Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att komma igång på riktigt med naturfoto- tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

eighteenlives

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Jag är vansinnigt förälskad i naturen och att vara ute med kameran. Jag drömmer om att kunna ta bilder på vilda djur och vackra platser. Jag rör mig mest i hemtrakterna runt norra Stockholm (är körkortslös). Jag ser allas fantastiska bilder på rävar och fåglar och jag vill också kunna få tillfälle att ta sådana bilder. Så jag undrar lite försiktigt:

-Var börjar man? Jag funderar på olika workshops, det borde väl vara en bra start?
-Ni som fotar från gömsle, kan ni berätta hur en vanlig fotoutflykt går till?
-Jag har inte något superteleobjektiv, men dock ett Nikkor 70-200 med 2x-converter. Är det en vettig utrustning att börja med?

Jag vet att det är en lång väg att vandra , men jag ska gå den och då kan jag lika gärna fråga om lite tips. =) Jag brinner för naturen och för biologisk mångfald.

Tacksam för svar!

Biofoto

Hej allihopa!

Jag är vansinnigt förälskad i naturen och att vara ute med kameran. Jag drömmer om att kunna ta bilder på vilda djur och vackra platser. Jag rör mig mest i hemtrakterna runt norra Stockholm (är körkortslös). Jag ser allas fantastiska bilder på rävar och fåglar och jag vill också kunna få tillfälle att ta sådana bilder. Så jag undrar lite försiktigt:

-Var börjar man? Jag funderar på olika workshops, det borde väl vara en bra start?
-Ni som fotar från gömsle, kan ni berätta hur en vanlig fotoutflykt går till?
-Jag har inte något superteleobjektiv, men dock ett Nikkor 70-200 med 2x-converter. Är det en vettig utrustning att börja med?

Jag vet att det är en lång väg att vandra , men jag ska gå den och då kan jag lika gärna fråga om lite tips. =) Jag brinner för naturen och för biologisk mångfald.

Tacksam för svar!

Hej
Bli medlem i Biofoto, det finns en lokalavdelning i Stockholm.
http://www.biofoto.se/node/2

Christer

Nog går det att bli en duktig naturfotograf utan körkort men det är klart att det underlättar att ha bil. Kolla in Serkan Günes som började med att ta bussen till olika platser runt om Stockholm och fick pris som årets naturfotograf av Naturvårdsverket förra året. www.serkangunes.com

Annars är väl någon form av kurs eller workshop en bra start, jag har själv varit med på några av Creative Adventures kurser. De har ännu inte lagt upp vårens kursprogram på sin hemsida men det skall komma under dagen. Jag vet dock att flera av de kurserna redan är fulla så du får skynda dig om du ser något du gillar. Deras kurser är dock mer inriktade på natur- och landskapsfotografering än djur men Patrik är också en duktig fågelskådare och -fotograf.

Annars är det väl övning, övning och åter övning som gäller. En hel del pannben och nyfikenhet underlättar nog också. =)

Hej,

Ditt objektiv är ett bra startobjektiv för naturfoto. Med 2x konverter får du en upplevelse hur "nära" du kommer på 400mm.

Gömslefotografering för mig har oftast handlat om att man bygger ett gömsle under en tid där det rör sig djur, och många många timmar spenderas i detta - ofta utan resultat. Gömsle använder jag oftast när jag riktar fotograferingen åt en viss art eller ett visst djur. Däggdjur - älgar, rävar och andra klövdjur.
Gömsle får fåglar t ex småfåglar och rovfåglar.

En av de bästa sakerna nu på vintern för dig är att ordna en foderplats för småfåglarna och kanske ett gömsle/tält som du sätter upp nära matplatsen. Här kan du planera ljus och bakgrund och även vart fåglarna kommer sitta. Detta ger dig bra möjligheter för träning, t ex exponering och komposition. Du har råd att "leka" eftersom småfåglarna är vid matstället hela tiden.

Försök att ha 200mm som bas när du fotar småfåglarna, så att detta täcker upp fågeln stort i sökaren. Om du sedan vill ta närbilder sätter du på 2X konverter.

I början när jag började fota t ex fåglar så gick jag ofta runt i skogarna och letade. Detta upplever jag att jag gör mindre och mindre nu, då möjligheten till riktigt bra bilder är begränsade och det ligger mycket tur i att stöta på objekten. I stället har jag börjat planera mina bilder, jag vet ungefär vart vissa arter uppehåller sig, jag går dit och sätter upp lite ris som jag kan gömma mig bakom, och så sitter jag och väntar med en kaffe-termos. Men försök var ute så mycket som möjligt, lär dig vart djuren finns. Bästa tiden på dygnet är när solen går upp och fram till lunch - i alla fall för mig, ljuset är bäst då och fåglarna är mest aktiva på morgontimman.

Lär artiklar på
www.naturescapes.net
www.naturephotographers.net

Här har du ingående artiklar i hur några av världens bästa naturfotografer arbetar och ger tips.

Hoppas vi får se många trevliga bilder
Lycka till
Martin

Tack så jättemycket alla goa människor!
Biofoto ska jag genast ta tag i! Har funderat ett tag på att gå med, bara att jag inte fått ändan ur vagnen.

Jag har absolut inget emot att fota natur utan djurelement i bilden också, självklart. Men det finns ju desto mer att lära om man ska fota vilt.

Roligt att jag fick så bra svar, jag ska prova mig på lite vinterfågelmatning i skogen till att börja med, mycket bra tips!
Är det så att ett kamouflagenät med lite granris skulle räcka? Och hur länge innan fåglarna vaknat bör man vara på plats för att inte bli "upptäckt"?
Det känns som att jag frågar dumma frågor, men jag är ny på detta och jag är ivrig att lära mig!

Tack så jättemycket alla goa människor!
Biofoto ska jag genast ta tag i! Har funderat ett tag på att gå med, bara att jag inte fått ändan ur vagnen.

Jag har absolut inget emot att fota natur utan djurelement i bilden också, självklart. Men det finns ju desto mer att lära om man ska fota vilt.

Roligt att jag fick så bra svar, jag ska prova mig på lite vinterfågelmatning i skogen till att börja med, mycket bra tips!
Är det så att ett kamouflagenät med lite granris skulle räcka? Och hur länge innan fåglarna vaknat bör man vara på plats för att inte bli "upptäckt"?
Det känns som att jag frågar dumma frågor, men jag är ny på detta och jag är ivrig att lära mig!

Småfåglar vänjer sig fort vid din närvaro, ett kamonät räcker bra, det är väl mest för att du skall kunna röra dig utan att skrämma dem så mycket. Blir bra för dig och för fåglarna utan att stressa dem för mycket.

Jag brukar faktiskt gå ut till mitt gömsle efter morgonkaffet när det är ljust, fåglarna flyger iväg men kommer tillbaka efter någon minut bara. Se till att du kanske sätter ut talgbollar kanske 2 dagar i förväg så fåglarna har fått nys om matplatsen. Jag har suttit och matat talltitor i handen med späck, dem är väldigt orädda efter ett tag.

Se också till att du sätter dig så att du har ljuset i ryggen - eller sätter upp maten på ett sånt sätt att du kan fota med ljuset i ryggen. Solen går lite annorlunda nu under vinterhalvåret, går väl upp i sydöst och ner i sydväst, i alla fall här i norrland nu. så att placera dig så du sitter med kameren mot nord-ost på morgonen är nog ett bra val :)

Vill du fota småfågel (och mellanfågel) snickrar du bara upp ett gömsle i lämpligt skogsparti (du behöver inte ut i vildmarken). Bygg av genar och slanor, täck över med kamonät mm.
Sen hänger du upp talgbollar, svål, frön, mm.
Vänta några dagar, och sen har du full liv där. Se till att det alltid finns mat.
Alla småfåglar, nötskrikor och hackspettar är tämligen enkla att få till ett sådant gömsle.

Trixet är dock att göra det litet svårt för fåglarna. Sätt upp två till tre vackra sittpinnar som du vill att fågeln ska sitta på vid fotoögonblicket. Dessa ska sitta runt din mat. Då fungerar de som kö-platser för fåglarna. Likaså ska det bara finnas utrymme för en fågel i taget vid maten. Finns det för mycket att sitta på kommer de bara hoppa omkring och då blir det omöjligt.
Ett par meter utanför dina sittpinnar ska det finnas skydd för fåglarna (buskar e.d.). Det är viktigt att de har nära till skydd, annars vågar de sig inte fram.
Jag har sittpinnarna utplacerade så att jag får allt från motljus till sidljus på mina bilder. Kanske 120 graders vinkel. Speciellt om vintern blir det vackra motljusbilder när solen står strax över horisonten bakom skogen i bakgrunden.

Småfågelfoto från gömsle är trevligt. Du kommer alltid hem med nya bilder, och du blir snabbt bättre.

Större djur är svårare.
Rävar fotar man enklast då fåglarna sträcker och mellanlandar på åkrar. Gå runt åkern och leta upp rävspåren, sen sätter du dig på lämplig kamouflerad plats och väntar.

Ett hett tips när det gäller djur är att ta en sväng med bilen vid skymning/morgon och se på vilka åkrar, och var på åkrarna djuren uppehåller sig. Nu hade du inte någon bil, men du kanske kan åka med någon ett par kvällar och kolla läget.

70-200+2x kommer fungera bra. På dryga 3 meter fyller du upp sökaren med 400mm, och det är normala avstånd vid ett gömsle.

Gör det inte besvärligare än vad det är =)

Vill du fota småfågel (och mellanfågel) snickrar du bara upp ett gömsle i lämpligt skogsparti (du behöver inte ut i vildmarken). Bygg av genar och slanor, täck över med kamonät mm.
Sen hänger du upp talgbollar, svål, frön, mm.
Vänta några dagar, och sen har du full liv där. Se till att det alltid finns mat.
Alla småfåglar, nötskrikor och hackspettar är tämligen enkla att få till ett sådant gömsle.

Trixet är dock att göra det litet svårt för fåglarna. Sätt upp två till tre vackra sittpinnar som du vill att fågeln ska sitta på vid fotoögonblicket. Dessa ska sitta runt din mat. Då fungerar de som kö-platser för fåglarna. Likaså ska det bara finnas utrymme för en fågel i taget vid maten. Finns det för mycket att sitta på kommer de bara hoppa omkring och då blir det omöjligt.
Ett par meter utanför dina sittpinnar ska det finnas skydd för fåglarna (buskar e.d.). Det är viktigt att de har nära till skydd, annars vågar de sig inte fram.
Jag har sittpinnarna utplacerade så att jag får allt från motljus till sidljus på mina bilder. Kanske 120 graders vinkel. Speciellt om vintern blir det vackra motljusbilder när solen står strax över horisonten bakom skogen i bakgrunden...//

Tack för en utomordentlig, utförlig och inspirerande beskrivning! Ska genast ta allt detta i akt och göra ett försök i kommande vecka! Kul med så många hjälpsamma människor på det här forumet. =)

Ett Nikon AF-S 600/4,0G IF ED VR är väl ganska vettigt om man vill sätta igång på allvar.

Det ligger på önskelistan, men det är ju en summa att spara ihop till. ;)

Ev. blir det 500:an för den är som jag förstått det inte lika jobbig att släpa på. Nackdelen med den är att den inte har VR (har jag för mig, något var det iaf).

Ett Nikon AF-S 600/4,0G IF ED VR är väl ganska vettigt om man vill sätta igång på allvar.

Men kanske inte det första man går och köper som glad amatör och nybörjare, eller?

Tycker 70-200 och en 2x konverter är en utmärkt start och när du sedan lärt dig det du vill och känner att du vill utvecklas mer kan man gå på de större kanonerna. Det du däremot ska skaffa dig är ett stabilt stativ med ett stabilt huvud, det blir mer att släpa på men det kommer att löna sig i längden med bättre bilder som resultat.

Var dessutom ute mycket i naturen och lämna inte kameran hemma. Köp en bra kikare, det kommer du aldrig att ångra. Börja med det lätta för att sedan snöa in på det mer avancerade, det finns tyvärr allt för många som börjar i "fel" ände och sedan tappar intresset för att de inte når de resultat de vill ha.

Det finns mängder med natur, både i och runt huvudstaden, till och med ett vargrevir runt 5 mil från tullarna (men där krävs det nog bil). Tyresta nationalpark, Stockholms skärgård, Värmdö/Ingarö, Mälaröarna, Angarnssjöängen och Torö är bara några som går hyfsat bra att nå med kollektivtrafik. Närmare stan så finns det fina miljöer bland annat vid Stora skuggan, Djurgården och Hagaparken. Ågestasjön strax söder om Farsta är ett annat alternativ.

För att öva upp ett bildseende kan det vara bra att titta mycket på bilder, kanske här på FS eller varför inte sådant som hamnar utanför natur- och/eller fotofacket. Det lär man sig mycket av. Tänk på komposition, ljus och exponering - de tre viktigaste faktorerna för att få bra och intressanta bilder. Workshops är en väg att gå för att få inspiration om man är beredd att betala för det - välj dock med omsorg.

Jag är även en av dom som anser att om man ska utveckla sig inom naturfoto behöver ha viss kunskap om sina tilltänkta objekt. Vill du fota fåglar, lär känna några fågelskådare som kan visa dig kännetecken/beteende/biotop osv osv. Allt för att kunna vara vid rätt plats vid rätt tidpunkt och för att inte störa/förstöra för djuren och fåglarna.

Lycka till!

// Daniel

Har nu varit inne och kikat lite på dina bilder och tycker du redan har kommit en bra bit på väg i ditt fotande, speciellt med komposition och ljus. Såg att du varit på Svalbard och fått korn på de små charmiga alkekungarna. Var själv där förra sommaren och vill snart åka tillbaka. Kul!

Gällande gömsle så har jag sådana där självuppstagande tält som jag plockar med mig till lämpliga ställen. Kan vara tidsödande, men samtidigt riktigt skoj. Att vara utrustad med ett bra tålamod är nog rätt bra för en som gillar att plåta natur.

Såg att du bodde i Kista. Då har du inte så långt till Järvafältet som är ett område rätt rikt på djur och fåglar. Hägrarna som övervintrar vid Råstasjön i Solna kan ju också vara ett alternativ för dig nu i vinter.

// Daniel

Gillar man att fotografera landskap så kan jag rekommendera DVDn "Fotografera Landskap" som är gjord av Patrik Björk Larsson. Tre timmar med nyttiga tips allt från komposition till vad man kan behöva i kameraväskan. Själv har jag hållit på några år med naturfotografering, men det fanns en hel del tips som jag blev inspirerad av. Finns att köpa på Moderskeppet och där kan man också se några exempelavsnitt från DVDn.

/Gunnar

Har nu varit inne och kikat lite på dina bilder och tycker du redan har kommit en bra bit på väg i ditt fotande, speciellt med komposition och ljus. Såg att du varit på Svalbard och fått korn på de små charmiga alkekungarna. Var själv där förra sommaren och vill snart åka tillbaka. Kul!

Gällande gömsle så har jag sådana där självuppstagande tält som jag plockar med mig till lämpliga ställen. Kan vara tidsödande, men samtidigt riktigt skoj. Att vara utrustad med ett bra tålamod är nog rätt bra för en som gillar att plåta natur.

Såg att du bodde i Kista. Då har du inte så långt till Järvafältet som är ett område rätt rikt på djur och fåglar. Hägrarna som övervintrar vid Råstasjön i Solna kan ju också vara ett alternativ för dig nu i vinter.

// Daniel

Tack Daniel! Jag fotar ju lite frilans samtidigt som jag jobbar med rörlig bild (är 3D-grafiker), men det finns alltid saker att lära och framförallt att inspireras av!
(Svalbard är förresten ett fantastiskt ställe dit jag också kommer återvända, gärna på en längre båttur nästa gång)

Tålamod har jag i mitt norrländska blod, och jag är relativt ofta och promenerar på Järvafältet (med eller utan kamera). Det har dock aldrig slagit mig att fota djurliv, det är mest på senare tid som jag blivit intresserad av fåglar. Och nu ser jag hur hela skogen sjuder av liv!

Ska kolla upp det där med gömsle, börjar nog lite mjukt med kamouflagenät och småfåglar.

Gillar man att fotografera landskap så kan jag rekommendera DVDn "Fotografera Landskap" som är gjord av Patrik Björk Larsson. Tre timmar med nyttiga tips allt från komposition till vad man kan behöva i kameraväskan. Själv har jag hållit på några år med naturfotografering, men det fanns en hel del tips som jag blev inspirerad av. Finns att köpa på Moderskeppet och där kan man också se några exempelavsnitt från DVDn.

/Gunnar

Tack Gunnar! Ska genast kolla upp det (eller, efter På Spåret...)! =)

Järvafältet är fint. Man skall inte glömma bort de miljöer man har inpå knutarna. Det är nämligen dit man snabbt kan transportera sig när man hemmifrån ser att förhållanden och ljus är de rätta. Bilderna är helt beroende av detta, därför har närmiljön en stor potential då man hela tiden vistas i denna och därför har störst chans till bra ljus där. Lär känna denna miljö och åk direkt ut till lämpliga motiv du i förväg spanat ut när ljuset/förhållandena är de rätta är mitt bästa natur- landskapsfotografiska tips. Allt hänger på ljuset och milöjömässiga förhållanden som tex nysnö, vindförhållanden, dimstråk eller vad det nu kan vara. Visualisera i förväg vilka förhållanden som är lämpliga för vilket motiv. Bygg upp en motivbank baserad på erfarenheter från vistelse i miljön.

En gång i tiden har jag också gått runt med kamera på Järvafältet.

Det finns nationalparker överallt i landet dit du kan ta dig med allmänna medel. Jag har ingen bil heller, och tänker inte skaffa, av miljöskäl.
Med planering går det hur bra som helst att ta sig överallt. Skaffa en bra ryggsäck. Bästa för backpacker-fotografer är F-stop, men de finns inte i Sverige och det är otroligt lång väntetid på dem. Med mindre utrustning kan du nog hitta annat som duger, men när man börjar bära på 500mm el 600mm så blir det svårt att hitta bra ryggar.
Nationalparkerna brukar ha designerade kampingplatser eller tom ibland små stugor i anslutning till parken som är gratis att bo i. Då är du uppe tidigt på plats.
Jag skulle inte rekommendera 600mm då du måste använda stativ och den är mycket tyngre och otympligare än 500mm. 500mm kan du fortfarande faktiskt handhålla, om än korta stunder. Men med tiden blir man bättre att handhålla en sådan. En monopod är att rekommendera att ha med sig alltid allafall.
Som jag skrev i en annan tråd så rekommenderar jag också att skaffa den starkaste blixten du kan få tag på och en självklarhet om du fotar fåglar är tycker jag och många andra att skaffa en Better Beamer. Dessa två särskilt bra för att fota just fåglar.
De råd du fått från Martin verkar vara mycket bra och sådana jag kommer ta till mig också.
Det finns andra alternativ till att ha gömslen och det är att sätta upp kameran och sen fota med fjärr. Jag gör så med hackspett då dom är mycket känsliga för störning när dom matar sina ungar. Jag kan inte vara inom en radie på minst 30 meter utan att dom blir irriterade och störda.

Viktigaste i vart fall är att man inte stör djuren. Djurens väl ska gå före ens egna "egoistiska" intressen ;)

Glöm inte Tyrestas NP små sjöar med sina intressanta groddjur och fåglar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar