Gersemi skrev:
Återigen ang kostnader för butiker, visavi näthandeln...................
Agnetha skriver; >"Om den sk nätbutiken, förlägger sitt lager ex till glesbygden, eller en mindre ort.. så har du antagligen andra lönekostnader också.. plus att du betalar löner till lagerpersonal.. och inte försäljningspersonal<"
-Inga öststatslöner på landsbygden, däremot mycket lägre lokalhyra.
-Menar du att försäljningspersonal har högre löner?
-Vem tror du svarar i telefonen på nätbutiken?
Hon skriver oxå: >"Apropå påslag på varor, och rabatter som butiker får.. så är det ofta baserat på volymen butiken köper in...<"
-Titta på en nätbutik - mycket beställningsvaror.
Agnetha: >"Som ett exempel kan jag berätta.. och detta handlar om glas.. en stor rikstäckande kedja.. dom sålde dessa glas (kristallglas) för max 10:-/glas mer ut till kund (inkl moms) än vad den mindre butiken betalade i inköpspris. Hur skulle i det läget den mindre butiken kunna konkurrera med den stora rikstäckande kedjan. Ha en marginal inkl på 10:-/glas täckte nog knappt, kostnaden för inslagningen av glaset."<
-Och även en liten livsmedelsaffär köper vissa livsmedel för mer än vad det kostar att köpa i en medelstor affär. Vad många kedjor/stormarknader gör är att köra med lockvaror där kanske en fabrik har ett överskott och det går att köp ett stort lager billigt, sen sälja billigt med kanske liten vinst och det man "förlorar på gungorna tar man igen på "karusellen".
Ett annat sätt som tillämpas på åtninstone vissa stormarknader och fotonätbutiker är att sälja billigt av varor som kunderna jämför priser på tex kamerahus och ta igen på andra varor som kanske föreslås av säljaren.
Själv köper jag av en vanlig fotoaffär i cetrala Uppsala, att dom kan hålla bra priser med det läget är en gåta.
Och varför ska fotobutiker ligga mitt i en stad för? Med krångel med trafik och parkeringsproblem och dessutom med hög hyra.