Annons

Att jobba i LR från två datorer

Produkter
(logga in för att koppla)
Att vi kan få dit bilderna det har vi nog alla insett. Om jag sätter mig vid min iMac i vardagsrummet och redigerar några bilder, hur får jag då den redigeringen att synas på PC:n i mitt arbetsrum där bilderna finns på PC:ns hårddiskar? Jag kan visserligen göra en export as catalog, men det vill jag inte hålla på med hela tiden.

Metoden utan Adobes hjälp är nog att:
Leta reda på de databasfiler som håller reda på alla bildjusteringar och flytta/kopiera dem till den externa enhet man vill jobba mot.
Hitta rätt poster i registereditorn och sedan skriva in nya sökvägar som leder till den externa enheten.

Det är svårt/tar tid, om man inte hittar ett färdigt script som sköter det. man kan också förlora garantin över sitt program eftersom det kan komma att räknas som sabotage.

timofej:
Har du talat med Adobe ?
 
Om jag minns rätt från LR 1 så skrevs bara metadata till XMP filen och alla framkallningsinställningar låg i databasen.
Alltså fick man med sig nyckelord, kamerainfo. och exponeringsinfo. från Exif men inte de korrigeringar som man gjort.
Nu verkar även framkallningsjusteringarna finnas med. Har inte sett detta dokumenterat någonstans.
Kan det vara så att Adobe lagt till detta för att få över informationen till t.ex. Bridge eller Photoshop?
I alla fall löser detta delvis mitt problem. Ingen perfekt lösning men ett steg i rätt riktning. Klart snabbare än att hålla på med exportera och importera kataloger hela tiden.
 
Vet inte riktigt om det går att lura LT med DOS kommandot SUBST.

Montera din nätverksdisk som tex G:
Skapa en katalog, LR
Gå och kör kommandot CMD för att få upp en kommand promt (DOS fönster)
Gå till G:
Gå in i LR katalogen
Skriv "subst Y: ."
Du har nu skapa Y: som är en genväg till G:\LR
Frågan är om LR ser detta som en nätverksdisk eller lokal disk.

Lycka till
 
Jag använder normalt inte XMP filerna men jag gjorde en test och högerklickade en mapp och valde "Save metadata". Detta skapade xmp-filerna. Jag öppnade dem sedan i anteckningar och de verkar innehålla en hel del, bland annat:

</rdf:Description>
<rdf:Description rdf:about=""
xmlns:xap="http://ns.adobe.com/xap/1.0/">
<xap:ModifyDate>2008-12-10T17:06:07+01:00</xap:ModifyDate>
<xap:CreateDate>2008-12-10T17:06:07+01:00</xap:CreateDate>
<xap:Rating>4</xap:Rating>
<xap:MetadataDate>2008-12-17T19:48:24.943-01:00</xap:MetadataDate>
<xap:Label>Red</xap:Label>
</rdf:Description>

där såväl min rating, "4", som label "red" kommit med.

Även redigeringar som vitbalans, crop mm går att hitta i xmp-filen.

Mvh
Anders
 
Jag kör sedan upptäckten för några dagar sedan med att lagra till XMP så snart jag gjort en ändring. Det verkar inte spela någon roll i vilken dator jag gör ändringen. Det fungerar. Har ännu inte hittat någon ändring som inte slår igenom. Har ännu inte provat om jag redigerar bilderna "on the move" och sedan flyttar bilderna till min centrala bildlagring. Men det bör ju inte spela någon roll så länge XMP filerna är med.
Kanske har Adobe ändå skapat ett stöd för jobb på flera datorer utan att slå på trumman för det.
Skulle man försöka vara två som redigerar samma filer samtidigt så blir det givetvis ett djävla kaos.
 
Det verkar stämma. Rating står t o m inuti jpg-filerna (inga xmp skapas då).

Toppen, då slipper jag strula med att flytta kataloger inom LR och kan göra det med vilket verktyg som helst. Jag har automatskrivning till xmp-filer påslaget.

Men först, ett test för att se att det funkar i verkligheten.
 
Funkar!

- redigerade bilderna mot interna hårddisken i LR-katalog 1
- kopierade ut bilderna till externa USB-disken
- synkroniserade min LR-katalog 2 och allt ser ut att vara med inkl rating

Varken problem att flytta bilder mellan LR-kataloger eller jobba på olika datorer, äntligen.
 
Stämmer Henrik,
LR måste skriva till en XMP fil eftersom de flesta RAW format inte kan lagra den datan. Det kan däremot JPG och en del andra format och då skriver LR direkt i filen.
 
Jag ska jobba i en annan dator i helgen och undrar hur det funkar.

Ska man bara kopiera över sin bildmapp till en extern enhet?
Vad kopierar jag för att få med xmpdata?
Hade varit bra med ett steg för steg-svar, inte bara för mig.


- redigerade bilderna mot interna hårddisken i LR-katalog 1 (ok)
- kopierade ut bilderna till externa USB-disken (ren bildmapp ?)
- synkroniserade min LR-katalog 2 och allt ser ut att vara med inkl rating (?)
 
Hej Christopher,

- redigerade bilderna mot interna hårddisken i LR-katalog 1 (ok)
Inga konstigheter här

- kopierade ut bilderna till externa USB-disken (ren bildmapp ?)
Ja bara bildmappen. Tricket är att man måste kryssa i "Spara metadata automatiskt" (eller nåt liknande) i kataloginställningarna. Då sparas alltid xmp-filen alternativt direkt i jpg-filerna vid ändringar. Alternativt får man komma ihåg att klicka på spara metadata manuellt.

- synkroniserade min LR-katalog 2 och allt ser ut att vara med inkl rating (?)
I library-modulen på dina andra dator kan du högerklicka på en katalog och välja "Syncronize". Då letar LR upp nya bilder under den katalogen. Annars får du importera hela den nya katalogen.
 
Det verkar som att man ändock tappar lite info om man bara importerar från xmp-filerna:
- Develop-history
- Flaggor
- Collections

Kan va bra att vara medveten om.
 
Tack Henrik,
Bra att veta. Det är dock ett stort steg framåt. Vi har 8 datorer i huset på 3 personer. Nu kan man åtminstone ändra metadata och inställningar från vilken dator som helst. Detta fungerade inte tidigare. Då var man tvungen att använda Export & Import funktionen vilket tog en evig tid.
Så med det stöd man lagt till skall jag sluta klaga. Det funkar tillräckligt bra för mig i väntan på ett fullständigt fleranvändare gränssnitt.
Lite intressant att de inte har beskrivit möjligheten i något forum överhuvudtaget vad jag sett. Adobe verkar ha smugit ut denna möjlighet.
Kanske är det en sidoeffekt av att ge stöd till metadata för Bridge och PS?
 
Steg 2 förutsätter steg 1. Och det jag hört är att en Adobe representant sa att de inte kan lägga databasen på ett nätverk för att LR skriver till databasen nästan kontinuerligt och att ett hack i trafiken kan göra databasen korrupt.

Talar Adobe om vilken databasbackend de använder? Av ovanstående låter det som om det är någon mycket enkel databas utan transaktioner.

Aha. Det framgick av ett senare inlägg att det är SQLite. Enklare DBMS finns knappast.
 
Det verkar som att man ändock tappar lite info om man bara importerar från xmp-filerna:
- Develop-history
- Flaggor
- Collections

Kan va bra att vara medveten om.

Hur är det med eventuella virtuella kopior - lagras den infon i XMP-filen eller endast i databasen?

Mvh
Anders
 
Vill ha klarhet i ytterligare en sak och denna tråden verkar passa in bra.

Jag har satt Lightroom till att göra backup vid varje uppstart.
Vad skulle jag gå miste om vid en eventuell restore till en nybyggd dator ?

Hur gör jag för att inte gå miste om detta?
Jag vill ju vara säker på att den backup jag gör är fullständig.
 
... Jag har satt Lightroom till att göra backup vid varje uppstart.
Vad skulle jag gå miste om vid en eventuell restore till en nybyggd dator ?

Hur gör jag för att inte gå miste om detta?
Jag vill ju vara säker på att den backup jag gör är fullständig.

Man ska skilja mellan katalogbackup och bildbackup. Den säkerhetskopia du gör i LR avser katalogen.

För att återställa den flyttar du bara den senaste backupen till din nya datorn och öppnar katalogen i LR. Sedan pekar du var dina bilder finns efter flytten.

I detta fall förlorar du ingenting. Förutsatt att du gör bildbackup separat.
 
Det verkar som att man ändock tappar lite info om man bara importerar från xmp-filerna:
- Develop-history
- Flaggor
- Collections

Kan va bra att vara medveten om.

Men jag tänker bl.a på ovan nämnda inlägg.
får man all info så är det ju inga problem alls att jobba i x antal datorer så länge katalogen är i synk och man pekar på rätt mapp med bilder.

?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.