Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att resa med fotoutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

d-one

Aktiv medlem
Jag ska iväg till Ryssland på ett fotouppdrag snart och skulle gärna vilja ha lite tips/info om hur det fungerar att resa med fotoutrustning (2 kameror, blixt, 2-4 objektiv, bärbar dator mm.) dit!

Behöver man t.ex. någon extra försäkring till utrustningen?

Får man ta med sig kamera och objektiven i planet?

Är stöldrisken stor i ryssland?

Hur mycket du får ta med dig som handbagage beror väl på flygbolaget, inte destinationen, så kolla med dem. Kamera och objektiv i planet ska inte vara några problem om det ryms i handbagaget.
Om du behöver extra försäkring eller ej beror på ditt försäkringsbolag.
Hur stor stöldrisken är beror på vart du ska åka, men generellt så är den betydligt större i Ryssland än i Sverige; i alla fall i storstäderna.

Jag var i Irkutsk 2004, då fanns det områden där min guide bad mig vara extra diskret med kameran. Så nog är stöldrisken större i det forna Sovjet än vi är vana vid, men i övrigt gick jag om kring som vanligt med kameran på axeln. Det var inte heller något problem att ta med utrustningen på flyget, jag hade med mig en fullpackad Lowe Pro Computrekker. Använd sunt förnuft och ha koll på utrustningen så löser det sig oftast.

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar