Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att resa bort.

Produkter
(logga in för att koppla)

booshwah

Medlem
Ut och resa.

Jag vill ha Pentax SMC-FA 50/1,4.

Vidare ska jag ut och resa och eftersom K10D är ganska stor så kunde något pannkaksaktigt vara bra. Är objektivet vettigt att resa med, eller vill man ha mer vidvinkel? Vill man ha zoom?

Har någon såna erfarenheter?
 
booshwah skrev:
Ut och resa.

Jag vill ha Pentax SMC-FA 50/1,4.

Vidare ska jag ut och resa och eftersom K10D är ganska stor så kunde något pannkaksaktigt vara bra. Är objektivet vettigt att resa med, eller vill man ha mer vidvinkel? Vill man ha zoom?

Har någon såna erfarenheter?
fråga:
tänkte du som enda objektiv? bara ett fast 50mm?
i s f hade jag nog hellre tagit en 18-55 eller 18-70 fast den är sämre... mest för vidvinkeln...
 
Om jag skulle ut och resa med enbart ett fast objektiv, så skulle jag välja ett standardobjektiv som FA 35 f/2 - som ligger mellan vidvinkel och kort tele. Ett kort teleobjektiv som FA 50 f/1.4 känns för långt.

Hälsar
R
 
nu är jag canonist men vid resa skulle jag ta ett fast objektiv med ca 30mm brännvidd så att det med brännviddsförlängning blir ett normalobjektiv (50mm)

o sedan så bra ljusstyrka som fanns i sortimentet/jag hade råd med så jag kunde skippa blixten (dock skulle jag nog föredra att packa med den i alla fall så det fanns möjlighet, om det skulle behövas)

dock skulle jag favorisera ljusstyrka kontra zoom
 
Klart man kan. Jag skulle nog ta med mig mitt 18-55. Har ett fast 50mm / 1.7 oxå, men som roland säger, det blir alldeles för långt. Jag skulle sakna vidvinkeln för mycket. Så ta med dig 18-55 objektivet. Eller passa på att tjakka 16-45 som skall vara mycket bättre. Blir nog resan lite roligare också =)

*edit* ser nu i din profil att du har 16-45 objektivet. Ta det med dig. Du kanske kan köpa 50 mm´s billigt på din resa?
 
Det känns som att frågan är något luddigt ställd...

Hur ska du resa?

Vart ska du resa?

Varför ska du resa?

Hur länge ska du vara borta?

Vad hoppas du kunna fotografera på resan?
 
Jag ska resa i asien i 10 veckor med start om en månad.

Jag hade ursprungligen tänkt mig DA* 16-50 f/2.8 men eftersom den blev försenad så vart jag tvungen att fundera ut nåt nytt och nu har jag köpt:

Pentax 12-24 f/4
Pentax 50 f/1.4
Samsung 50-200mm
sigma ef500 super

(En kompis tar hem från usa så blev bara 10000kr totalt)

Jag vet inte om det är korkat att åka utan nåt mellan 24-50mm men vidvinkel känns för mig riktigt spännande för tillfället. Flickan har en Canon A620 och den tar egentligen inte sååååå mycket sämre bilder än min k10d med normalzoom (i bra ljus) medans vidvinkelbilder och bilder från 50mm f/1.4 kan jag ENDAST få med min systemkamera.
 
Är trådskaparen booshwah och ESS samma person?

Isåfall, ska man resa 10 veckor i Asien så är det väl rätt begränsande att isåfall bara ha ett fast 50mm objektiv.

Har själv K10D, 18-55 och 50-200. För en resa känns det som tillräckligt.

Förmodligen är det väldigt personligt vilken typ av bilder man tar - själv hör jag nog till vidvinkelmänniskorna. 18-55, eller kommande 16-50, räcker för 95% av mina bilder.
 
Jag är inte samma persson som trådskaparen, jag bara bröt in i tråden för att få lite egen feedback och berätta hur jag lagt upp min utrustning.
 
Jag antar att valet av objektiv är oerhört personligt. Föreslår att du funderar över vad för slags bilder du tar och vilken brännvidd du föredrar.
Om jag vore du skulle jag inte tveka att släpa med mig alla dina objektiv utan kanske ägna kraften åt att fundera på en bra fotoväska eller ryggsäck istället.
:)
 
jag har redan köpt prylarna och skulle inte köpt dem om jag inte skulle ha med dem på resan. Ska kolla på lite olika väskor när sakerna kommer hem från USA.

Lowepro slingshot 100 verkar väldigt spännande.
 
Tycker dett låter som en skitbra idé att bara resa med ett 50mm 1.4 så måste man faktiskt koncentrera sig lite mera på bilderna och inte bara zooma och klicka, kvaliteten kommer ju att bliva så mycket bättre också:)
 
jo. jag (trådskaparen) ska också till asien, vilket sammanträffande. :)

jag är inte vidare bevandrad i hur pass mkt ljusstyrkan i objektiven faktiskt påverkar, eftersom jag bara har ganska ljussvaga grejor och är ny i gemet.

jag gör en en pro et contra-lista för att ta med många objektiv, som jag ser det. :)

pro:

.jag kan variera mig, komma nära, vinkla vitt, etc.

contra:

.stor kameraväska med många objektiv ser mycket dyr och begärlig ut
.den tar plats och är tung
.det är inte enbart en fotoresa


frågan jag ställer mig är om kvalitetshöjningen med 1.4 ljusstyrka möjligen gör att man kan beskära hårdare i efterhand?

sen är det ju faktiskt lite kul med självpåtagna begränsningar. se på dogma-filmerna.
 
Fattar jag rätt att du redan har k10 och 16-45, men vill ha 50/1.4 för att få ett mindre objektiv på resan?

Själv skulle jag tycka DA21 skulle vara en mer passande brännvidd om man måste begränsa sig till ett objektiv. Men det är väl ganska lätt egentligen, använd ditt zoom vid enbart 45mm nu på hemmaplan innan resan och känn efter om brännvidden känns begränsande eller inte.

Ett alternativ i ditt läge är väl egentligen att ha en kompaktkamera istället, eller som komplement till systemaren.

Tänk på att Pentax-objektiv är lite småsvåra att få tag på just nu, så om du vill ha 50/1.4 så kan det behövas lite tid att få det.

Objektivets maximala bländaröppning är 1.4 och anger hur ljusstarkt objektivet är. Det säger ingenting om objektivets kvalitet i övrigt (även om ljusstarka objektiv oftast brukar vara bra).

Stillbildernas dogma känns inte som k10 + fast brännvidd, det är väl att åka till Asien med en Holga eller liknande toy-camera skulle jag tycka :)
 
Jag var nyligen i USA en vecka med min K10D, och jag tror jag skulle tänka likadant på en långresa till Asien. Jag hade med mig en 20/2.8 och en 35/2 samt köpte 50/1.4 medan jag var där. 95% av alla bilderna var med 20:an. Skulle jag bara ta ett skulle jag därför ta det. Skulle jag ta två skulle jag komplettera med 50:an. Men jag har också klarat mig bra med 35:an när jag bara haft den...

Ljusstyrkan är för mig mycket mer värd än flexibiliteten i brännvidder. Hellre två fasta än ett zoom. Det är också väldigt befriande med ett fast objektiv, man behöver liksom inte tänka på vilken brännvidd man ska ha utan kan koncentrera sig på att fota...

Det är dock dyrt att köpa många objektiv. Mitt tips är därför att ta den zoom du redan har, främst för vidvinkelns skull, samt komplettera med 35:an för ljusstyrkan. Den är rätt skarp även på största öppning, nämligen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.