Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att köpa beg,, på Ebay.de

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man ska se till de råden som ges i denna tråden så skulle jag ju aldrig kunna sälja något på Tradera o liknande ställen.
Den vanliga amatörfotografen kanske vill sälja sin kamera för att byta upp sig och använder Tradera en gång vart 5:e år, då lär h*n inte få många +poäng.
 
Mats, när du säger att det är bättre priser i USA, räknar du in tull mm då? Från Tyskland tillkommer enbart frakt och den är troligen billigare än från USA. /Göran
 
Med tanke på att priserna ligger högre i EU, så jämnar det kanske ut sig. Om man köper beg på e-bay kan man oftast få säljaren att ange gåva eller varuprov och sätta ett lägre värde om man vill få ner tullkostnaden. Frakten kostar inte nödvändigtvis mer. Generellt har man mycket lägre fraktkostnader i(från) USA jämfört med EU också. Det är mest tullbiten som spökar, men hittills har jag aldrig hittat nåt som lockar inom EU.

Dessutom verkar det finnas mer "fula" säljare inom EU.

Jag har lite fördel på fraktkostnaden eftersom jag jobbar inom branchen. Har bra rabatt.
 
barret skrev:
Kan du förklara hur du VET att det är stulet?? Inta för att jag tvivlar.....

Handlar massor på e-bay i USA och där har jag aldrig råkat ut för nån bluff. Dessutom mycket bättre priser och sortiment än i EU.

bedrägerierna med 1DS börjar bli en klassiker på E-bay.

detta e-baykonto tillhör en som handlar med mynt vilket man ser när man tittar på produkterna som såldes sedan flera veckor tillbaka.
Nu erbjuds helt plötsligt en 1DS och säljaren godtar ej betalning vid hämtning! konstigt???

Jag har själv blivit "ombedd" att "uppdatera" uppgifterna för mitt E-bay konto, till en web-sida som har stulit E-bay-loggan så att den ser seriös ut.


(lösenord m.m) detta sker med några månaders mellanrum... och är allmänt känd men ändå är det många som trillar dit i dessa försök att stjäla medlemmar på sina konto-uppgifter.

anmäl alla misstankar till:
eBay-Kundenservice [[email protected]]

/Peter Weisheit
 
Ungültiger Artikel
Der angeforderte Artikel ( 2984052836 ) ist entweder ungültig, noch nicht verfügbar oder nicht mehr in der Datenbank vorhanden. Bitte überprüfen Sie die Nummer und versuchen Sie es noch einmal. Wenn Sie diese Meldung weiterhin erhalten, hat entweder das Angebot für diesen Artikel noch nicht begonnen, so dass der Artikel noch nicht angezeigt werden kann, oder der Artikel ist abgelaufen und nicht mehr verfügbar.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2984052836&category=43454

ingen aning vad det betyder dock ^^
 
Proboarder skrev:
Ungültiger Artikel
Der angeforderte Artikel ( 2984052836 ) ist entweder ungültig, noch nicht verfügbar oder nicht mehr in der Datenbank vorhanden. Bitte überprüfen Sie die Nummer und versuchen Sie es noch einmal. Wenn Sie diese Meldung weiterhin erhalten, hat entweder das Angebot für diesen Artikel noch nicht begonnen, so dass der Artikel noch nicht angezeigt werden kann, oder der Artikel ist abgelaufen und nicht mehr verfügbar.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2984052836&category=43454

ingen aning vad det betyder dock ^^

Översat i Babelfish:

Invalid article the requested article (2984052836) is either invalidly, not yet available or no more in the data base available. Please you examine the number and try you it again. If you receive this message further, either the offer for this article did not begin yet, so that the article cannot be indicated yet, or the article ran off and no longer available.
 
Är sakerna du köper på eBay i USA begagnade tillkommer väl inte moms och tull ?
Har för mig att jag läst detta någonstans ?

Jag handlar ofta på eBay.com och har aldig betalat något mer utöver frakten.

/Micke
 
mianto skrev:
Är sakerna du köper på eBay i USA begagnade tillkommer väl inte moms och tull ?
Har för mig att jag läst detta någonstans ?

Jag handlar ofta på eBay.com och har aldig betalat något mer utöver frakten.

/Micke

allt som har ett värde över 500SEK ska tullas och momsas oavsett om det står gåva på paketet.
Detta har ju tjatats i evinnerlighet här på FS.
Sök på tull i forumen så hittar ni all info som kan behövas, eller gå till http://www.tullverket.se/TargetGroups/Personal/frameset.htm
 
mianto skrev:
Är sakerna du köper på eBay i USA begagnade tillkommer väl inte moms och tull ?
Har för mig att jag läst detta någonstans ?

Jag handlar ofta på eBay.com och har aldig betalat något mer utöver frakten.

/Micke

Personiga effekter kan ha högre värde tror jag....
 
Det finns ett bra talesätt som gäller för alla typer av affärer:

"Om det ser ut att vara för bra för att vara sant, så är det oftast det."

Det är ju knappast svårt att avyttra en 1Ds till rimliga pengar idag, så en prisdumpning har ju sitt skäl (om det nu är skadat, stulet eller obefintligt gods kan ju vara osagt) - har varit en hel diskussion om motsvarande lurendrejerier på amerikanska ebay på dpreview....
 
Jag har märkt att många säljare på tyska eBay använder sig av privatauktioner, det vill säga att de som bjuder inte visas öppet i auktionen. Det kan vara bra om man säljer exempelvis herrtidningar eller sexhjälpmedel.

Men säljarna verkar tro att man ska använda "privatauktion" om man säljer saker som privatperson!

Totalt onödigt, för vem tycker att man måste vara hemlig i en auktion för en kamera? Säljarna får dessutom betala en slant extra för detta.
 
Jag har märkt att många säljare på tyska eBay använder sig av privatauktioner, det vill säga att de som bjuder inte visas öppet i auktionen. Det kan vara bra om man säljer exempelvis herrtidningar eller sexhjälpmedel.

Men säljarna verkar tro att man ska använda "privatauktion" om man säljer saker som privatperson!

Totalt onödigt, för vem tycker att man måste vara hemlig i en auktion för en kamera? Säljarna får dessutom betala en slant extra för detta.

MEN det kan vara praktiskt om säljaren/bulvan vill driva upp priset...
 
Blev erbjuden en ny EOS 1Ds för ungefär 3500 dollar, av en affär.

Låter skumt, MEN, dom erbjuder mig att använda Escrow, mao. dom får pengarna för när jag fått kameran. Vad göra?
 
Proboarder skrev:
Blev erbjuden en ny EOS 1Ds för ungefär 3500 dollar, av en affär.

Låter skumt, MEN, dom erbjuder mig att använda Escrow, mao. dom får pengarna för när jag fått kameran. Vad göra?

Vilken affär? Har du kollat dom i Photo.net?
 
Men som jag sa, vi tänkte använda escrow.com, mao. jag sätter in pengarna, han ser att pengarna finns där, han skickar kameran genom escrow.com (UPS) sen får jag paketet, som registreras, och när jag är nöjd skickas pengarna över.

nåt att oroa sig för då?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.