Annons

Att jobba i LR från två datorer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det är lite märkligt att man valt att lägga previews under där man har katalogfilen. Det kan ju finnas flera motiv varför man vill hålla dem åtskilda (enklare säkerhetskopiering, prestanda mm). Vad jag kan se kan man inte separera dem åt via någon inställning i Lightroom.

Har för mig att jag läst någonstans att det går att göra detta via något registerhack men är inte säker.

Men å andra sidan, om man vill kunna jobba på flera datorer men inte flytta själva bilderna, ja då är ju previewens ett måste.




Mvh
Anders
 
Du kan ställa in hur länge previewarna ska sparas i inställningarna för LR. Jag har satt det till en vecka så håller jag storleken på previewfilen i schack. Vill jag titta på äldre bilder skapas en ny preview. Kan kanske bli långsamt med en moln-lösning ...
 
Om jag förstår det rätt så är det hela Lightroom mappen som innehåller Lightroom 2 Catalog.lrcat som du synkar?
I så fall kan jag glömma det. Ligger långt över 5 Gb.
 
Jag tycker det är lite märkligt att man valt att lägga previews under där man har katalogfilen.

Tycker inte alls att det är märkligt. Vad är det för nyttja med att ha en databas där man inte kan se bilderna? Du kan inte göra något med dem om du inte kan filerna efter namnen utantill. :)

Stina.D sa:
Du kan ställa in hur länge previewarna ska sparas i inställningarna för LR.
Då menar du kanske 1:1 previewarna? De vanliga tumnaglarna kan du väl inte radera? Om du inte tar bort Previews.lrdata förstås.

Flash Gordon sa:
I så fall kan jag glömma det. Ligger långt över 5 Gb.
Du får använda USB sticka lösningen då. Det finns upp till 32 GB. Eller en liten extern USB hårddisk (160 GB). Fungerar skapligt även om man måste släpa en pryl till med sig. Jag ska återgå till denna lösning inom kort. Dropboxen var bara en försöksgrej, det är för lite plats och kräver tillgång till internet. Det sistnämnda glömde jag att nämna bland nackdelarna några inlägg ovan.
 
Jag har sökt på internet om detta tidigare. Såg någon som löst det genom att låta ett program synka mappen väldigt ofta så att andra datorer fick tillgång till den.
Undrar om man kan använda synctoy för att skapa ett folder par som man synkar efter avslutat Lightroom arbete.
Mina bilder ligger på 3 olika diskar. Den med bilder från 2007 & 2008 ligger på en disk i min PC som står i mitt arbetsrum.
I vardagsrummet står en iMac 24 dit jag har importerat katalogen för alla bilder men lämnat kvar bilderna på sina ursprungliga platser. Bilderna som ligger på PC är alltså tillgängliga när PC:n är påslagen. NU till problemet.

Skulle vilja att de förändringar jag gör på en maskin också skall slå igenom på den andra.
Har ännu inte hittat något bra sätt att göra detta.
 
Skulle vilja att de förändringar jag gör på en maskin också skall slå igenom på den andra.
Har ännu inte hittat något bra sätt att göra detta.
Om du läser Jeppes inlägg (nr. 2 i tråden, vill jag minnas) tror jag att du kan lösa ditt problem. Som jag skrev i mitt förra inlägg kan databassen på en extern kompakt USB disk (alt. USB sticka) vara lösningen. Det är bara att varje gång flytta disken till den dator du jobbar med och öppna databasen därifrån.
 
Tycker inte alls att det är märkligt. Vad är det för nyttja med att ha en databas där man inte kan se bilderna? Du kan inte göra något med dem om du inte kan filerna efter namnen utantill. :)

?
Varför skulle jag inte ha tillgång till dem? Jag kan väl ha tillgång till previews även om de ligger på en annan plats än där databasen ligger.

Det skulle underlätta om man - som option - kunde välja var man ville ha sina previews. Kankse har man ont om diskutrymme, eller har en disk som är snabbare, eller så kör man en backup på en viss mapp eller drive men vill inte bakca upp alla previews (av prestanda skäl) etc, etc.

Det finns skäl att ha previews och databas tillsammans, lika väl som det finns skäl att separera dem. Jag tycker den avancerade användaren borde ha den friheten.

Mvh
Anders
 
Om du läser Jeppes inlägg (nr. 2 i tråden, vill jag minnas) tror jag att du kan lösa ditt problem. Som jag skrev i mitt förra inlägg kan databassen på en extern kompakt USB disk (alt. USB sticka) vara lösningen. Det är bara att varje gång flytta disken till den dator du jobbar med och öppna databasen därifrån.

Ja, detta borde vara det enklaste sättet att jobba på om man vill ha två "jämbördiga" arbetsplatser.

Mvh
Anders
 
?
Varför skulle jag inte ha tillgång till dem? Jag kan väl ha tillgång till previews även om de ligger på en annan plats än där databasen ligger.

Det skulle underlätta om man - som option - kunde välja var man ville ha sina previews. Kankse har man ont om diskutrymme, eller har en disk som är snabbare, eller så kör man en backup på en viss mapp eller drive men vill inte bakca upp alla previews (av prestanda skäl) etc, etc.

Det finns skäl att ha previews och databas tillsammans, lika väl som det finns skäl att separera dem. Jag tycker den avancerade användaren borde ha den friheten.

Mvh
Anders
Du har naturligtvis rätt - man kan se sina bilder även om databasen är separerad från previews. Trodde att du menade att ha previews på en extern disk som kan vara offline. :)

Även om jag förstår din poäng med möjligheten att ha previews separat från databasen tycker jag att det är en ganska lågprioriterad finess. Det går att förbigå problemet på något sätt (skaffa större/snabbare diskar, exkludera visa filer från backup etc). Både databasen och previews är absolut nödvändiga för att kunna arbeta i LR, de är beroende av varandra och därför är det ganska logiskt att de ligger på samma ställe.

Att kunna lägga databasen på ett nätverk är däremot många som efterfrågar. I mina försök att hitta en perfekt lösning att jobba med LR från flera datorer har jag stött på mycket folk som är rasande (och förvånade) över avsaknaden av denna möjlighet.
 
Håller med, absolut ingen prioriterad sak att kunna separera dem. Håller också med om att nätverksstöd vore fint. Det finns nog två nivåer på detta.

Seg 1 vore att kunna lägga databasfilen på en nätverksdisk. Detta borde vara ganska enkelt att ordna.

Steg 2 däremot är lite mer omfattande, dvs att göra Ligthroom till en riktigt fleranvändarapplikation. Det kunde vara intressant för såväl den fotointresserade familjen som vissa företag.

Mvh
Anders
 
Håller med, absolut ingen prioriterad sak att kunna separera dem. Håller också med om att nätverksstöd vore fint. Det finns nog två nivåer på detta.

Seg 1 vore att kunna lägga databasfilen på en nätverksdisk. Detta borde vara ganska enkelt att ordna.

Steg 2 däremot är lite mer omfattande, dvs att göra Ligthroom till en riktigt fleranvändarapplikation. Det kunde vara intressant för såväl den fotointresserade familjen som vissa företag.

Mvh
Anders
Steg 2 förutsätter steg 1. Och det jag hört är att en Adobe representant sa att de inte kan lägga databasen på ett nätverk för att LR skriver till databasen nästan kontinuerligt och att ett hack i trafiken kan göra databasen korrupt.

Jag har dock svårt med att köpa argumentet. Redan nu skapar LR en låst version av databasen när du öppnar den. Om nättrafiken hackar och databasen blir obrukbar kan man alltid återgå till den låsta kopian. Man kan skapa nya säkerhetskopior med jämna mellanrum så att inte allt arbete går förlorat om databasen kraschar.

Men tydligen finns det något mer som gör det svårt att lägga databasen på ett nätverk eftersom funktionen är mycket efterfrågad och Adobe är nog medvetna om det men har inte implementerat det än.
 
Och det jag hört är att en Adobe representant sa att de inte kan lägga databasen på ett nätverk för att LR skriver till databasen nästan kontinuerligt och att ett hack i trafiken kan göra databasen korrupt.

Jag har dock svårt med att köpa argumentet.

Inte heller jag kan förstå det argumentet. Varför skulle LR skriva kontinuerligt till databasen? Det behövs väl bara skrivas när någon händelse sker och de så bör ju vara en tämligen enkel och snabb process. Dessutom har det ju funnits filbaserade databassystem som funkar i nätveksmiljö så länge jag har hållit på med databaser (20 år) så det är ju inte precis något nytt.

Mvh
Anders
 
Jag jobbar själv bara från en dator men tänker spontant att bästa sättet måste vara att skapa sin katalog på en extern enhet som man jobbar/synkar mot.
 
Detta måste vara rent struntprat. I affärssystem kan man ha 100-tals användare som jobbar mot en databas med betydligt flera tabeller än LR. Samtidigt håller de ofta på med arbete typ orderregistrering som både skriver och läser från databasen konstant.
Kanske var det så att Adobe inte ville att det skulle gå. Man ville ha en arbetsstationslösning. Skulle flera på ett företag arbeta med och se på bilderna fick man köpa flera licenser.
Kan det vara så att Adobe sköt sig i foten när man specade LR?
 
Jag jobbar själv bara från en dator men tänker spontant att bästa sättet måste vara att skapa sin katalog på en extern enhet som man jobbar/synkar mot.
 
Detta måste vara rent struntprat. I affärssystem kan man ha 100-tals användare som jobbar mot en databas med betydligt flera tabeller än LR. Samtidigt håller de ofta på med arbete typ orderregistrering som både skriver och läser från databasen konstant.
Kanske var det så att Adobe inte ville att det skulle gå. Man ville ha en arbetsstationslösning. Skulle flera på ett företag arbeta med och se på bilderna fick man köpa flera licenser.
Kan det vara så att Adobe sköt sig i foten när man specade LR?

Problemet ligger nog i att Adobe ville ha en produkt som är lätt att installera för gemene fotograf. Skulle systemet klara multipla användare skulle man behöva en fristående databashanterare som det ansluter sig till. Det blir helt plötsligt en mycket mera komplex applikation som kräver en helt annan support-nivå. Jag tror inte det skulle gå att ge all support som behövs och täcka det med dagens pris på applikationen. De valda att använda SQLite som underliggande databas. SQLite kräver fungerande fillåsning och fungerar därmed inte över nätverk, dessutom klarar den bara en simultan användare eftersom den är inbäddad i programmet.
 
Ett sök på ordet "synchronize" i LR fixar biffen.
Om man synkar mappar så importerar lr själv det som ligger däri.

Programmet skiter i vart mappen finns så den kan ligga på den andra datorn eller på en extern hårddisk alternativt så kan mappen vara en nätverksmapp på en server.
 
Senast ändrad:
Att vi kan få dit bilderna det har vi nog alla insett. Om jag sätter mig vid min iMac i vardagsrummet och redigerar några bilder, hur får jag då den redigeringen att synas på PC:n i mitt arbetsrum där bilderna finns på PC:ns hårddiskar? Jag kan visserligen göra en export as catalog, men det vill jag inte hålla på med hela tiden.
 
Cristopher,
Jag tror du har rätt. Om man först kör save metadata to file. Sedan kör en ny synkronisering på den andra datorn så slår korrigeringarna man gjort på första datorn igenom på bilderna i den andra.
Ändrad färgbalans, beskärningar, spot removal mm. slår igenom.
Detta verkar fungera. Har vad som lagras i XMP filen utökats i LR2?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.