Annons

Att sälja bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Swimmer

Avslutat medlemskap
Hej!

Eftersom jag mest är en glad hobbyfotograf som är utbildad och jobbar inom en helt annan sektor (telekom) har jag alltid undrat lite angående hur det funkar när man säljer bilder som man själv tagit.

Enligt uphovslagen äger ju fotografen bilden och när något "köper" en bild av en är det egentligen som att "hyra" ut bilden för användning i t.ex en tidning.

Jag kan tänka mig att spannet på pengar man kan ta för en bild är ganska så brett...men ungefär mellan vilka nivåer ligger detta spann och vilka bilder ger mer pengar än andra?

Jag har inte på något sätt tänkt mig ge mig in på denna marknad, utan är en fråga som jag alltid haft i skallen och undrat kring...

Så ni som säljer bilder...blir det här mest lite extra pengar i kassan, eller går det att leva på detta om man är duktig?

Mvh, Fedde

Mitt spann är mellan 60 och 2000:- ungefär för en bild beroende på vad den ska användas till. 60:- tar jag för en "webbild" där längsta sidan är 640 pixlar. 2000:- kan t.ex. en bild som ska användas som reklam kosta, för att ta ett exempel.

Får du "rätt" bild och säljer den till "rätt" personer så kan du nog få så du klarar dig gott. (typ Usama Bin Laden nu t.ex.).

Än så länge ger det lite extra klirr i kassan men tanken är att jag ska kunna leva på det innan jag är 30 (är 28½ nu...). Då är tanken att det ska bli porträtt och mycket motorsport åt tidningar etc.

- Johan

Swimmer skrev:
Hej!

Eftersom jag mest är en glad hobbyfotograf som är utbildad och jobbar inom en helt annan sektor (telekom) har jag alltid undrat lite angående hur det funkar när man säljer bilder som man själv tagit.

Enligt uphovslagen äger ju fotografen bilden och när något "köper" en bild av en är det egentligen som att "hyra" ut bilden för användning i t.ex en tidning.

Jag kan tänka mig att spannet på pengar man kan ta för en bild är ganska så brett...men ungefär mellan vilka nivåer ligger detta spann och vilka bilder ger mer pengar än andra?

Jag har inte på något sätt tänkt mig ge mig in på denna marknad, utan är en fråga som jag alltid haft i skallen och undrat kring...

Så ni som säljer bilder...blir det här mest lite extra pengar i kassan, eller går det att leva på detta om man är duktig?

Mvh, Fedde

Det är svårt att sälja idag, och speciellt svårt att försörja sig, man får ligga i. Själv jobbar jag som fysiker och säljer bilder när någon frågar, arbetar inte intensivt på att söka upp köpare, enskild firma vid sidan om sin anställning är bra att ha om man säljer något (om inte annat för att få göra avdrag mot tjänsteinkomst).

Re: Re: Att sälja bilder...

mr_rockster skrev:

Får du "rätt" bild och säljer den till "rätt" personer så kan du nog få så du klarar dig gott. (typ Usama Bin Laden nu t.ex.).

Haha...ja, en sådan bild kan jag nog tänka mig ger lite klirr i kassan =)

growingart.se skrev:
Det är svårt att sälja idag, och speciellt svårt att försörja sig, man får ligga i. Själv jobbar jag som fysiker och säljer bilder när någon frågar, arbetar inte intensivt på att söka upp köpare, enskild firma vid sidan om sin anställning är bra att ha om man säljer något (om inte annat för att få göra avdrag mot tjänsteinkomst).

Nu var det länge sedan jag hade en egen firma (med en vän), men minns att eftersom firman inte var vår huvudsakliga aktivitet blev det klassat som hobbyverksamhet och därmed försvann också alla trevliga möjligheter till avdrag man kunde göra. Nu var det här dock 1995-1996, så saker kanske ändrats med tiden till det bättre?

Mvh, Fedde

Skatteverket har inget emot att man startar upp en enskild firma vid sidan om anställningen, och har stor förståelse för att verksamheten inte bär sig den första tiden. Förståelsen är 100 000 i avdrag under fem år mot tjänsteinkomst. Jag tror att man i motiveringen i ansökan bör formulera sig så att verksamheten avser att bära sig själv efter uppstart (vilken tar fem år...). Man får inte ge dem en hint om att de ligger på nivå för hobbyverksamhet. Ser ju bra ut om man säljer några bilder. Min erfarenhet är begränsad men det kanske är lite mer uppmuntran i dessa tider än för tio år sedan att starta eget?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar