Annons

Att köpa en Nikon D80 kanske var ett misstag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då så, nu är kameran inlämnad hos Nikon i Solna. Jag visade de fel som jag upplever finns på kameran. 1) Pixelfel i LCD´n (1 som inte lyser) och att det finns minst 4 pixlar ur funktion i bildsensorn. Syns när man förstorar bilden något i photoshop. Tog även upp problemet med autofokusen.

Jag fick till svar av Nikons tekniker att man får räkna med pixelfel i LCD´n och att det inte går på garanti.Det går inte fixa utan att byta LCD´n. Problemet med bildsensorn kan de fixa med mjukvara...de kassa pixlarna får samma färg som de närliggande (ett medelvärde typ)...Objektivet sade han att linsen var trasig och att detta skall åtgärdas.

Så allt (utom LCD felet) verkar lösa sig. Skall hämta kameran om 10 arbetsdagar och hoppas på det bästa. Återkommer när den är hämtad och testad. Är sugen som 17 att börja öva mig att ta riktigt bra bilder med min kamera framöver.
 
Vad spelar det för roll om du har en död pixel i LCD:n? LCD:n använder man ju bara för att radera bort de mest übermisslyckade bilderna. Om det inte vore för att man gör en del inställningar via skärmen så hade jag kunnat klara mig utan den faktiskt.Hade jag fått en död pixel på LCD-skärmen idag ahde jag nog inte ens höjt på ögonbrynet.

Och döda pixlar på sensorn är också nåt man får räkna med och som finns på typ alla kameror, även min D80, speciellt vid högre ISO-tal. Inget att hetsa upp sig för, dessutom väldigt lätt att åtgärda i photoshop. Några döda pixlar på sensorn är inte ens att betrakta som fel, tvärtom är det fullt normalt och inget konstigt alls.
 
Jo, jag är medveten om att det inte har någon betydelse att LCD´n har en död pixel...Man kanske är lite för känslig...skall försöka lära mig leva med det. Även om jag byter LCD´n så kan dom inte garantera att den är felfri.
 
NU har den kommit!

Äntligen har min kamera kommit tillbaka efter reperation hos Nikon...Det tog ett antal veckor mycket beroende på att delar som behövdes för arbetet inte fanns i Svedala utan i Tyskland eller Japan.

Allt verkar ok med optiken nu..inget oljud och objektivet focuserar som det ska...

Jag hade ju ett pixelfel i LCD´n som irriterade mig...men enligt Nikon så fick man ju acceptera det...Men men tro det eller ej så byte dom ut LCD´n ändå..Kanon..!!! Så underbart att slippa den där irriterande lysande pixeln. Tack Nikon!

Pixelfelet jag hade i bilden har dom åtgärdat med mjukvara. Det verkar ha fungerat. Den heta pixeln fick visst ett medelvärde av fungerande intilligande pixlar.

Så...nu skall jag göra ett nytt försök att komma igång med min nya hobby. Ser fram emot det. Vi kommer att höras i forumet framöver...jag har massa frågor och funderingar som behöver luftas.

mvh mikael
 
Elektronik är elektronik, det kommer ett måndags-ex ibland och ibalnd pajjar saker och ting, men det är inte så ofta. Otur helt enkelt...
Har själv (och har haft) massa Nikon-prylar och har aldrig varit besviken på kvalitétet.

Sånt här händer, reklamera bara om du inte är nöjd.

D80:n är ju enl. alla källor en riktig vinnare.
 
Karl Mikael skrev:
Jag köpte ju kameran till företaget...så det är väl kanske lite andra regler som gäller med öppet köp mm.. Jag har ju handlat en del från Dustin för att de har väldigt bra leveranstider.

Men först nu behöver jag hjälp och känner mig väl inte så nöjd precis..Mitt brev till dom strax efter jag fått kameran kanske var i snällaste laget. Skull kanske lagt mig till med en argare ton, då kanske dom hjälpt mig.Som sagt då var det ju pixelproblem jag hade. Autofokusen har ju börjat strula nu vilket retar gallfeber på mig. Som Mats-Ola sriver är det en speciell känsla med nyinköp...man öppnar kartongen och luktar på alla saker...fantastisk känsla. Den känslan är ju borta nu. vilket är tråkigt. Har svårt att tro att Dustin kan tänka sig byta ut kameran. Orkar ju inte strula utan testar Nikons service efter helgen. Berättar hur det gick senare. God jul på er allihop!

Min uppfattning är att det är lättare att få ordning på saker om man handlar som företag, inte privatperson.
Ja du har nog haft en för snäll ton i din reklamation.
En arg ton funkar inget vidare.
Vänlighet är inte alls fel men att vara bestämd och saklig är det som får säljaren att fatta att du har koll på vad du kan kräva
 
Senast ändrad:
Enicar skrev:
att du har koll på vad du kan kräva

Precis! Det är nog viktigast av allt. Jag får en känsla av att de som har kontakt med kunderna ofta antingen inte själva vet vad som egentligen gäller eller tar en rövare och hoppas att kunden inte har koll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.