Annons

Att skriva över filer i Lightroom 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Primalisten

Medlem
Jag har införskaffat Lightroom 2, men lyckas inte med en så enkel sak som att öppna en fil, editera den, och sedan spara ner den igen. I alla fall inte på det vis jag vill. Kan ju inte undvika att känna mig lite som en idiot :)

Kort förklaring av mitt arbetsflöde:
1. Jag importerar mina foton från minneskort, hårddisk eller liknande direkt in i Lightroom.

2. Jag sorterar ut totalt misslyckade bilder och raderar dom helt. Jag "flaggar" alla foton som jag ev. kommer vilja arbeta med framöver.
Jag skriver in metadata och taggar alla foton.

3. Nu har jag alltså ordnat mina bilder så som jag vill ha dem i dess grundutförande. Därefter vill jag spara undan samtliga foton på två ställen.
Dels i en "RAW-mapp" så att jag alltid har orginalbilderna kvar. Inga större problem, bara att Exportera till "C:\Images\RAW\2009-01-01 Smygtagna foton på grannens fru", eller vad det nu rör sig om.
Eftersom jag inte vill fylla min dator med en bunt orginalbilder så flyttar jag den mappen till en extern hårddisk som fungerar som backup.
Dels vill jag spara bilderna i en "arbetsmapp", och det är dessa filer som jag kommer redigera och förfina framöver.

4. Här kommer problemet:
Jag plockar sen bort minneskortet, rensar katalogen i Lightroom, och importerar bilderna från arbetsmappen istället.
När jag redigerat bilderna, och vill spara dem igen så försöker jag göra det genom att Exportera till befintlig mapp, och skriva över filerna, eftersom det helt enkelt inte finns någon "Spara ändringar"-knapp. Lightroom vägrar dock att spara filerna, och hänvisar till att det är orginalfiler.

Hur ska jag göra? Jag vill kunna arbeta med filerna, och skriva över dem när jag känner mig färdig med en bild. Inte exportera till nya mappar varje gång.
Förmodligen har jag bara missat nån inställning.
 
Hej!
Du kan inte skriva över raw-filerna.
Alla ändringar som du gjort på bilderna i Lightroom sparas i databasen.
Du kan spara en editerad kopia men raw-filerna rörs aldrig.

Christer
 
Tack för svaret Christer.

Då strukturerar jag nog om arbetsflödet på så sätt att jag behåller mappen med RAW-filer på datorn, och därefter kopierar redigerade bilder till nån form av "färdiga foton"-mapp.
 
Ett litet tillägg, metadata som du uppdaterar sparas i separata filer (XMP-filer) eller i själva RAW filen om du använder DNG formatet så glöm inte att ta backup på det bibliotek där du lagrar dina RAW filer så att du inte tappar det arbete du gjort med metadata.
 
Jag tror du har missuppfattat lite hur Lightroom fungerar. I förstone kan LR sätt att jobba verka avigt och främmande eftersom det skiljer sig från traditionella program, ge det lite tid så klarnar det.

Gå in på siten www.lightroomkillertips.com och gå igenom deras videos och tips speciellt de som handlar om import och mapp hantering.
 
Joakim:
Lagras xmp-filerna som dolda filer tillsammans med bildfilerna?
Eller ligger de under samma katalog som Lightroominstallationen?
Jag hittar dom ingenstans.
När vi ändå är inne på metadata kan jag passa på att fråga om skillnaden mellan "Label", "Caption" och "Title" ?

AFJ
Tackar! riktigt bra tips.
Något segnavigerad sida, men jag ska beta mig genom alla sevärda videos.
Jag har lyckats förstå så mycket som att alla förändringar man gör på bilderna endast påverkar de kopior som ligger inne i Lightroom.
Alltid något :)
 
[...] Jag har lyckats förstå så mycket som att alla förändringar man gör på bilderna endast påverkar de kopior som ligger inne i Lightroom.
Alltid något :)

Alla förändringar i Lightroom är icke-förstörande och lagras helt separat från bilderna i lrcat-filen. Om du exporterar en bild läggs förändringarna ihop med originalfilen och ny fil skapas.

Fördelen är att originalbilderna förblir original och att det är lätt att "börja om", antingen med originalet eller en kopia inne i LR. En annan fördel är att man slipper slösa med hårddiskutrymmet om man har flera versioner av samma bild. Nackdelen är att om du mister lrcat-filen (t.ex. HD-krasch) så mister du alla förändringar du har gjort på alla bilder i det biblioteket.
 
Egentligen förändras ingen kopia heller. LR lägger på förändringar på hur din bild ser ut på skärmen i en preview. Så fort du drar i en spak så förändras vyn igen, oftast medans du drar i reglaget.
Det som LR sparar är bara previews eller thumnails.
 
Alla förändringar i Lightroom är icke-förstörande och lagras helt separat från bilderna i lrcat-filen. Om du exporterar en bild läggs förändringarna ihop med originalfilen och ny fil skapas.

Fördelen är att originalbilderna förblir original och att det är lätt att "börja om", antingen med originalet eller en kopia inne i LR. En annan fördel är att man slipper slösa med hårddiskutrymmet om man har flera versioner av samma bild. Nackdelen är att om du mister lrcat-filen (t.ex. HD-krasch) så mister du alla förändringar du har gjort på alla bilder i det biblioteket.

Det finns faktiskt en väg runt detta. Vi har rett ut det tidigare i en annan tråd. Om man markerar sina bilder och kör höger mus och väljer metadata-"Save to file" så skriver den också in redigeringarna i XMP-filen.
Det gör att om man importerar bilderna till en annan dator med en annan lr-cat fil så ser bilderna ändå lika ut som i den första datorn.
Så har man bilderna och xmp filerna intakta är man ändå inte rökt om lr-cat filen kraschar.
 
Ah, ok! Har läst om xmp:erna men inte tittat så noga på det. Det var ju tur att det går att spara redigeringen utanför bild- och katalogfilerna också.
 
Joakim:
Lagras xmp-filerna som dolda filer tillsammans med bildfilerna?
Eller ligger de under samma katalog som Lightroominstallationen?
Jag hittar dom ingenstans.
När vi ändå är inne på metadata kan jag passa på att fråga om skillnaden mellan "Label", "Caption" och "Title" ?

AFJ
Tackar! riktigt bra tips.
Något segnavigerad sida, men jag ska beta mig genom alla sevärda videos.
Jag har lyckats förstå så mycket som att alla förändringar man gör på bilderna endast påverkar de kopior som ligger inne i Lightroom.
Alltid något :)

Ändringarna sparas default i databasen. Om du alltid vill generera xmp-filer kan du ställa in detta, alternativt välja spara (ctrl + s) när du arbetat klart med en fil så får du en xmp.

/Mikael
 
Fel av mig, precis som Mikael säger måste du göra det själv eller ställa in det för att du ska få separata filer. Det är inget som man måste göra men om du vill att andra program ska kunna läsa metadatan så måste den ligga i xmp filer eftersom de inte har tillgång till Lightrooms databas.

Title och Caption är vad de låter som en titel bå bilden samt en (lite längre) beskrivning av bilden. Label används för att märka upp och eller gruppera bilder, jag har inte använt Labels så mycket men min tanke är att en Label sätter man mer tillfälligt t.ex för att markera bilder som man vill jobba vidare med eller som ska skrivas ut etc. För mer permanenta grupperingar så använder jag Collections (eller mappar på hårddisken).
 
Det finns en stor fördel med detta. I tidgare versioner av LR var man tvungen att göra en Export catalog från en dator och sedan Import catalog på den andra för att redigeringar och bilder skulle visa lika.
Nu kan man ha bilder liggande på en hårddisk eller NAS och få dem att visa samma metadata och "framkallning" utan att man importerar lr.cat och alla previews. Det tog en djäkla lång tid att jobba på det sättet om det var mycket bilder man ville ha på båda datorerna.
 
Mats, om man gör så som du jobbar, dvs att spara till XMP och bara flytta bilderna och xmp filerna, vad händer då med collections? Den informationen kan väl inte lagras i XMP-filerna utan måste väl vara en konstruktion endast inom databasen. Eller?
 
Vet ärligt talat inte Anders. Jag använder Collections relativt lite. Förmodar att alla vanliga Collections måste sättas upp i varje dator. Däremot bör smart Collections uppdateras när du lägger till nya bilder. Förutätter givetvis att du satt upp alla smart Collections manuellt på varje dator.
 
Tog och tittade i LR. Det finns en export smart collections settings och en import smart collection settings.
Så om man exporterar från dator 1 och importerar till dator 2 så bör det synka.
 
Tycker det är trevligt med vår dialog där Anders. Får oss att gräva en nivå vidare i LR. Ett program som har mer att erbjuda än vad de flesta inser.
Det finns mycket gömt i LR som man inte upptäcker förrän man gräver ordentligt.
Jag använder också DPP och Phase One ibland och speciellt Phase One kan ibland framkalla bilderna lite bättre.
När det gäller arbetsflöde och användarvänlighet är LR däremot absolut i en annan division.
 
Absolut!

Jag vet att vi snackat lite om Lightroom och möjligheterna att använda det i nätverksmiljö. Databasen är uppenbarlligen SQLite och läser man deras hemsida http://www.sqlite.org/ så framgår nog att databasen helt enkelt inte är skapad för fleranvändarmiljö.

Det borde ju dock vara ganska enkelt för Adobe att byta back-end i Lightroom till annan databas, säg MySQL eller MSSQL och på så sätt göra en Lightroom version som funkar för fleranvändare. För oss fotoamatörer kanske det inte är så viktigt men man kan ju tycka att det finns en marknad för de fotografer som jobbar i team och andra som skall hantera ett bildmaterial i grupp, men den kanske är för liten marknad.
 
Det är mer besvärligt än bara att byta databasmotor själva Lightroom måste också skrivas om. Personligen hoppas jag att de inte gör det för det skulle bara öka komplexiteten (och antagligen priset på produkten) på ett sätt som jag inte skulle ha någon nytta av.

Då är de bättre om de lägger de resurserna på att förbättra Lightroom ur ett bildbehandlingsperspektiv.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.