Annons

Att köpa en Nikon D80 kanske var ett misstag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl Mikael

Medlem
Jag fick min Nikon D80 för 2 veckor sedan och är inte så där vidare glad. När den kom så var det en lysande vit pixel i LCD´n...klart störande. När jag sedan kollar noga på mina bilder i datorn så märker jag att det finns minst 4 pixlar som inte är med i matchen...i går så slutade kamrans autofokus att fungera. Kul? Objektivet letar febrilt efter fokus och objektivet låter som en gammal skoda från 70 talet...jag är helt färsk som fotograf och har ju ingen vidare koll. Men jag är rädd om mina grejer och såg fram emot denna hobby...vilken start jag fick!!!
 
Tråkigt......men det är ju en del pryttlar i kamerahusen.
Men....
Du har ingen möjlighet att gå tillbaka till handlaren och få den utbytt alt. en lånekamera över helgerna.

/Arne
 
Karl Mikael skrev:
i går så slutade kamrans autofokus att fungera. Kul? Objektivet letar febrilt efter fokus och objektivet låter som en gammal skoda från 70 talet...

Det är inte så att autofokusen har råkat hamna i AF-C läge? Är det ett komplext motiv kan AF:en har lite svårt att bestämma sig.

Tråkigt med pixlarna. Har själv minst en död pixel i min kamera men det bryr jag mig inte om. Jag trycker till den med lagningspenseln så är det problemet borta.
 
Du har väl garanti på kameran? Givetvis tråkigt, jag köpte ett objektiv nyligen som ska in på service. Kör själv med d80 och den är jag mycket nöjd med. Nej, tillbaka till handlaren o kameran antingen utbytt eller på service.
 
D80:n är generellt sett en bra och omtyckt kamera. Naturligtvis skall du reklamera om du inte är nöjd.
Det hade varit intressant att veta vilket objektiv du har. Som tidigare sagts kolla att du inte fått den i AF-C läge. Det ser du i LCD-displayen.
 
Nä, det känns inget vidare det här...jag som hade tänkt fota lite nu i juletider. Jag har ett 18-135 objektiv, det som följde med i kitet...Det är ju inget damm i kamran för jag har ju aldrig tagit bort objektivet och kamran är ju knappt använd..inställningen är AF-A så det är ju ok. Har funnit ett stort nöje med att kolla på tillbehör till min kamera såsom blixt och kanske ett teleobjekt men nu är det nöjet borta. Köpte kameran hos Dustin men dom befattar sig inte med garanti och support utan dom hänvisade till Nikon...Ringde Nikon angående pixelproblemet och de sa att jag skulle lämna in det hos dom i Sundbyberg så skulle dom titta på det, autofokusproblemet har jag ju inte hunnit ta upp med dom...Vi får se om det löser sig framöver vilket jag hoppas. Undrar om jag inte skulle köpt en Canon i stället? Kanske är det bättre kvalite på deras produkter, vad vet jag? Jag har kanske fått ett måndagsex..
 
Tyvärr, dyker Dustin upp allt för ofta på www.fairshopping.se

Det är väldigt tråkigt att du haft sådan otur, men i andra ändan vet jag att du kommer att bli väldigt nöjd med din D80 när allt är klart. 18-135 har det tydligen varit en del problem med och när jag testade min kompis objektiv tyckte jag inte att det kändes och lät så förtroendeingivande.
Tycker också du skall ventilera din fråga på www.nikonforum.se Där finns stor kompetens ang. dina problem.
 
Fick hem en ny D200 för 2 veckor sen ungefär. Och hade precis samma otur som du. Drog igång den och första jag ser är en död/röd pixel i nedre delen av LCD-skärmen, Inte kul.

Tyvärr så täcker inte pixelgaranti 1 pixel, han sa något om att det skulle va minst en 3-4 st, ifall det inte var så att den satt mitt i och störde allt för mkt.

Däremot så ska du inte ha överseende med att sensor inte funkar som den ska, det ska inte hända tycker jag. Sensorn är ju allt vad kameran handlar om ju.
 
Karl Mikael skrev:
Undrar om jag inte skulle köpt en Canon i stället? Kanske är det bättre kvalite på deras produkter, vad vet jag?

De är nog tämligen lika. Om något av märkena hade varit avsevärt bättre än de andra, hade det hörts. Rejält.

Se till att reklamera. Trasiga produkter är sällan handlarens fel.Man ska inte utgå ifrån att det strular.

Per.
 
Jag har ju kontaktat Nikon och dom vill att jag skall komma in med min kamera...men dom pratade ochså om pixelgarantin. Dom nämde att de kan försöka "starta om" LCD genom att ge strömimpulser till displayen...Åker efter jul för att lämna in min kamera och hoppas att allt ordnar sig...även problemet med autofokusen. Vill komma igång med min kamera. Dustin har dock tappat en del i min uppfattning om dom. Dom var ganska kalla i sitt bemötande tycker jag. Inte ens ett "va tråkigt" eller "jag förstår att du ledsen" ingenting...utan bara - Lämna den till Nikon. Hej då. Det är en jäkla inställning tycker jag. Tack för alla svar...
 
Otur

Hoppas det löser sig.

Och tack för "tipset" ang. Dustin. Tänkvärt.

Jag köpte min D80 via Cyperphoto och fick god hjälp när jag upptäckte problem med bakfokus på mitt kitobjektiv (18-70).
Snabbt fixat på Lasses Kameraservice (i Sundbyberg?).

Deppa inte ihop - du har en bra kamera!

/M
 
Jag tror dustin agerar fel här. Om du har köpt kameran som privatperson av dustin så gäller konsumentköplagen som ger dig bland annat tre års reklamationsrätt och om ett fel på en vara uppkommer inom ett halvår betraktas det som ursprungligt. Det är dustin som ska ta emot reklamationen och inte skicka dig vidare till leverantören. Om du köpt kameran till ett företag gäller dock andra regler.

Konsumentköplagen
 
Tycker du att det hade varit bättre att skicka kameran till Dustin för att de sen skall skicka den till Nikon? Det går ju snabbare att skicka den direkt till verkstan utan omvägen till säljaren.
 
nicrosoft skrev:
Tycker du att det hade varit bättre att skicka kameran till Dustin för att de sen skall skicka den till Nikon? Det går ju snabbare att skicka den direkt till verkstan utan omvägen till säljaren.

Det är sant det du säger, men jag förstår trådskaparen också, lite service från inköpsstället kan man gott förvänta sig.
Två veckor är ett gränsfall men jag tycker nog ändå att det enda rätta här är att han skulle få en ny kamera med vändande post, det är min åsikt.
Min D70S började strula ganska omgående med "Err" i display, slutaren hängde sig tydligen.
Det var bara att skicka in den till Nikon, men när den kom tillbaka så var hela nyköpskänslan försvunnen.
Kanske låter lite löjligt, men för mig och säkert för många andra med, är en del av det roliga just nyköpskänslan.
Sen blir man ju dessutom av med sin kamera ett antal veckor, Nikon brukar iofs vara schyssta och försöka ordna med en lånekamera, var så för mig åtminstonde.
Hoppas att allt löser sig snabbt & smidigt för dig Mikael och att du får glädje av din kamera framöver, det finns så mycket roligt med fotografering :).
 
Karl Mikael skrev:
Köpte kameran hos Dustin men dom befattar sig inte med garanti och support utan dom hänvisade till Nikon.
Eftersom du har köpt kameran av Dustin så är det Dustin som ska ta hand om reklamationen. Hänvisa till konsumentköplagen.

Jag skulle nog tjata på Dustin om att få en ny kamera eftersom kameran var trasig direkt vid levereransen.

En sak man kan göra i sådana här situationer är att lämna tillbaka varan enligt rätten om öppet köp vid distansförsäljning, istället för att reklamera. Det brukar vara enklare.

F.ö. har jag handlat rätt mycket av Dustin, och har aldrig haft några problem med reklamationer. Tvärtom så har Dustin alltid vara mycket smidiga att ha att göra med.
 
Jag köpte ju kameran till företaget...så det är väl kanske lite andra regler som gäller med öppet köp mm.. Jag har ju handlat en del från Dustin för att de har väldigt bra leveranstider.

Men först nu behöver jag hjälp och känner mig väl inte så nöjd precis..Mitt brev till dom strax efter jag fått kameran kanske var i snällaste laget. Skull kanske lagt mig till med en argare ton, då kanske dom hjälpt mig.Som sagt då var det ju pixelproblem jag hade. Autofokusen har ju börjat strula nu vilket retar gallfeber på mig. Som Mats-Ola sriver är det en speciell känsla med nyinköp...man öppnar kartongen och luktar på alla saker...fantastisk känsla. Den känslan är ju borta nu. vilket är tråkigt. Har svårt att tro att Dustin kan tänka sig byta ut kameran. Orkar ju inte strula utan testar Nikons service efter helgen. Berättar hur det gick senare. God jul på er allihop!
 
Ja, om det är en firma som köper så gäller förstås inte varken konsumentköplagen eller distansavtalslagen.

Nikon verkar ha gott rykte vad gäller reparationer, så du kan nog ha gott hopp om att få det fixat ganska fort.
 
Du kan ju lika gärna fråga dig själv:
Att köpa på Dustin kanske var ett misstag?

Tror det är väldigt få fotobutiker som hade nekat dig att byta ut kameran till en annan.

Men det är ju det man "förhandlar bort" när man köper av nätbutiken - eller hur.

Det är säljaren som är ansvarig för produkten om den uppvisar fel, inte leverantören. En vanlig butik tar emot varan och skickar produkten till avsedd verkstad. Nätbutiken vill att du själv skall köra till avsedd verkstad eller skicka den själv til verkstad - hur mycket kostar det?

Personligen har jag superenkelt att räkna hem tidsvinsten (läs timpenning), med att snabbt åka till butiken istället för att åka till verkstad eller ställa mig på kö för att skicka paket.

Prisjakt och pricerunner har en förmåga för att få oss att sila mygg och svälja elefanter....

Adam
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.