Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

att köpa från usa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej allihopa.

Är det någon som har koll på vad man får betala i moms, tull, frakt etc om man beställer kameraprylar från USA, tex B&H i NY?

Mvh / Per.
 
en bra tumregel är att $1000 kostar dig 10000:- skattat, tullat, och klart.
Mer exakt?
(pris inkl frakt) * 1,25 * 1,067 * (dollarkursen ifrån forex.se)

Använd även sökfunktionen här i forumet, det finns massor skrivet om detta.
 
Är det riskfritt att lämna sitt kontonummer via internet för betalning eller vad finns det för andra alternativ?

/ Per
 
Per Flodberg skrev:
Är det riskfritt att lämna sitt kontonummer via internet för betalning eller vad finns det för andra alternativ?

/ Per

Ja, det är ingen fara. B&H och Adorama kräver dock att du skannar ID+kort och skickar bilden till dem. Samma sak med technikdirekt.de.
 
bjornt skrev:
Ja, det är ingen fara. B&H och Adorama kräver dock att du skannar ID+kort och skickar bilden till dem. Samma sak med technikdirekt.de.

Har du själv scannat och skickat ID+kort till B&H, hur gick det ? Det känns lite sådär... Inga problem efteråt ?
 
ang. säkerhet på nätet med kontokort:
jag talade med min bank om detta och dom skrek rakt ut (nästan) och rekommenderade mig att skaffa E-kort istället, ett virtuellt kreditkort som bara funkar en gång, och som inte går att ändra mottagare eller summa på och efter att betalning är genomförd så funkar inte det "kortet" mer.
 
Scanna e-kort?

E-kort är jättebra men är det inte lite svårt i just dessa fall där de vill att man ska scanna kortet och skicka till dem.
 
Dom bästa E-korten är dom där man får ett nytt nummer varje köp, men som sagt, det är svårt att scanna ett underteknat E-kort.
 
Nitobert skrev:
ang. säkerhet på nätet med kontokort:
jag talade med min bank om detta och dom skrek rakt ut (nästan) och rekommenderade mig att skaffa E-kort istället...

Kan det vara för det är banken som får stå för kalaset, när det visar sig att du inte beställt? ;)

Jag lämnade mitt kortnummer till B&H i början av 2000... Har aldrig haft några problem.. Inte heller på de 10-talet andra firmor jag handlat av. Ser man till att kolla upp ordentligt att de är seriösa så ÄR det inget problem.
 
Jeppe skrev:
Kan det vara för det är banken som får stå för kalaset, när det visar sig att du inte beställt? ;)

Jag lämnade mitt kortnummer till B&H i början av 2000... Har aldrig haft några problem.. Inte heller på de 10-talet andra firmor jag handlat av. Ser man till att kolla upp ordentligt att de är seriösa så ÄR det inget problem.

Du har alltså inte scannat ditt kontokort och skickat till B&H, utan bara gett ut ditt kortnummer ?
 
Nej, jag har scannat det och gett dem det.. Det var ju det som var på tapeten.. Ursäkta om jag var lite otydlig.
 
Jag beställde idag från B&H och la en svart ruta över fyra nummer på bilden av kreditkortet.
Detta verkar vara ok, för jag fick precis ett bekräftelsemail från deras verifieringsavdelning...

/Daniel
 
Mailade du de 4 siffrorna i ett annat mail då? Eller hur fick de tag på hela kortnumret?

/Svante
 
Kodiak skrev:
Mailade du de 4 siffrorna i ett annat mail då? Eller hur fick de tag på hela kortnumret?

/Svante

Nja, alltså hela kortnumret måste man ju ange när man köper prylen, men det är ju över en "säker" server, så det är väl lugnt.
Det är sen när de vill se att man verkligen är ägaren till kortet och inte bara har hittat kortnumret någonstans, som man måste faxa eller maila en bild på kortets båda sidor till dem. Det var då som jag maskade bort fyra siffror, och tydligen så gick det bra. Paketet är skeppat och på väg nu i alla fall...

/Daniel
 
Har också beställt från B&H. Plåtade mitt kort med en digikompakt, delade upp bilden i 2 i photoshop och skickade de i 2 separata mejl. Funkade fint.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.