Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att ljusmäta och sen komponera om bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

laptop

Avslutat medlemskap
Läser på många ställen att för att få bättre ljuseffekter ska man mäta ljuset tex på himlen o sen låsa exponeringen o sedan komponera om bilden med motivet där man vill ha det. Men när jag använder mig av ae-låset så låses väl även fokuseringen o rimligtvis blir inte fokuseringen på motivet korrekt när jag komponerar om bilden? E jag ute och cyklar? För ae-l o af-l är ju samma knapp? Eller har det med vad jag har för slags ljusmätning o fokuspunkter att göra oxå eller?
Blir snart tokig, har försökt "läsa" o testa mig fram med detta men känner att jag vill ha en bra beskrivning som underlättar mitt experimenterande... Ska fotografera ett bröllop om två veckor o känner att då vill jag ha koll på detta...
Snälla hjälp!!

( det är en Nikon kamera jag har så ni vet när ni ska förklara. :) )
 
Nu vet jag inte på vilka modeller detta funkar, eller vilken modell du har. Men på min D300 jobbar jag så att jag har fokuseringen endast på AF-ON, därav kan jag låsa endast mätningen med avtryckaren och endast fokus med tummen.
Vad detta också ger är att jag alltid har kontinuerlig fokusering aktiverad, är det något jag vill låsa på så släpper jag helt enkelt AF-ON och fokus stannar där.

Hoppas att detta kan hjälpa.
 
Har själv aldrig använt mig av den funktionen, men på min D40 kan man gå in i custommenyn, och under "AE-L/AF-L" ställa in den på "Bara AE-L". Då låser AF-L/AE-L-knappen exponeringen.

(Jag fattar bara inte hur man ska använda den i praktiken - knappen sitter ju heltokigt och det verkar som man måste hålla inne den för att låsningen ska stanna kvar?).
 
Såg i din profil att du också har D300, så denna inställning rekommenderar jag varmt! Alltså meny a5 OFF (=endast AF-ON).
 
Japp, kan bara hålla med Henrik även. Jag har en Canon men det verkar fungera på samma sätt. Efter jag gick över till fokusering med tummen har allt blivit enklare!
Fokusera med tummen, ljusmät med avtryckaren halvvägs nedtryckt. :)
 
Jag kör en annan variant, Jag kör i af-s läget, med andra ord när du trycker ner avtryckarn halvvägs så låser sig fokusen på det sället du satt den på och sen kan jag komponera om. Sen så har jag ställt Ae-knappen på så att man låser exponeringen med ett knapptryck och för att låsa upp den igen så trycker man bara igen. Det funkar bra för mig. Varför jag inte använder af-on-knappen är att om jag lämnar över kameran till någon annan för att ta en bild så blir det så mycket lättare än att behöva förklara hur man fokuserar osv, det är bara att trycka av:)
 
Japp, kan bara hålla med Henrik även. Jag har en Canon men det verkar fungera på samma sätt. Efter jag gick över till fokusering med tummen har allt blivit enklare!
Fokusera med tummen, ljusmät med avtryckaren halvvägs nedtryckt. :)

Du har väl knappen *

Mät ljuset där du vill ha det, tryck på *, komponera om bilden och
kör som vanligt med AF, ta sedan bilden.

Kör mycket med detta när jag använder upplättning också, funkar kalas för mig och jag slipper att flippra med två fingrar för att ta bilden.

MVH Julle.
 
Tack allihopa för era svar, nu äntligen har jag fattat. Jag har gått in i menyn o ändrat så min ae/ af l knapp numera låser exponeringen vid ett knapptryck. Jag börjar så o sen får jag se om jag ändrar till knapparna såsom några av er skrev. Att min avtryckarknapp endast mäter exponering o af-on sköter fokuseringen.
Nu blev livet mkt lättare,
en fråga till. Om jag står utomhus o ska fota ett par, jag står i skugga o vill ljusmäta deras ansikten för att få exponeringen korrekt där, alt står i solljus o vill att deras ansikte ska bli rätt, då måste jag spotmäta va? Eller räcker det med centrumvägd ljusmätning? El blir den mätningen för stor sas?

frågar er för ni gav så bra svar.
 
Tack allihopa för era svar, nu äntligen har jag fattat. Jag har gått in i menyn o ändrat så min ae/ af l knapp numera låser exponeringen vid ett knapptryck. Jag börjar så o sen får jag se om jag ändrar till knapparna såsom några av er skrev. Att min avtryckarknapp endast mäter exponering o af-on sköter fokuseringen.
Nu blev livet mkt lättare,
en fråga till. Om jag står utomhus o ska fota ett par, jag står i skugga o vill ljusmäta deras ansikten för att få exponeringen korrekt där, alt står i solljus o vill att deras ansikte ska bli rätt, då måste jag spotmäta va? Eller räcker det med centrumvägd ljusmätning? El blir den mätningen för stor sas?

frågar er för ni gav så bra svar.

I detta fall föreslår jag spot-mätning. Fast jag använder praktiskt taget bara spot-mätning, oavsett motiv och ljusförhållanden. Då kan jag själv välja vilken del av motivet som ska avgöra exponeringen, låsa exponeringen till det värdet och sedan komponera bilden, fokusera etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.