Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att köpa 10D i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Slas

Aktiv medlem
Har stora planer på att köpa mig en 10D, verkar vara en mycket bra och trevlig kamera. Dock är jag lite fundersam över priset.. ca 19.000:- Svenska kronor..
Samma kamera kan köpas för 1.500$ * 7.80 ca 12.000, en nätt skillnad på 7000:-

Allså om jag hittar en billig weekendresa över atlanten så kommer jag att få både semester och kamera billigare än om jag handlar den här i Sverige.. Och då har jag inte räknat in objektiven..

Nu är det ju iofs inte helt lagligt.. Men risken att åka fast, om man kastar alla kartonger, postar kvitton och tar några bilder lär ju vara minimal.

Hur är det med garantier? Har Canon världsgarantier?

Har ställt samma fråga som ovan till Canon Sverige, om dom tänker göra något åt prissättningen, väntar på svar.. :)

Heh..Okej..

För det första.. Nej Canon har bara världsgaranti på objektiven, inte på kamerahusen. Detta innebär att du får skicka huset till USA vid service.

För det andra.. Japp det är billigare i USA pga rådande marknadssituation och företagsklimat länderna imellan.

För det tredje.. Skulle Canon sänka priset? Varför? Med sina 19000:- så är den den billigaste DSLR-kameran på marknaden, samtidigt som det är den nyaste och efterfrågan är större än tillgången.

Ps. Om du är fundersam över priset så titta tillbaka på D30 (35.000) eller D60 (30.000). Du kan iofs vänta till 2005, för då finns det säkert någon tillverkare som erbjuder en DSLR för runt 10000:-

Sen ska du ha tag på en bra butik i USA som har den i lager oxå ;)

Funderar du över priset på 19.000:- så betänk att du bör nog ha runt 30.000:- för att få ihop till en komplett utrustning, med gluggar och minneskort, etc, etc..

L-glas ännu bättre over there....

Väntar på mitt Canon EF 300 2,8 IS som en kompis snart kommer hit med.

Kostade mig strax under 30k SEK levererat och klart.
Känd foto E-handel här tar 46,600:- + moms.

Får ju tacka Mr Bush för den låga dollarn.

Jerry

Tänkte göra samma sak men

Tänkte göra samma sak men betala moms och tull och frakt och beställa över nätet.
En 500 L 4 IS.
Tror mig kunna tjäna en 25-26000 kronor på det.
Om jag nu räknat rätt.

Drar av momsen på firman.

Har precis beställt en Imagetank G2 och räknar med att spara en 1500 kr fast att jag betalar tull moms mm.

//O.Olsson

Det är inte helt glasklart med garantitolkningen på Canon objektiv.

Förvisso står det CANON INTERNATIONAL WARRANTY med stora bokstäver på garantibeviset men det står även lite finstilt test på baksidan ang LIMITED WARRANTY som endast gäller köpt utrustning i Usa/Canada och som använts i Usa/Canada. Vidare hänvisar de bara till "Canon sales and service center" i Usa och Canada på garantinlappen.

Enligt Canon Usa är det upp till respektive Canon importör om de vill ta sig an problemet eller ej.

På kamerahus gäller bara "LIMITED WARRANTY" och det är därmed solklart att det bara är att skicka över grejorna till Usa om man vill nyttja garantin.

Glöm inte skattesatsen på 8,25% om du åker över och handlar privat i New York, bara.. Det blir ju några kronor extra på det du tänkt köpa..

Nikon has a similar warranty. Digital cameras and related lenses bought outside of Europe (or grey market bought within Europe) must be sent to the place of purchase for repair under warranty.

Once the warranty has gone out, Nikon Sweden will repair and service your items but if they are grey market they will receive low priority.

Bests, Duncan

Okej, tack Duncan.

Om man köper en 10D eller D100 i USA, kan man köpa någon slags specialförsäkring när man kommer hem sedan för att slippa betala för reparationen eller skicka tillbaka den till USA om den skulle gå sönder?

Not quite sure, Felix, but email me privately and I'll try to check it for you. At Camerans we have insurance for new products bought from us, but I can check with the insurance company about this and see what they say.

MVH Duncan

Om man nu hoppas på att kameran inte tänker gå sönder det första året.. (hmm, Murphy) och om den nu gör det ändå så får man väl betala kostnaden för reparationen.. Tror ändå att det blir billigare.. Naturligtvis blir det mer strul än om jag handlar kameran på stan här hemma..

------------
Glöm inte skattesatsen på 8,25% om du åker över och handlar privat i New York, bara..
------------

Hur funkar det?
Lägger affärerna i NY på 8,25%? De priser jag har tittat på har varit någon internethandel, over there..

Well, I did manage to get Felix a 3 year insurance if he needs it. If the camera needs repair the first year it goes back to the place of purchase but for the 2 years after that it's covered for repair, theft, impact damage...etc...

MVH Duncan

Jag har för mig att du kan få igen dom 8,25% när du lämnar landet eftersom du inte är NY-bo.

Kan inte svära på det men tror jag läst det på B&H hemsida.

Johan

Glöm det där med att få igen skatten från NY. För att det skall funka så måste man stämpla in godset hos tullen i Sverige och skicka tillbaka handlingarna till myndigheterna i NY.

Tullen i Sverige lär garanterat inte missa att lägga på både svensk tull och moms... :-(

Enda sättet för att undvika NY sales tax är att skicka med posten till annan delstat eller till Sverige och hålla tummarna att inte tullen lägger vantarna på paketet.

Undrar just hur man blir "Tax exempt". Tror inte det är för vanliga turister som handlar över disk.

Jämför när man handlar man skattefri sprit på flygplatser i Usa så är de himla petiga och transporterar spriten till gaten så att man inte kan pillra på flaskorna föränn man kliver på planet.

Skulle det vara en lucka i lagen så borde det finnas en ännu större butik utanför B&H som sålde tax-free till turister... :)

Bästa man kan göra verkar vara att beställa till en annan delstat och ha någon där som skickar över den till sverige om man vill ha det billigt.
Har för mig att USPS är ganska okej på att komma igenom tullen utan moms och tull, samt levererar till dörren här. Men om försäkring ska gälla måste summan vara korrrekt, annars är det bara att hoppas på att det inte händer något. Och är försäkringen för hög, dy tar väl tullen det. Men om man packar in det i en filt eller nåt borde det kanske funka.

Jag lät en bekannt i USA köpa en Nikon D100 från Ritzcamera som säljer momsfritt. En annan bekannt tog med sig kameran hem. Tvårs garanti från affären innebär att man får se till att få över kameran om något krånglar. Dom billigaste postorderföretagen i USA är luriga. Det låga priset beror ofta på att dom plockat bort laddare, batteri etc... Frakten går ofta på ett par tusen.
Själv är jag helnöjd i alla avseenden.

Hej Duncan!
Läste ditt inlägg på svar på Felix fråga angående försäkring på 10D el D100 från USA.

Var kostar ett sådan försäkring för en 10D?
Vad är det för självrisk o premie?
Hur täcknar jag ett sådana försäkring?

Tack!

/Steven

Är det lika i andra delstater också, an NewYork eller är det speciellt där?

Har syslat med en liten räkneövning på morgonen.
10D + EF17-40/4.0L + EF50/2.5Macro + EF70-200/4.0L

Blir ca 43.500:- Svenska kronor
och med en $ på 8 kr ca 25.700:-
en nätt skillnad på ca 17.500:-

Misstänker att batteriladdaren är 110V/60Hz men jag läste någonstans att dom inte var så dyra..

Jag har fått svar från Canon också..
--- klip ----
För tillfället så är det inga prissänkningar planerade.
En av anledningarna till att den är så billig i USA är
att dollarn har tappat i värde.
--- klip ----

Hmmm, är inte det en anledning att sänka priset?? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar