Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att skjuta sig själv i foten

Produkter
(logga in för att koppla)

da_flower

Aktiv medlem
Hej ..

Jag var ute på stan o insåg att vi skuter oss själva i fötterna, detta genom att jaga de lästa priserna på nätet hela tiden. De stackas affärerna fungerar som prov-filialer, dit man går för att klämma o känna. Sen går man hem o handlar på nätet. Detta har gjort att nu när jag var ute o skulle klämma o känna fanns det inget utbud. Var helt ömöjligt att få klämma o känna på alla modeller (endast d80 fick jag tag på). Då insåg jag att det jag var ute efter att göra har gjort att det inte går att klämma o känna längre.

Tror ni detta är framtiden, finns det en framtid för dyra butiker istan ???

/johan
 
Om dom sänker priserna så köper man där man klämmer och känner...det är inte svårare än så.

Man får vara bra dum om man köper sina saker där det är dyrast...

På den butiken jag klämmer och känner så är dom å andra sidan ofta "billiga" på många av dom produkter jag varit intresserad av, så jag handlar mycket av mina grejor där.
 
Problemen är att dom har svårt att konkurera med nätbutiker. Dom skall ha mer personal o dyrare hyror att betala. Så att bara sänka priserna är naivt att tro..
/johan
 
Bland det viktigaste är att butiken har varor i lager. Om de både är dyrare och inte har det man letar efter så köper man givetvis på nätet. Har de däremot saker som annars hade tagit en vecka att få hem från nätbutiken, så betalar i alla fall jag gärna några procent extra för att få varan direkt i handen.
 
Jag tänker också som Johan, om ingen handlar lokalt så kommer helt enkelt inte butiken att finnas kvar. Och en fotobutik vill man ju ha där man kan känna och klämma lite! :)

Jämför med mindre mataffärer på småorter, folk åker in till större städer och storhandlar, stödköper lite mjölk och limpa på orten i veckan och sen klagar de när affären i byn konkursar...

Sen tycker jag att det absolut är värt nån hundring extra att ha handlat över disk om det av nån anledning blir fel på varan. Hatar att beskriva fel via telefon eller mail, packa in grejorna, gå på posten och skicka... Det kostar både tid och pengar.

Skulle det dock skilja flera tusenlappar så kan det ju vara värt att beställa via nätet...

/Fredrik
 
Löjligt att jaga några ynka kronor genom att leta billigaste nätsajten.
Det är juh faktiskt värt en hel del när man ska köpa något att ha en personlig kontakt, att kunna klämma o känna och slutligen underlättar det rejält vid garantiärenden som sagt.
 
jag vill gärna ha billigaste priset... men så har man inte den allra fetaste budgeten medan man går i skolan heller, och vill gärna ha mest valuta för pengarna.

jag köpte min kamera i tyskland då det skiljde ganska mycket i pris jämfört med att köpa i sverige (mer än några futtiga %). men jag kan tänka mig att när jag börjar jobba och tjänar lite mer pengar så kan jag tänka mig att betala lite extra för den personliga servicen. kanske. jag bor inte heller i någon stad så frakten från en svensk butik blir ungefär lika mycket som bensinen kostar att åka till närmaste fotobutik.

men sen måste man väl inte ha ny optik hela tiden heller? begagnad har funkat utmärkt för min del!
 
fgh skrev:
Löjligt att jaga några ynka kronor genom att leta billigaste nätsajten.
Ja, det är jättelöjligt när man har sjutusen att röra sig med varje månad. Min egen ekonomi är viktigare än den lokala butikens fortvarande, tyvärr. Jag tänker inte göra en dålig affär för att vara solidarisk.
 
Nej, jag tycker inte att man skall göra en dålig affär heller, jag kommer gå till stället som är billigast (1000:- är mycket pengar trots allt). Men det vi får ställa oss in på är att vi helt enkelt kommer bli av med de lokala handlarna (eller åtm att utbudet komemr bli mycket sämre).

/johan
 
Jag har funderat på det där och snackat med en lokal butik. Jag sa till dem i butiken att det visserligen är skönt/bekvämt att handla i butik, om nåt händer, eller annat.. men skiljer det allför mkt från nätets priser så är det inte ekonomiskt/bekvämt längre.

Sen kan man ju ofta driva ner priserna med referens till nätets priser, och kanske få rabatt på tillbehör som nätbutikerna tar bra betalt för i kompensation för att de skänker bort husen..

Skiljer det under en tusenlapp på ett paket med hus, optik, tillbehör, väska o stativ bl.a. så lär jag välja vanlig butik. Bättre för en butik att sälja några hus för lägre marginal än att inte sälja några alls..
 
Så är det naturligtvis också. Om man nämner priserna på nätet(åtminstone på svenska nätbutiker) så går det ofta att förhandla om priset i butiken i stan.

Sen finns det ju andra faktorer som spelar in också. På nätbutiken tillkommer priset för frakt.
Och hos t.ex. Expert så får man några procents rabatt om man har deras kundkort.

Den faktiska skillnaden i priset behöver alltså inte bli så stor!

/Fredrik
 
Att betala 3000 kr mer för en kamera i en butik behöver inte vara dyrare. Det beror på hur man ser det...

Jag tror att en medlem på FS som ska köpa kamera minst använder sammanslaget 1 vecka på att surfa på testsidor, läsa recentioner kanske starta en tråd... Om du istället hoppat över det, o gott direkt till en fackmansbutik, berättat vem du är o vad du ska ha kameran till så hade du fått precis det du behöver direkt. På den veckan hade du kanske kunnat få in 5000 kr på jobbet...

Det jag menar är att du får göra mkt jobb själv om du köper på internet, -och det är rätt dåligt betalt.

Små butiker i stan KAN givetvis sälja till samma priser som på internet, men för vad nytta? Det kommer bara vara lagerarbetare som plockar fram paket från hyllorna... Däremot tror (hopppas) jag att det kommer finnas kvar butiker med kunskap för att det alltid kommer finnas efterfrågan på specialister.

Det största problemet för oss konsumenter tror jag är att dom stora tillverkarna vill att vi ska beställa "online" eller plocka varan från hyllan i det stora varuhuset själva. Då kan dom istället styra oss med riktad information (reklam). Man ska veta att det inte bara är storskyltar på stan o annonser i tidningen utan dom snirklar sig in i ditt nätverk o din bekantskapskrets ( o nätforum). Ni kanske kommer ihåg att när SonyEricson skulle lansera sin första kameramobil så hyrde dom in "turister" som gick runt i NY för att be folk fota dom, för att få igång en hype.. Det är flera år sen o utvecklingen har rasat som en lavin sen dess...

Ojoj, det blev ett längre svar än jag tänkt, men utan att låta för koncpiratorisk så ska man vara försiktig o komma ihåg att ingenting är gratis. Dom pengar man tror man sparar genom internetköp tas ut i den andra fickan. En sak är säker, det är ALDRIG konsumenten som till slut vinner.

/André
(som behöver gå till tandläkarn)
 
Lowrider skrev:
Att betala 3000 kr mer för en kamera i en butik behöver inte vara dyrare. Det beror på hur man ser det...

Jag tror att en medlem på FS som ska köpa kamera minst använder sammanslaget 1 vecka på att surfa på testsidor, läsa recentioner kanske starta en tråd... Om du istället hoppat över det, o gott direkt till en fackmansbutik, berättat vem du är o vad du ska ha kameran till så hade du fått precis det du behöver direkt. På den veckan hade du kanske kunnat få in 5000 kr på jobbet...

Det jag menar är att du får göra mkt jobb själv om du köper på internet, -och det är rätt dåligt betalt.

Små butiker i stan KAN givetvis sälja till samma priser som på internet, men för vad nytta? Det kommer bara vara lagerarbetare som plockar fram paket från hyllorna... Däremot tror (hopppas) jag att det kommer finnas kvar butiker med kunskap för att det alltid kommer finnas efterfrågan på specialister.

Det största problemet för oss konsumenter tror jag är att dom stora tillverkarna vill att vi ska beställa "online" eller plocka varan från hyllan i det stora varuhuset själva. Då kan dom istället styra oss med riktad information (reklam). Man ska veta att det inte bara är storskyltar på stan o annonser i tidningen utan dom snirklar sig in i ditt nätverk o din bekantskapskrets ( o nätforum). Ni kanske kommer ihåg att när SonyEricson skulle lansera sin första kameramobil så hyrde dom in "turister" som gick runt i NY för att be folk fota dom, för att få igång en hype.. Det är flera år sen o utvecklingen har rasat som en lavin sen dess...

Ojoj, det blev ett längre svar än jag tänkt, men utan att låta för koncpiratorisk så ska man vara försiktig o komma ihåg att ingenting är gratis. Dom pengar man tror man sparar genom internetköp tas ut i den andra fickan. En sak är säker, det är ALDRIG konsumenten som till slut vinner.

/André
(som behöver gå till tandläkarn)

Haha jadu... klockis.. ;)
Jag har undersökt massor och säkerligen använt timmar värda mer än kamerans pris i butik under senaste månaderna... men det är ju kul att lära sig samtidigt.. så det beror på hur man ser det..

Sen det där med kunnig personal, oftast är de ju inte särskilt kunniga och man får lista ut det mesta själv ändå.. så för min del kunde lika gärna en lagergubbe gått och hämtat kameran så jag fick testa den ett tag, sen köpa den.. för samma pris som online + 300 spänn för lagergubben som måste stå där varje dag..

I de flesta butiker är ju personalen "lagergubbar" som bara hämtar grejer och tar betalt.. låter lite hårt men det är sant.. jag som konsument ska inte kunna mer än säljaren om allt DE säljer.. men så är det oftast..
 
Det här med att kolla och prova innan köp i framtiden... Det finns idag lite lösningar på gång. SONY har öppnat ett visningsrum i Stockholm. Har för mig att de ska visa alla sina produkter man säljer i Sverige. Dit kan man gå för att känna och klämma. Dock tror jag inte man kan handla där... Finansieringen av denna utmärkta "tjänst" ligger inbakat i alla SONY-produkter som finns. De visar sina saker och oavsett var vi köper dem tjänar ju SONY sina pengar. I Helsingborgstrakten (lite osäker) finns det ett företag som är tänkt att fungera på liknande sätt men ska visa flera olika produkter. Det blev skriverier om det hela när man ställde ut vin och spritflaskor (med färgat vatten i) som kunderna kunde kolla på. Sedan kunde man beställa vad man ville ha via datorer och få det hemskickat. Skriverierna gällde då att det var spritimport.
Men jag tror att detta kan vara framtiden. Det är alltså produktföretagen som öppnar upp showrooms. På kameraavdelningen kan man kolla på alla kameror som finns på marknaden. När man bestämt sig ställer man sig vid beställningsdatorn och lägger sin order hos någon nätbutik. Kan tänkas att denna nätbutik får bidra med lite finansiering också kanske?
 
Jag tycker Scandinavian Photo har slagit två flugor i en smäll genom att sälja över nätet och ha ett antal butiker. I butiken får man den personliga kontakt som jag inte vill vara utan och nätpriser.

Annars tycker jag det är viktigt att gynna den lokala fotohandlaren. Jag vill inte vara utan honom.
 
Hade den lilla lokala butiken haft prylar i lager och kunskap så hade nog ett lite högre pris varit acceptabelt. Nu brukar de tyvärr vara både rätt okunniga och ta längre tid på sig att få hem prylar än vad tex Cyberphoto är; alltså har de inget existensberättigande.

Ytterligare skäl att inte handla från den lokala butiken: Jag var in på Fotoposé i Östersund som är en sådan där liten trevlig (?) lokal butik och letade desperat efter bläck eftersom jag var tvungen att skriva ut en bild samma dag och affärsinehavaren svarade på min förfrågan att "de sysslar minsann bara med RIKTIGA bilder". Jajajmän, det var sista gången jag satte min fot i den lilla butiken, lycka till med överlevnaden. :/
 
Jag knallade in på Kameradoktorn i somras för att köpa den Pentax DS som de listade på sin webbplats.

Väl där visade det sig vara lillebror Pentax DL dom hade på hyllan. Dock var säljaren väldigt anpassningsbar och hävdade att DS och DL i princip var samma kamera. Om jag då inte gjort min research hade jag nog gått på det.

Jag insåg då att även ett så välrenomerat ställe som Kameradoktorn har andra intressen än att ge kunden det denne efterfrågar.

/Jimmy
(Det hela slutade med att jag köpte en DL - fast hos Scandinavian Photo ;)
 
Fötterna

Jag tänkte köpa min DS på cyber men var in på en fotobutik och fick syn på den till samma pris.
Dom reade den och jag slapp frakten oxå dessutom fick jag uv filteret med i priset.
Prova att pruta på nätet.....he he.....
Senare gick jag in i butiken och visade priser från Cyberfoto på några objektiv mm och nu får jag samma pris i min butik så valet är ju självklart.
Så nu tänker jag försöka skjuta bra foton istället för att göra illa fötterna.
 
Re: Fötterna

Bofoto2 skrev:
Senare gick jag in i butiken och visade priser från Cyberfoto på några objektiv mm och nu får jag samma pris i min butik så valet är ju självklart.
Så nu tänker jag försöka skjuta bra foton istället för att göra illa fötterna.

Men om butiken säljer till samma pris som Cyberphoto men går med förlust så hjälper det ju inte. Jag menar att om en nätbutik kan hålla lägre pris rant faktiskt så spelar det ingen roll om den lokala fotohandlaren ger rabatt eftersom han bara sänker sig själv.

Vill man "bevara" lokala fotohandlare får man kanske acceptera att det är dyrare, och inte tänka sig att få samma pris.
 
Visst det låter jättebra med dessa sk showrooms där du kan gå och klämma o känna på en tänkt produkt.. men.. vad gör köparen som bor på den lilla orten.. Jag tror knappast leverantörerna har intresse av att bidraga med sådana showrooms på den mindre orten.. utan det blir i typ Stockholm, Göteborg, Malmö-Helsingborg och kanske något ställe till.

Det här är ett vanligt fenomen inom sällanvaruhandeln och gäller inte bara kameror. Butiken, med branschkunskapen, den får stå för visandet, medan stället utan detta och då med lägre priser.. får stå för försäljningen.

Det kostar en hel del att ha ett fyllt lager. Att ex för den lokale handlaren ha alla kameramodeller på hyllan, blir en ansenlig summa, som inte omsätts i reda pengar eftersom du som konsument använder handlaren som just ett ställe där du kan få "klämma o känna"

Idag tror jag marginalerna på kamerahus är ganska liten så att börja deela med rabatter för att nätbutikerna säljer billigare är kanske att, och nu hårddrar jag det, i princip säga till den lokale handlaren att ge honom lägre lön den här månaden.

Jag kan ge ett konkret exempel på detta.. Arbetade själv inom den sk sällanvaruhandeln där vi sålde dyra kapitalvaror, dock ej kameror.

Konkurrenten hade ett rabattsystem, men sällan några av dessa specifika varor i butiken utan beställde från leverantören efter hand kunden beställde. Just det, kunderna kom till oss.. tittade provade och våra säljare kunde lägga ner kanske en timma på kunden, där vi visade förklarade delade med oss av vår specialkunskap.. Kunden gick därifrån nöjd och belåten, för att sedan gå raka vägen till konkurrenten och beställa varan.

Undrar om den kunden tänkte på att under den här tiden vi delade med oss av vår kunskap visade och berättade, lät kunden prova, lade ner mycket tid.. så kanske vi missade en annan försäljning..

Nå, tänker ni, varför gav inte vi dessa rabatter.. nja. det kunde vi kanske gjort.. men att har duktig utbildad personal, det kostar och för att hålla denna höga standard så krävs det intäkter. Marginalerna på varan, kanske inte riktigt klarade den här rabatten. Tänk på att ha en vara liggande i en butik ett år, den kostar pengar.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar