Annons

Att scanna VELVIA

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasBjörne

Aktiv medlem
Jag är påväg att köpa en scanner.
Det jag helst vill ha är en flatbäddscanner med genomlysning så man kan scanna neg & dia.

Men jag har hört att Velvia ska vara väldigt svår att scanna. Jag har inte hur mkt pengar som helst att lägga ut heller.
Någon som har några förslag på en bra och prisvärd scanner jag kan köpa?

Tack till er som svarar.

/Jonas
 
Det finns förstås flatbädd med sk dialock..men jag rekommenderar ändå att köpa en riktig filmscanner och sedan komplettera med en flatbädd för dina pappersbilder.

En Minolta Scan Dual III och en billigare flatbädd är ett bra och prisvärt sätt att digitalisera sina bilder på. Filmscannern kostar ca 3600:- och en enklare flatbädd runt 1000-lappen.

För en ny flatbädd med dialock (som ger hyfsad kvalitet) kan du nog komma undan något billigare.
 
Senast ändrad:
Men tillbaka till VELVIA

Någon som har erfarenhet av att scanna Velvia med Scan Dual III då? Många säger ju att Velvia är väldigt svårscannad..
 
Re: Men tillbaka till VELVIA

JonasBjörne skrev:
Någon som har erfarenhet av att scanna Velvia med Scan Dual III då? Många säger ju att Velvia är väldigt svårscannad..

Hej Jonas;
själv köpte jag en ScanDual III häromveckan, och scannade in mina Velvia-positiv. Resultatet var överraskande, extremt bra korn, grym skärpa och ruskigt bra på i princip alla områden. Så jag har inte märkt någon nackdel med just den filmen, snarare tvärtom. Men jag kan garantera att du INTE kommer att få lika bra inscannade bilder om du köper en flatbäddsscanner med diatillsats.
 
Vad BRA!

Att du säger så! Nu blir jag väldigt glad!!
Med tanke på att jag idag köpte en
Minolta Dimage Scan Dual III !! Så nu måste jag bara plåta slut på min velvia rullar å lämna in för framkallning! Sen blir scanning på högsta nivå!
 
Re: Vad BRA!

JonasBjörne skrev:
Att du säger så! Nu blir jag väldigt glad!!
Med tanke på att jag idag köpte en
Minolta Dimage Scan Dual III !! Så nu måste jag bara plåta slut på min velvia rullar å lämna in för framkallning! Sen blir scanning på högsta nivå!

Hehe =)

Säg till om du hittar några intressanta inställningar/funktioner med scannern. Har bara snabbkollat lite (blev så faschinerad av bilderna jag tagit =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.