Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att skjuta sig själv i foten

Produkter
(logga in för att koppla)
ok, men isåfall betalar jag hellre en ägare till den kameran jag är intresserad av några hundralappar(middag över lite kamerasnack) för att få testa hans kamera en timme och se om den är nåt för mig, än att betala över 2000 mer i butiken för att jag fick känna på kameran..

Finns ställen att hyra kameror till rimliga priser så man kan testa över en helg? Då kanske det är mer lönt än det lilla man får testa i butik, för ev. samma mellanskillnad..
 
Gersemi skrev:
Nå, tänker ni, varför gav inte vi dessa rabatter.. nja. det kunde vi kanske gjort.. men att har duktig utbildad personal, det kostar och för att hålla denna höga standard så krävs det intäkter. Marginalerna på varan, kanske inte riktigt klarade den här rabatten. Tänk på att ha en vara liggande i en butik ett år, den kostar pengar.

Jag anser att ni hade tjänat mer på att sälja billigt, än att inte sälja alls.. men visst, en kund som varit "besvärlig" och tagit sin tid för att fråga,testa.. har väl inte jättemkt rätt att pruta massor.. snabbkunder borde kunna få samma pris som nätet, nästan..

Jag avser en som kommer med tusenlapparna i hand och beställer vad han ska ha utan att diskutera om vad han ska välja.. då ska det inte skilja många % från nätet..

Jag är medveten att det inte fungerar i verkligheten, jag bara tänker högt.. :)
 
Benjamin83 skrev:
Jag anser att ni hade tjänat mer på att sälja billigt, än att inte sälja alls.. men visst, en kund som varit "besvärlig" och tagit sin tid för att fråga,testa.. har väl inte jättemkt rätt att pruta massor.. snabbkunder borde kunna få samma pris som nätet, nästan..

Jag avser en som kommer med tusenlapparna i hand och beställer vad han ska ha utan att diskutera om vad han ska välja.. då ska det inte skilja många % från nätet..

Jag är medveten att det inte fungerar i verkligheten, jag bara tänker högt.. :)

Visst, men butiken har fortfarande samma kringkostnad för varan.. kringkostnader som tyvärr skall betalas.
 
Gersemi skrev:
Visst, men butiken har fortfarande samma kringkostnad för varan.. kringkostnader som tyvärr skall betalas.

Har inte nätbutikerna samma kostnader omkring sakerna?
alltså jag pratar om en enskild produkt, att det fortfarande är bättre att sälja billigt än inte alls.. även om vinsten på slutet blir sämre än för nätbutiken..

själv tycker jag att det har sitt värde i att handla i butik, men det kan ju inte skilja 10% eller mer, såå mkt kladd är det inte att själv skicka iväg en kamera t.ex. om nåt krånglar.. inte värt 10% för mig iaf.. kanske 3-4%
 
Re: Fötterna -gamla hjulspår

millimeter skrev:
Men om butiken säljer till samma pris som Cyberphoto men går med förlust så hjälper det ju inte. Jag menar att om en nätbutik kan hålla lägre pris rant faktiskt så spelar det ingen roll om den lokala fotohandlaren ger rabatt eftersom han bara sänker sig själv.

Vill man "bevara" lokala fotohandlare får man kanske acceptera att det är dyrare, och inte tänka sig att få samma pris.

Att butiken tar mitt "Cyberfoto" pris och går back på köpet "köper" jag inte.
Butiken har inget av dom varorna i lager och har antagligen nästan samma pris från generalagenten som Cyber. Det som butiken betalar mer för är lokalhyran, och jag köper även andra saker i butiken pga dom ca 20.000kr jag köpte för och som dom säkert skänar några tusen på.
Är man butiksägare så måste man inse att det är 0-talet nu och inte 80-talet.
Gamla hjulspår gick en jobbarkompis och hans tjej i när dom köpte en gammal livsmedelsaffär på 80-talet med "över disk" och inte snabbköp på en LITEN ort men med stor väg vid husknuten.
Jag sa åt honom att dom måste göra snabbköp och satsa på lockvaror med annonser längs vägen.
Men icke sa nicke dom sålde den nåt år senare....de gick inte....
 
Re: Re: Fötterna -gamla hjulspår

Bofoto2 skrev:
Att butiken tar mitt "Cyberfoto" pris och går back på köpet "köper" jag inte.
Butiken har inget av dom varorna i lager och har antagligen nästan samma pris från generalagenten som Cyber. Det som butiken betalar mer för är lokalhyran, och jag köper även andra saker i butiken pga dom ca 20.000kr jag köpte för och som dom säkert skänar några tusen på.

Javisst, om du handlar en massa annat som de har plusmarginal på så går de ju ändå med vinst, men det går inte att förvänta sig att lokala butiker ska ge samma pris som nätbutikerna överlag. I det här fallet fungerade det (kanske?) just eftersom du köpte annat som kompenserade.

Det går ju inte att kommma ifrån att om allt annat är lika så innebär åtminstone lokalhyran att den lokala butiken måste hålla högre pris. Eller så har butiken enormt många kunder så att de får stor mängdrabatt från leverantörer och på så vis kan få ner priset. Men finns det såna fotobutiker?
 
Butiker har en fördel genom att det är lättare att handla på sig mer grejer, man går och rotar i lådor och tittar på hyllor och tänker att 'en sån måste jag ha också'.
Här spelar givetvis försäljaren in också, 'ska du inte ha en passande väska?'.
Det är möjligt att de jätteseriösa köparna (typ typisk fs-medlem) inte går på sånt, men säkert gemene man.
Dessutom, titta på fotokungens priser. Två butiker och ändå lägre priser på i princip allt än t.ex. cyberphoto. Det går.

Jag tror att, precis som nämnts här i tråden, det kommer finnas utlämningsställen och/eller showrooms, med i princip bara ett ex av varje vara i lager, men där möjligheten finns att känna och att beställa och hämta ut. De flesta butiker verkar gå åt det hållet.

Om denna lokal är lagd på samma plats som lagret så kan man ju handla över disk också, eller hur? Så har cyberphoto i Umeå.
 
Återigen ang kostnader för butiker, visavi näthandeln...

Om den sk nätbutiken, förlägger sitt lager ex till glesbygden, eller en mindre ort.. så har du antagligen andra lönekostnader också.. plus att du betalar löner till lagerpersonal.. och inte försäljningspersonal.

Apropå påslag på varor, och rabatter som butiker får.. så är det ofta baserat på volymen butiken köper in...

Som ett exempel kan jag berätta.. och detta handlar om glas.. en stor rikstäckande kedja.. dom sålde dessa glas (kristallglas) för max 10:-/glas mer ut till kund (inkl moms) än vad den mindre butiken betalade i inköpspris. Hur skulle i det läget den mindre butiken kunna konkurrera med den stora rikstäckande kedjan. Ha en marginal inkl på 10:-/glas täckte nog knappt, kostnaden för inslagningen av glaset.

Jag vet, det är kanske en felaktig jämförelse.. men vill ändå försöka belysa lite av problematiken för den mindre butiken, visavi.. en sk nätbutik.. eller en riktigt stor rikstäckande kedja.
 
Gersemi skrev:
Återigen ang kostnader för butiker, visavi näthandeln...................
Agnetha skriver; >"Om den sk nätbutiken, förlägger sitt lager ex till glesbygden, eller en mindre ort.. så har du antagligen andra lönekostnader också.. plus att du betalar löner till lagerpersonal.. och inte försäljningspersonal<"
-Inga öststatslöner på landsbygden, däremot mycket lägre lokalhyra.
-Menar du att försäljningspersonal har högre löner?
-Vem tror du svarar i telefonen på nätbutiken?

Hon skriver oxå: >"Apropå påslag på varor, och rabatter som butiker får.. så är det ofta baserat på volymen butiken köper in...<"
-Titta på en nätbutik - mycket beställningsvaror.

Agnetha: >"Som ett exempel kan jag berätta.. och detta handlar om glas.. en stor rikstäckande kedja.. dom sålde dessa glas (kristallglas) för max 10:-/glas mer ut till kund (inkl moms) än vad den mindre butiken betalade i inköpspris. Hur skulle i det läget den mindre butiken kunna konkurrera med den stora rikstäckande kedjan. Ha en marginal inkl på 10:-/glas täckte nog knappt, kostnaden för inslagningen av glaset."<
-Och även en liten livsmedelsaffär köper vissa livsmedel för mer än vad det kostar att köpa i en medelstor affär. Vad många kedjor/stormarknader gör är att köra med lockvaror där kanske en fabrik har ett överskott och det går att köp ett stort lager billigt, sen sälja billigt med kanske liten vinst och det man "förlorar på gungorna tar man igen på "karusellen".
Ett annat sätt som tillämpas på åtninstone vissa stormarknader och fotonätbutiker är att sälja billigt av varor som kunderna jämför priser på tex kamerahus och ta igen på andra varor som kanske föreslås av säljaren.
Själv köper jag av en vanlig fotoaffär i cetrala Uppsala, att dom kan hålla bra priser med det läget är en gåta.
Och varför ska fotobutiker ligga mitt i en stad för? Med krångel med trafik och parkeringsproblem och dessutom med hög hyra.
 
Och varför ska fotobutiker ligga mitt i en stad för? Med krångel med trafik och parkeringsproblem och dessutom med hög hyra. [/B][/QUOTE]

För det är i stan folk finns. Köplador i periferin gör mig inte glad. Själv vill jag helst köpa min kamera i en butik på hörnet, gärna mellan ett cafe och biograf, så kan jag gå på dit efteråt.
 
Bofoto2 skrev:

-Inga öststatslöner på landsbygden, däremot mycket lägre lokalhyra.
-Menar du att försäljningspersonal har högre löner?


--------------------------------------------

Nu är det några år sedan jag arbetade med handels avtal, så har inte riktigt koll på jämförelsen lagerpersonal/butikspersonal..
Lönerna är generellt högre i Stockholm/Göteborg/Malmö än i ex mindre orter,, bara att titta på lönestatistik ..

------------------------------------------------
-Vem tror du svarar i telefonen på nätbutiken?

Kanske ett callcenter uppe i Norrland
--------------------------------------------

Hon skriver oxå: >"Apropå påslag på varor, och rabatter som butiker får.. så är det ofta baserat på volymen butiken köper in...<"

-Titta på en nätbutik - mycket beställningsvaror.
-------------------------------------------------
Visst mycket beställningsvaror.. men i sin tur så måste ju Nätbutiken beställa det från leverantören.. eller hur.. tror inte dom plockar dom från tomma intet.
Om kamerabranchen fungerar som andra brancher.. så tror jag nog.. att den butiken som stora säljvolymer = stora inköpsvolymer från leverantör får rabatter från leverantören

Agnetha: >"Som ett exempel kan jag berätta.. och detta handlar om glas.. en stor rikstäckande kedja.. dom sålde dessa glas (kristallglas) för max 10:-/glas mer ut till kund (inkl moms) än vad den mindre butiken betalade i inköpspris. Hur skulle i det läget den mindre butiken kunna konkurrera med den stora rikstäckande kedjan. Ha en marginal inkl på 10:-/glas täckte nog knappt, kostnaden för inslagningen av glaset."<
-Och även en liten livsmedelsaffär köper vissa livsmedel för mer än vad det kostar att köpa i en medelstor affär.
---------------------------------------

Det här exemplet handlade inte om en enstaka vara.. det handlade om ett specifik kristallglastillverkare och gällde rakt över samtliga glasmodeller
 
Jag undrar lite hur många skulle vara berädda att betala bara för att klämma och känna. (inga skämt om snusk nu) Det kanske skulle vara en affärsidé!
 
Visst kan det vara svårt för butiker i tex stockholm att hänga på postorder/butiker neråt i landet i pris.
När jag skulle köpa min första 1ds så gick jag till prolabbet,Yfo men dom låg ca 5000 kr högre i pris än hegethorn så jag valde att handla från Hegethorn i stället.
Däremot så tror jag att flera dyrare butiker skulle kunna erbjuda kunden bättre service än nätbutiker o då tänker jag närmast på kanske nån liten kamerakurs etc för att locka nybörjare att handla kameran från dom istället för nätbutiken.
Erbjuda något extra för att dom är dyrare än dom andra.Jag minns när jag skulle köpa ett Center nd filter till en Hasselbladskamera då skulle kameradoktorn ha 2300 för det o hegethorn 1500kr jag försökte få ett bättre pris på kameradoktorn men dom menade att dom skulle ha 2300 för att deras butik ligger vid birger jarlsgatan o vägrade sänka en spänn trots säkert samma inköpspris som hegethorn så det handlar knappast bara om läge utan vilket påslag butiken vill ha.

Eftersom jag skulle åka till seychellerna dan efter så hann jag inte få upp något från hegethorn men hittade ett på schöners foto för 1800kr.
Så antingen anpasar dyrare butiker sina priser eller erbjuder något extra för dom dyrare priser dom tar annars så tar dom död på sig själva.
Om det skiljer något så är det ok men när det skiljer flera tusenlappar så kommer nog titta o kläm på kameran på yrkesbutiken fortsätta sedan beställning från postorderbutiken istället.
 
Jag håller på att titta efter ett Canon 30D hus. Lägsta priset på nätet är runt 11000 (går att få för samma pris med kitobjektivet). På dom lokala fotobutikerna här i Österusnd ska dom ha runt 16000 (14500 för bara huset), och då är det bara en av butikerna som har det hemma.

Visst kan jag betala lite extra för att få köpa min fotoutrustning i butiken nere på stan men jag kommer aldrig att betala nästan 1.5 gånger så mycket för samma vara. Så för min del blir det till att klämma och känna på den lokala fotoaffären och sen gå hem och beställa ifrån nätet, även fast jag inte gillar det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.