Jag har arbetat som fotoassistent förut - jag tror inte att någon som arbetar som fotoassistent just nu kommer att svara - de har helt enkelt inte tid att sitta framför datorn och skriva inlägg.
Givetvis så beror det helt och hållet på vilken fotograf som man arbetar för - och dessutom vad den fotografen själv fick för erfarenheter när han/hon eventuellt arbetade som assistent.
Men generellt kan man nog ändå säga att det är ett ganska slitsamt arbete utan några klara regler vad gäller arbetstider, lön mm.
Man ska nog vara medveten om att många fotografer ser på assistenten som någon som ska ta hand om "skitgörat" - inte någon som de ser sig ansvariga för att utbilda.
Mina personliga erfarenheter:
Arbetsveckor som bestod av 7 arbetsdagar 09.00 - 22.00 var inte helt ovanliga.
Lönen jag fick var ungefär vad jag tidigare fått i studiemedel varje månad.
Ska man försöka ha ett liv vid sidan om (familj, flickvän/pojkvän) kanske man ska tänka till en extra gång innan man söker sig till de mer "populära" fotograferna.
Som assistent gjorde jag "allt".
- hade hand om all kamerautrustning (rengöring, skicka på reparation mm), mörkrumsarbete - framkallning av svartvit film, kopiering av alla bilder (neg) färg/svartvit, ljussättning vid studioplåtningar - laddning av film, diverse kundkontaker mm mm - och så en hel del bärande av kamerautrustning såklart...
Vid vissa tillfällen var det tom jag som fotograferade (när fotografen var skadad/sjuk)
Alla assistenter har någon historia att berätta om när han/hon "jobbade 48 timmar i sträck" eller "soppade 270 rullar svartvit för hand" eller liknande. Jag har också sådana historier - men dom tar vi inte nu
Samtidigt gav arbetet ovärdeliga insikter om hur fotobranschen fungerade - man får stora kunskaper om allt inom den inriktningen man arbetar mot (i mitt fall - mode/reklam) och givetvis träffar man alla människor inom området - man knyter en hel del kontakter.
Jag fick dessutom resa jorden runt ett flertal varv - med många fantastiska upplevelser.
Det fanns tillfällen när jag tyckte det var helvetet på jorden - och tillfällen när jag befann mig i paradiset.
Vill man börja jobba som assistent är det antagligen enklast att titta på de lappar som sitter uppsatta på de olika proffsbutikerna i Stockholm - Kameradoktorn, YFO, Procenter mfl.
Samma regler gäller nog för övriga landet.
De assistenter som ska sluta hos gällande fotograf brukar kunna dela med sig av sina erfarenheter om hur det är att arbeta just där.