Annons

Att lura sin My-II

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolf Beam

Aktiv medlem
Nu ska jag ut och resa ett par veckor. Enda kameran blir min Olympus my-II. Vore jättebra om man kunde få lite tips om bra sätt att lura automatiken för en mer kreativ fotografering.
 
Hmm, jag har en my1. Det enda sätt jag kan komma på att lura den på är att låsa exponering och fokus och sedan rikta om för att inte få så centrerad komposition. Vet inte om 2an har några funktioner utöver vad 1an har. Vill man pressa filmen kan man köpa etiketter med DX-kod att klistra över den vanliga.
 
Tänk om det funnits manuell iso-inställning på my-II:an. Då hade man kunnat ta mkt roligare bilder. En annan sak som vore väldigt bra vore en detaljerad beskrivning av hur ljusmätningen fungerar och vad den prioriterar. Om Olympus ville så vore det enkelt för dem att publicera sådan info. Förresten är det någon här som vet mer om ljusmätning, tid- och bländarprioriteringar för kompaktkameror i allmänhet?
 
Jag tycker att My2an är lite för flitig på att använda blixten där den verkligen inte behövs. En solig dag i thailand med iso 400 film ville min my2 använda blixt alldeles för ofta. Så ett tips är att stänga av blixten helt där ditt omdöme säger en sak och kameran en annan.
 
Jo, etiketterna med DX-kod ersätter ju inte manuell iso-inställning helt eftersom man inte kan över-/underexponera enstaka bilder.
Ett annat tips är att faktiskt använda blixten när det är soligt, för att lätta upp hårda skuggor. Min my1 brukar också vilja blixtra när det är full sol. Det kan väl inte vara så att den känner av hårda skuggor och vill jämna till ljuset på eget bevåg...
 
Jo tack, jag vet... Det är ju närmast standardprocedur att stänga av blixten varje gång man fotar: irriterande. Och inställningen försvinner ju när man stänger luckan.
 
Jag tar för givet att det är centrumvägd genomsnittsmätning.

Vad är det för motiv du saknar att kunna över/underexponera? Det är väl bara att mäta mot något som är för ljust/mörkt (himlen/marken/skugga). Fast det kan ju bli lite struligt om inte avståndet stämmer...

Måste bara nämna att en µ-1:a exponerade alldeles strålande när jag använde den med diafilm på två fjällvandringar. Andelen felexponerade eller oskarpa bilder blev i stort sett obefintlig!
 
Jag skrev följande om några kompaktkameror för några år sedan:
”Konstigt nog så ger Yashica T5 och Nikon Zoom 600 förvånansvärt bra resultat men det beror nog på att dessa kameror har ett bra objektiv och en god ljusmätning. En kamera som jag vill varna för är Olympus MyII som har ett skapligt objektiv men som har en dålig ljusmätning som ger överexponering om det är ljust och underexponering om det är mörkt.”
Jag investerade i två stycken MyII:eek:r men upptäckte snart att något var fel. Skickade kamerorna för garantireparation och hade kontakt med servicefolket. Det var inget fel på kamerorna. I varje fall fick de godkänt i leverantörstestet. Jag rekommenderades att inte använda kamerorna till dia… Båda kamerorna överexponerade ca två steg då man körde med ISO 100 i klar sol. Lika mycket underexponering med ISO 800 inomhus.
Kör numera med Ricoh GR1 som fickkamera men avståndsmätaren på den kameran är värdelös men det finns manuella möjligheter om man förstår sig på symboler på blommor och fjäll etc. GR1:an tror att du är en idiot fast optiken och ljusmätaren är bra.
Men det jag nu skrivit hjälper dej ju inte att lura MyII:an. Den kommer att lura dej även i fortsättningen om jag förstått saken rätt.
 
Har ingen erfarenhet av myII men har en myI sedan många år o har kört dia i den utan några bekymmer alls. Att blixten lever ett eget liv beror på att den försöker känna igen motljussituationer o liknande.
 
spot

Det finns faktiskt en spot-funktion på MyII:an. Håll in båda knapparna på baksidan så dyker det upp en symbol med en prick i mitten. Jag använde spotfunktionen när jag var och fjällvandrade tidigare i år. Nio av tio diabilder blev rätt exponerade. Jag tror att det finns en slow sunc - funktion också.
 
Senast ändrad:
Hehe, nu kommer jag in lite sent i denna diskussion.. men borde det inte gå att täcka över ljusmätaren/cellen med olika material som tar lite ljus om man tex vill överexponera?

Typ hålla för ett gulfilter för ett stegs mer exponering, ett orange för två eller ett rött för tre steg?

Jag har nämligen precis köpt en beg svart MyII för 250 spänn och är förstås väldigt intresserad av detta, hur man lurar sin MyII..

Hur fungerar spotmätningen egentligen? Är det kanske det bästa i motljussituation om då mäter mot något i skuggan?
 
Jag exponerade massvis med dia i Kina och Laos för tre år sen. Min Canon hade blivit stulen och inhandlade därför en mju 2 i Kunming.

Använd spotmätaren så har du hyffsad kontroll över huruvida du vill exponera filmen. Det är naturligtvis inget precisions förfarande men fungerar. Då slipper du dessutom den ständiga upplättningsblixten.

En fantastiskt tålig kamera. Jag doppade min mju 2 (oavsiktligt) i Mekong floden. Den har fått allehanda drycker spilld över sig. Damm, salt, stryk, etc etc.
Och tålighet tycker jag är den viktigaste egenskapen för en kamera man alltid har med sig. Visst, min F3 kanske är byggd av järn, men klarar den en öl över sig?

Harald:
Min mju2 underexponerar ungefär ett halvt stop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.