ANNONS
Annons

Ljusmäta separat från fokusering!

Produkter
(logga in för att koppla)
Att manuell exponering medger bättre kontroll i vissa lägen kan jag hålla med om, och kan vara nödvändigt att använda i vissa extrema ljusförhållanden, men bara för att man slår över till manuellt läge behöver det inte betyda att man vet bättre vad man gör. Klarar man inte att behärska de automatiska lägena så blir det knappast bättre av att man går över till manuell exponering. Det gäller framför allt att förstå vad kameran gör och vad som man själv kan behöva göra oavsett om man använder automatik eller styr kameran manuellt.
För de flesta situation är dock automatiken till hjälp för att förenkla hanteringen av kameran.

Det jag tänkte var att om användaren redan vet vad ljusmätning är, och vill mäta "utanför" automatiken, är manuellt läge det alternativ jag rekommenderar.

Jag håller helt med om att det allra viktigaste är att veta grundprinciperna för hur en bild blir till.
 
Senast ändrad:
Det visste jag inte. Blir det något tydlig markering? Vad heter inställningen?

Det är inställningen för exponeringslåsknappen. Sökte upp manualen till D700 och det verkar vara f7. AE-L (hold) heter det om den låser och låser upp med knapptryck. Nu har jag inte en D700 så jag vet inte hur den indikerar, men min vid det här laget i den här branchen snart antika D80 (köpte den när den nyligen kommit ut :)) visar AE-L i sökaren.

Det verkar för övrigt finnas ytterligare en variant på D700 där den låser med knapptryck och sedan är låst tills man tar en bild, trycker på knappen igen eller mätningen stänger av.
 
Det är inställningen för exponeringslåsknappen. Sökte upp manualen till D700 och det verkar vara f7. AE-L (hold) heter det om den låser och låser upp med knapptryck. Nu har jag inte en D700 så jag vet inte hur den indikerar, men min vid det här laget i den här branchen snart antika D80 (köpte den när den nyligen kommit ut :)) visar AE-L i sökaren.

Det verkar för övrigt finnas ytterligare en variant på D700 där den låser med knapptryck och sedan är låst tills man tar en bild, trycker på knappen igen eller mätningen stänger av.

AE-L hold mycket riktigt. Håller AE-låst så länge ljusmätningen är på eller tills man trycker på knappen igen.

Det indikeras AE-L i sökaren men inte på displayen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.