det på många bilder samtidigt och få en välförtjänt fika!

Jonas

Okidoki då ska jag genast testa...skitsnällt med all svar förresten, detta är ett jätteproblem för mig.
 
Hmmm, jag är inte helt säker på vad jag ska ladda ner från sidan...

Finns det bara för CS2, har visserligen CS2 hemma, men det hade varit kul att testa på CS redan nu här på jobbet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.