Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Om jag malar av ett fotografi av en fotograf raknas det da som en omtolkning? Altsa behover jag inte oroa mig for upphovratten?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
stefohl skrev:
Du behöver definitivt oroa dig för upphovsrätten. I och med att fotografilagen avskaffades jämställdes fotografi och övrig upphovsrättsskyddade alster. Detta innebär att det inte spelar någon roll om du målar av ett fotografi, upphovsrätten tillhör ändå fotografen.
Stefan
Fredrik Calabrese skrev:
det raknas altsa som en avbildning om det realistiskt malat?
Kommer nagon ihag fallet med en konstnar som kopte litografier och klippte upp och och anvande i sina egna verk?
bEPH skrev:
Däremot så får du ju inte göra vad du vill med det du målat av/fotat.
Japp, ditt såvida ditt verk inte har verkshöjd över de andra bilderna.Fredrik Calabrese skrev:
Fast var gar gransen for omtolking? Sag att jag tar ett foto pa frihetsgudinnan. eftersom det ar ett valdigt sonderfotat motiv sa finns det en stor chans att nagon tagit ett valdigt snarlikt foto.
Gunnlaug skrev:
Säg namnet på den bildkonstnär som skulle kunna avbilda/kopiera (till fotografens förtret/avundsjuka) ett till exakthet detaljrikt fotografi!?
Fotografen heter Jacob Forsell och konstnären Bert Olls. Bert Olls vann denna tvist, trots att det var exakt kalkering av Jacobs bild. PÅ Aktuellt visade en övertoning mellan de två bilderna och stod ju helt klart att Olls tecknat av bilderna.Frizge skrev:
Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på vare sig konstnär eller fotograf men det finns åtminstone ett tillfälle då en sån här tvist har gått till domstol. En konstnär harde gjort en blyertsteckning som var misstänkt lik ett porträttfoto av Evert Taube.
jolsson skrev:
Ska fotografen vara arg?
stefohl skrev:
Fotografen heter Jacob Forsell och konstnären Bert Olls. Bert Olls vann denna tvist, trots att det var exakt kalkering av Jacobs bild. PÅ Aktuellt visade en övertoning mellan de två bilderna och stod ju helt klart att Olls tecknat av bilderna.
Detta var en av de klart avgörande fallen som ledde fram till att fotografilagen avskaffades. Idag skulle alltså Bert Olls med all säkerhet bli fälld. Så det går inte att använda detta fall för att dra några slutsatser av vad man får göra idag.
MVH/Stefan
Jag förstår hur du menar, iofs skulle stackarn kunna känna att målningen är en "degradering" av hans målning och därför en "kränkning"?Gunnlaug skrev:
Å min lilla poäng var/är, att om fotografen blir stött av att en målarkludd avbildar/kopierar ett fotografi... ja då snackar vi patetik på hög alt, låg nivå... Hur Beelzebub kan man bli förbannad av att fotografiet blir avbildat på duk..? (själv skulle jag bli glad som en lax) Jag kan självklart förstå ilskan om man *fotograferar* av ett foto... men att MÅLA av!!???